Siły zbrojne
Nowy napęd dla F-15EX
Najnowszy wariant F-15 Eagle, czyli F-15EX Eagle II otrzyma nowe silniki. Siły Powietrzne Armii Stanów Zjednoczonych przyznały duży kontrakt na dostawę niespełna trzydziestu silników, aczkolwiek na wypadek pomyślnej dostawy przewiduje się w ramach umowy dostawy kolejnych kilkuset jednostek napędowych za kwotę ponad miliarda USD.
Jak poinformowało USAF, pod koniec października przyznano kontrakt konsorcjum działającego pod przewodnictwem General Electric i z udziałem GE Edison Works i Cincinnati, który obejmuję dostawę 29 silników odrzutowych GE F110-129 (za kwotę ok. 136 mln dolarów, czyli 627 mln PLN), wraz z częściami eksploatacyjnymi i zamiennymi do myśliwców 4 generacji F-15EX Eagle II. Silniki zasilą 12 myśliwców F-15EX, a ich dostawy winny rozpocząć się za niespełna dwa lata, bo w październiku 2023 roku.
Konsorcjum może liczyć na łącznie 1,579 662 187 dolarów (około 6 233 942 523 zł) na wykonanie owego zadania do 2031 roku, jeżeli zostaną podjęte decyzje o wykonaniu zamówienia opcjonalnego, czyli dostarczenia sumarycznie 329 silników do owych myśliwców, które będą zamontowane w kolejnych 136 F-15EX (wraz z rezerwą). Konkurujący z GE Pratt & Whitney oferował silniki F100-PW-229. Jednostki Pratt & Whitney są używane w starszych wersjach F-15, jednak tym razem amerykańskie siły powietrzne zdecydowały się na inne rozwiązanie.
Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych z dumą współpracują z General Electric jako producentem silników, które będą napędzać [...] myśliwce F-15. Jako oficer wykonawczy programu owych myśliwców jestem skoncentrowany na zapewnieniu szybkiej dostawy tego samolotu do naszych sił powietrznych. Użytkowanie F-15EX obniży koszty utrzymania i zastąpi starzejącą się flotę F-15C/D, roszerzając F-15 Eagle o nowe możliwości.
F-15EX Eagle II jest najnowszym wariantem zaprojektowanego na przełomie lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych myśliwca F-15 Eagle, aczkolwiek usprawnionym m.in. o nowoczesną elektronikę oraz awionikę, włączając elektroniczny system sterowania fly-by-wire, szklany kokpit jak i system walki elektronicznej EPAWSS. Sama konstrukcja myśliwca zdaniem producenta pozwala na jego dalsze modyfikowanie bez radykalnych zmian konstrukcyjnych. Myśliwiec ma też być dostosowany do przenoszenia dużej liczby systemów uzbrojenia (większej niż uzależnione od komór wewnętrznych maszyny 5. generacji), a w przyszłości może stać się nawet nosicielem hipersonicznych.
q-ku
"artykułoid" o silnikach, i ani słowa o ich parametrach, czymkolwiek
Davien
A tak trudno znależć dane F110-GE-129?
AREK
Silnik PW już do niczego się nie nadaje, po za muzeum.
Niuniu
Poza oznaczeniem w artykule ani słowa co to za silniki, kiedy zostały opracowane, jakie mają podstawowe parametry itp. Brak tez informacji czym się różnią od niewybranej konkurencji lub już używanych w tych samolotach silnikach. Pośrednio z tekstu wynika, że nie jest to nowa jednostka. W necie znalazłem inormację, że silniki GE F110-129 zostały opracowane w 1992r. "F110-GE-129 ma ponad 80 procent wspólnych części z F110-GE-100, który jest w służbie od 1986 roku. Od wejścia do służby w 1992 roku F110-GE-129 okazał się jednym z najbardziej udanych silniki myśliwskie w historii Sił Powietrznych USA" - czyli doskonały staruszek po prawie 4 miliony dolarów za sztukę. Na jeden F15 potrzeba takie dwa czyli 8 milionów dolców bez kosztów instalacji.
Tani
Czyżby to była prawda że będzie tylko tysiąc F-35? Coś się dzieje ciekawego. Czyżby fanek miał rację.? Będzie 1000 i finito. Nie jest dobrze ale mam nadzieję że będą to docelowe. Ostatnie dwa miesiące to horror dla lotnictwa USA. Sypnął się wypadek F-22 z października zeszłego roku pożar silnika pomocniczego 6mln dolców. Kilkanaście helikopterów uszkodzonych Sh-60R przez awarię systemu gaśniczego. Horror kilkadziesiąt mln dolarów strat.
Davien
Niby chodzi o F110-GE-129 ale wcale bym sie nie zdziwił gdyby się pomylili i miały to byc F110-GE-132 czyli najnowsza wersja silnika F110
BUBA
Zważywszy na to że 12 F-15 EX dysponuje salwą 220 AIM-120 a 12 F-16 Block 70 tylko 120 to F-15 jest wart swojej ceny. Bo przecież taka salwa to wszystko czym beda dysponowal polskie baterie Patriot. ....................................................................................................................................................................... Budowa latajacego systemu OPL opartego na F-15EX jak Rosjanie to robia w oparciu o MiGi-31BM/BMS ma swoje uzasadnienie ekonomiczne i strategiczne. Sa to bardzo dobre rozwiązania do niszczenia roju drdonów lub roju pocisków poddźwiekowych..................................................................
KPPL
24szt. Takich maszyn byłyby godnymi następcami 29tek. Niestety finansowo jest to nie do udźwignięcia. Trzeba porzucić marzenia i błagać o kontrakt na f-16V . Jeśli nie zamówimy kolejnych szesnastek z dostawą cza dwa, trzy lata to później będą dziury podczas remontu i daj Boże modernizacji f-16 block 52+. Piloci muszą wylatać swoje godziny i do obrony kraju muszą być gotowe odpowiednie ilości sprawnych samolotów.
Grzes
"od komór wewnętrznych maszyny 5. generacji), a w przyszłości może stać się nawet nosicielem hipersonicznych."... ...szczoteczek do zębów?
Johny
Ukradli z Su-57
Buczacza
To są te same silniki odrzutowe co Polska eksportuje do Rosji.
fog
Nojest szansa, że za kilka lat i Su się silników doczeka. Jak się uda ściągną dane z GE.... ;]
erevan the radio
nie ukradli, ale rozdają, nie silniki ale rowery...
DDR
Elektryczny :D