Reklama

Siły zbrojne

Nowy lotniskowiec US Navy będzie później niż planowano

Oddanie nowego lotniskowca USS „Gerald R. Ford” opóźni się o około 17 tygodni – na razie – fot. US Navy
Oddanie nowego lotniskowca USS „Gerald R. Ford” opóźni się o około 17 tygodni – na razie – fot. US Navy

Wodowanie nowego amerykańskiego lotniskowca USS „Gerald R. Ford” (CVN 78) zostało przesunięte z lipca na listopad br., co jest konsekwencją opóźnień, które pojawiły się dwa lata temu.

Czytaj: USA: koszty lotniskowców są nie do przyjęcia Decyzja pojawiła się tydzień po tym jak dowództwo US Navy podpisało aneks do umowy ze stocznią w Newport (filią koncernu Huntington Ingalls Industries), które zmieniło termin oddania tego lotniskowca z gwarantowanego kontraktem września 2015 r. na drugi kwartał 2016 r. Według przedstawiciela dowództwa NAVSEA (Naval Sea Systems Command) zarówno siły morskie jak i stocznia robią wszystko by wykonywać prace w terminie ale razem ustalono, że opóźnienie w wodowaniu pozwoli na nadgonienie robót, oraz wykonanie ich w jak najbardziej ekonomiczny sposób. Przy wodowaniu okręt musi być ukończony w ok. 70%. Przypomina się, że jest to pierwszy lotniskowiec nowego typu i stąd w przypadku pierwszego egzemplarza mogą być potrzebne pewne korekty w harmonogramie. I rzeczywiście USS „Gerald R. Ford” jest pierwszym od połowy lat 60-tych projektem nowego lotniskowca, który zaczęto realizować. Co więcej jego budowę rozpoczęto równolegle z procesem projektowania okrętu, bazując jedynie na wcześniejszych decyzjach Departamentu Obrony. Trwające już w czasie budowy lotniskowca prace projektowe mogły spowodować opóźnienia i jak widać spowodowały. Tym bardziej, że przy tym okręcie po raz pierwszy przy projektowaniu oparto się głównie o techniki komputerowe. No i ma być to największy okręt na świecie – o wyporności 100 000 ton. Dodatkowo pomimo większych możliwości w porównaniu do swoich starszych odpowiedników nowy okręt ma kosztować mniej o ok 4 miliardy dolarów w porównaniu do lotniskowców typu Nimitz. Co więcej cena lotniskowca jest nadal taka sama, jaką zaplanowano w grudniu 2011 r., czyli 12,887 miliarda dolarów wliczając w to koszt budowy, jego wyposażenia oraz prac projektowo inżynierskich w wysokości 3,3 miliarda dolarów, których nie trzeba będzie już powtarzać w przypadku następnych takich jednostek (wstępnie planuje się zbudowanie 11 okrętów typu Ford). Czytaj: Amerykańskie lotniskowce za słabe na wzrastający potencjał Chin w strefie zachodniego Pacyfiku? Pomimo opóźnień budowa ogromnego okrętu trwa. Na początku kwietnia do kadłuba stojącego na suchym doku doczepiono wielki blok części dziobowej. Maksymilian Dura  
Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze

    Reklama