Reklama

Siły zbrojne

Nowy lotniskowiec US Navy będzie później niż planowano

Oddanie nowego lotniskowca USS „Gerald R. Ford” opóźni się o około 17 tygodni – na razie – fot. US Navy
Oddanie nowego lotniskowca USS „Gerald R. Ford” opóźni się o około 17 tygodni – na razie – fot. US Navy

Wodowanie nowego amerykańskiego lotniskowca USS „Gerald R. Ford” (CVN 78) zostało przesunięte z lipca na listopad br., co jest konsekwencją opóźnień, które pojawiły się dwa lata temu.

Czytaj: USA: koszty lotniskowców są nie do przyjęcia Decyzja pojawiła się tydzień po tym jak dowództwo US Navy podpisało aneks do umowy ze stocznią w Newport (filią koncernu Huntington Ingalls Industries), które zmieniło termin oddania tego lotniskowca z gwarantowanego kontraktem września 2015 r. na drugi kwartał 2016 r. Według przedstawiciela dowództwa NAVSEA (Naval Sea Systems Command) zarówno siły morskie jak i stocznia robią wszystko by wykonywać prace w terminie ale razem ustalono, że opóźnienie w wodowaniu pozwoli na nadgonienie robót, oraz wykonanie ich w jak najbardziej ekonomiczny sposób. Przy wodowaniu okręt musi być ukończony w ok. 70%. Przypomina się, że jest to pierwszy lotniskowiec nowego typu i stąd w przypadku pierwszego egzemplarza mogą być potrzebne pewne korekty w harmonogramie. I rzeczywiście USS „Gerald R. Ford” jest pierwszym od połowy lat 60-tych projektem nowego lotniskowca, który zaczęto realizować. Co więcej jego budowę rozpoczęto równolegle z procesem projektowania okrętu, bazując jedynie na wcześniejszych decyzjach Departamentu Obrony. Trwające już w czasie budowy lotniskowca prace projektowe mogły spowodować opóźnienia i jak widać spowodowały. Tym bardziej, że przy tym okręcie po raz pierwszy przy projektowaniu oparto się głównie o techniki komputerowe. No i ma być to największy okręt na świecie – o wyporności 100 000 ton. Dodatkowo pomimo większych możliwości w porównaniu do swoich starszych odpowiedników nowy okręt ma kosztować mniej o ok 4 miliardy dolarów w porównaniu do lotniskowców typu Nimitz. Co więcej cena lotniskowca jest nadal taka sama, jaką zaplanowano w grudniu 2011 r., czyli 12,887 miliarda dolarów wliczając w to koszt budowy, jego wyposażenia oraz prac projektowo inżynierskich w wysokości 3,3 miliarda dolarów, których nie trzeba będzie już powtarzać w przypadku następnych takich jednostek (wstępnie planuje się zbudowanie 11 okrętów typu Ford). Czytaj: Amerykańskie lotniskowce za słabe na wzrastający potencjał Chin w strefie zachodniego Pacyfiku? Pomimo opóźnień budowa ogromnego okrętu trwa. Na początku kwietnia do kadłuba stojącego na suchym doku doczepiono wielki blok części dziobowej. Maksymilian Dura  
Reklama

Komentarze

    Reklama