Siły zbrojne

Nowy napęd dla F-15EX

Fot. Boeing
Fot. Boeing

Najnowszy wariant F-15 Eagle, czyli F-15EX Eagle II otrzyma nowe silniki. Siły Powietrzne Armii Stanów Zjednoczonych przyznały duży kontrakt na dostawę niespełna trzydziestu silników, aczkolwiek na wypadek pomyślnej dostawy przewiduje się w ramach umowy dostawy kolejnych kilkuset jednostek napędowych za kwotę ponad miliarda USD.

Jak poinformowało USAF, pod koniec października przyznano kontrakt konsorcjum działającego pod przewodnictwem General Electric i z udziałem GE Edison Works i Cincinnati, który obejmuję dostawę 29 silników odrzutowych GE F110-129 (za kwotę ok. 136 mln dolarów, czyli 627 mln PLN), wraz z częściami eksploatacyjnymi i zamiennymi do myśliwców 4 generacji F-15EX Eagle II. Silniki zasilą 12 myśliwców F-15EX, a ich dostawy winny rozpocząć się za niespełna dwa lata, bo w październiku 2023 roku. 

Konsorcjum może liczyć na łącznie 1,579 662 187 dolarów (około 6 233 942 523 zł) na wykonanie owego zadania do 2031 roku, jeżeli zostaną podjęte decyzje o wykonaniu zamówienia opcjonalnego, czyli dostarczenia sumarycznie 329 silników do owych myśliwców, które będą zamontowane w kolejnych 136 F-15EX (wraz z rezerwą). Konkurujący z GE Pratt & Whitney oferował silniki F100-PW-229. Jednostki Pratt & Whitney są używane w starszych wersjach F-15, jednak tym razem amerykańskie siły powietrzne zdecydowały się na inne rozwiązanie.

Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych z dumą współpracują z General Electric jako producentem silników, które będą napędzać [...] myśliwce F-15. Jako oficer wykonawczy programu owych myśliwców jestem skoncentrowany na zapewnieniu szybkiej dostawy tego samolotu do naszych sił powietrznych. Użytkowanie F-15EX obniży koszty utrzymania i zastąpi starzejącą się flotę F-15C/D, roszerzając F-15 Eagle o nowe możliwości.

gen. bryg. Dale R. White

F-15EX Eagle II jest najnowszym wariantem zaprojektowanego na przełomie lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych myśliwca F-15 Eagle, aczkolwiek usprawnionym m.in. o nowoczesną elektronikę oraz awionikę, włączając elektroniczny system sterowania fly-by-wire, szklany kokpit jak i system walki elektronicznej EPAWSS. Sama konstrukcja myśliwca zdaniem producenta pozwala na jego dalsze modyfikowanie bez radykalnych zmian konstrukcyjnych. Myśliwiec ma też być dostosowany do przenoszenia dużej liczby systemów uzbrojenia (większej niż uzależnione od komór wewnętrznych maszyny 5. generacji), a w przyszłości może stać się nawet nosicielem hipersonicznych.

Reklama
Reklama

Komentarze