Reklama
  • Analiza
  • Wiadomości
  • Polecane

Nowe śmigłowce Marynarki Wojennej z bliska [FOTO]

6 sierpnia 2024 roku na lotnisku Gdynia-Babie Doły miała miejsce uroczystość wręczenia symbolicznych certyfikatów dla dwóch pierwszych załóg samolotów wczesnego ostrzegania Saab 340 AEW. W uroczystości wzięła udział również załoga jednego z nowych śmigłowców AW101, co stało się okazją do przyjrzenia się tej maszynie z bliska.

Śmigłowiec AW101.
Śmigłowiec AW101.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl

Przez ostatnie kilkadziesiąt lat polskie ciężkie lotnictwo śmigłowcowe przeznaczone do zwalczania okrętów podwodnych i ratownictwa morskiego składało się z maszyn rodziny Mi-14. Oryginalnie zakupiono 12 fabrycznie nowych śmigłowców Mi-14PŁ i cztery śmigłowce Mi-14PS. Później dokupiono jeszcze jeden, ale używany ratowniczy Mi-14PS. W ciągu wielu lat ich eksploatacji w lotnictwie morskim kilka uległo katastrofom i wypadkom lotniczym, a inne wycofano z powodu wyczerpania resursów. Aby wzmocnić nasze ratownictwo morskie zadecydowano o przebudowie dwóch ZOP-owskich Mi-14PŁ na ratownicze Mi-14PŁ/R.

Reklama

Obecnie służbę pełnią już tylko trzy śmigłowce Mi-14PŁ o numerach taktycznych 1008, 1010 i 1011 oraz jeden ratowniczy Mi-14PŁ/R o numerze taktycznym 1009. Ich miejsce zajmują obecnie cztery nowe śmigłowce zwalczania okrętów podwodnych i ratownictwa bojowego Leonardo AW101 Mk 614 Merlin.

Umowę na ich zakup zawarto 26 kwietnia 2019 roku z WSK PZL-Świdnik S. A. Zakłady te wchodzą w skład grupy Leonardo. Wspomniane śmigłowce zostały wyprodukowane i oblatane w fabryce w Yeovil w Wielkiej Brytanii. Następnie przeleciały do Świdnika, skąd później przeleciały do Darłowa, gdzie mieści się Grupa Działań Lotniczych 44. Kaszubsko-Darłowskiej Bazy Lotnictwa Morskiego. Baza ta stacjonuje na dwóch lotniskach w Siemirowicach i właśnie Darłowie.

Śmigłowiec AW101.
Śmigłowiec AW101.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Śmigłowiec AW101.
Śmigłowiec AW101.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Śmigłowiec AW101.
Śmigłowiec AW101.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Śmigłowiec AW101.
Śmigłowiec AW101.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Śmigłowiec AW101.
Śmigłowiec AW101.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl

Cztery śmigłowce AW101 wraz z pakietem szkoleniowym i logistycznym oraz sprzętem medycznym, zakupione zostały za około 380 mln Euro czyli około 1,65 mld zł.

W Wielkiej Brytanii zbudowano cztery śmigłowce o numerach fabrycznych od 50285 do 50288. Pierwszy z nich- 50285 z tymczasowym brytyjskim numerem ZR 285 po raz pierwszy wzbił się w powietrze 19 lipca 2021 roku. Po nim dokonały tego kolejno wyprodukowane maszyny 50286 (6 listopada 2021 roku), 50287 (22 czerwca 2022 roku) i 50288 (24 listopada 2022 roku), otrzymawszy również tymczasowe numery ZR 286, ZR 287 i ZR 288.

Do Świdnika przyleciały one natomiast w odwrotnej kolejności. Jako pierwszy zameldował się 7 sierpnia 2023 roku śmigłowiec ZR 288. Po nim kolejno przyleciały 16 sierpnia 2023 roku ZR 287, 9 listopada 2023 roku ZR 286 i jako ostatni 7 grudnia 2023 roku śmigłowiec ZR 285.

Dane polskich śmigłowców typu Leonardo AW101.
Dane polskich śmigłowców typu Leonardo AW101.
Autor. Zestawienie autora

Proces ich wdrażania do służby w Darłowie rozpoczął się uroczystością w dniu 8 grudnia 2023 roku. Już w Polsce odsłoniono na nich nasze numery taktyczne od 6201 do 6204, a obok czarnej kotwicy lotnictwa morskiego namalowanej jeszcze w Wielkiej Brytanii, w Darłowie naniesiono tradycyjne godło eskadry śmigłowców zwalczania okrętów podwodnych czyli tradycyjnego czerwonego smoka lecącego z dwoma bombami pod pachami.

Oficjalnie na ewidencję sprzętu lotniczego Gdyńskiej Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej śmigłowce 6202 i 6203 zostały wciągnięte już 13 grudnia 2023 roku, śmigłowiec 6204 w dniu 29 grudnia 2023 roku, a 6201 jako ostatni 13 czerwca 2024 roku.

Śmigłowiec AW101.
Śmigłowiec AW101.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Głowica optoelektroniczna śmigłowca AW101.
Głowica optoelektroniczna śmigłowca AW101.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Kabina pilotów, a za nią operatorów śmigłowca AW101. Na kadłubie widoczne godło eskadry oraz czarna kotwica lotnictwa morskiego.
Kabina pilotów, a za nią operatorów śmigłowca AW101. Na kadłubie widoczne godło eskadry oraz czarna kotwica lotnictwa morskiego.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Przednie elementy systemu samoobrony śmigłowca AW101.
Przednie elementy systemu samoobrony śmigłowca AW101.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Od góry: głowica wirnika nośnego, środkowy silnik, lewoburtowy silnik śmigłowca AW101.
Od góry: głowica wirnika nośnego, środkowy silnik, lewoburtowy silnik śmigłowca AW101.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Tylne elementy systemu samoobrony śmigłowca AW101.
Tylne elementy systemu samoobrony śmigłowca AW101.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl Śmigłowiec AW101.

Śmigłowce AW101 mają 22,83 m długości całkowitej, 6,66 m wysokości całkowitej oraz wirnik o średnicy 18,6 m. Napędzane są trzema silnikami turbinowymi. Ich załoga składa się z dwóch pilotów i dwóch operatorów wyposażenia i uzbrojenia. Masa śmigłowca uzależniona jest od wariantu jego wyposażenia, ale nie może przekraczać 15,6 ton.

Nasze śmigłowce AW101 wyposażone są w system misji obejmujący m.in. autopilota z trybami SAR, system transmisji danych, system nawigacji taktycznej oraz zestaw samoobrony pasywnej i aktywnej. Ponadto AW101 są wyposażone w radiostację taktyczną, radar rozpoznawczy, obserwacyjną głowicę elektrooptyczną i transponder trybu S. Śmigłowce są również wyposażone w pokładowe karabiny maszynowe kal. 12,7 mm. Dodatkowo zamontowano na nich reflektor poszukiwawczy tzw. szperacz i światła do lotów w szyku. Wyposażenie śmigłowców zostało również przystosowane do ratownictwa bojowego i obejmuje wyposażenie medyczne i ratownicze obejmujące dwie wciągarki i hak do przewożenia ładunków na podwieszeniu zewnętrznym. Ponadto AW101 zostały wyposażone w system pływaków awaryjnych i tratwy ratunkowe oraz zestaw do przetrwania w niskich temperaturach. W ramach zdolności zwalczania okrętów podwodnych są one wyposażone m.in. w sonar, aktywne i pasywne boje sonarowe oraz systemem przetwarzania danych.

Śmigłowiec AW101 numer 6201 odlatuje po pokazie na Babich Dołach.
Śmigłowiec AW101 numer 6201 odlatuje po pokazie na Babich Dołach.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl

Szczegółowa specyfikacja wyposażenia jest nieznana. Nie wiadomo również co dokładnie zostało zakupione w ramach umowy z WSK PZL-Świdnik. Nie wiadomo nadal kiedy i jakie uzbrojenie przeciwpodwodne zostanie dla nich zakupione czy może przejmą one na uzbrojenie tylko torpedy MU90 Impact ze śmigłowców Mi-14PŁ.

YouTube cover video

Zakup pierwszych czterech śmigłowców AW101 był bardzo potrzebny, choć był stosunkowo drogi. Pierwszych czterech ponieważ niewątpliwie ta liczba jest niewystarczająca do naszych potrzeb. Dlatego niezwłocznie potrzebny jest zakup drugiej czwórki, a w przyszłości jeśli starczy środków finansowej jeszcze trzeciej czwórki. Plany takie są i widać je nawet po rozbudowie infrastruktury lotniskowej w Darłowie (Darłówku), gdzie zbudowano nowe hangary dla 12 śmigłowców.

Historyczne godło eskadry zwalczania okrętów podwodnych.
Historyczne godło eskadry zwalczania okrętów podwodnych.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Polski numer taktyczny 6204 śmigłowca AW101.
Polski numer taktyczny 6204 śmigłowca AW101.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Ślad po starym tymczasowym numerze ZR 288 polskiego śmigłowca AW101.
Ślad po starym tymczasowym numerze ZR 288 polskiego śmigłowca AW101.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Wirnik ogonowy śmigłowca AW101.
Wirnik ogonowy śmigłowca AW101.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Głowica wirnika ogonowego śmigłowca AW101.
Głowica wirnika ogonowego śmigłowca AW101.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Podwozie przednie śmigłowca AW101.
Podwozie przednie śmigłowca AW101.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Jedno z dwóch tylnych podwozi śmigłowca AW101.
Jedno z dwóch tylnych podwozi śmigłowca AW101.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Reklama
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama