Reklama

Siły zbrojne

Nowe śmigłowce Marynarki Wojennej z bliska [FOTO]

Śmigłowiec AW101.
Śmigłowiec AW101.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl

6 sierpnia 2024 roku na lotnisku Gdynia-Babie Doły miała miejsce uroczystość wręczenia symbolicznych certyfikatów dla dwóch pierwszych załóg samolotów wczesnego ostrzegania Saab 340 AEW. W uroczystości wzięła udział również załoga jednego z nowych śmigłowców AW101, co stało się okazją do przyjrzenia się tej maszynie z bliska.

Przez ostatnie kilkadziesiąt lat polskie ciężkie lotnictwo śmigłowcowe przeznaczone do zwalczania okrętów podwodnych i ratownictwa morskiego składało się z maszyn rodziny Mi-14. Oryginalnie zakupiono 12 fabrycznie nowych śmigłowców Mi-14PŁ i 4 śmigłowce Mi-14PS. Później dokupiono jeszcze jeden, ale używany ratowniczy Mi-14PS. W ciągu wielu lat ich eksploatacji w lotnictwie morskim kilka uległo katastrofom i wypadkom lotniczym, a inne wycofane z powodu wyczerpania resursów. Aby wzmocnić nasze ratownictwo morskie zadecydowano o przebudowie dwóch ZOP-owskich Mi-14PŁ na ratownicze Mi-14PŁ/R.

Reklama

Obecnie służbę pełnią już tylko trzy śmigłowce Mi-14PŁ o numerach taktycznych 1008, 1010 i 1011 oraz jeden ratowniczy Mi-14PŁ/R o numerze taktycznym 1009. Ich miejsce zajmują obecnie cztery nowe śmigłowce zwalczania okrętów podwodnych i ratownictwa bojowego Leonardo AW101 Mk 614 Merlin.

Umowę na ich zakup zawarto 26 kwietnia 2019 roku z WSK PZL-Świdnik S. A. Zakłady te wchodzą w skład grupy Leonardo. Wspomniane śmigłowce zostały wyprodukowane i oblatane w fabryce w Yeovil w Wielkiej Brytanii. Następnie przeleciały do Świdnika, skąd później przeleciały do Darłowa, gdzie mieści się Grupa Działań Lotniczych 44. Kaszubsko-Darłowskiej Bazy Lotnictwa Morskiego. Baza ta stacjonuje na dwóch lotniskach w Siemirowicach i właśnie Darłowie.

Śmigłowiec AW101.
Śmigłowiec AW101.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Śmigłowiec AW101.
Śmigłowiec AW101.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Śmigłowiec AW101.
Śmigłowiec AW101.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Śmigłowiec AW101.
Śmigłowiec AW101.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Śmigłowiec AW101.
Śmigłowiec AW101.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl

Cztery śmigłowce AW101 wraz z pakietem szkoleniowym i logistycznym oraz sprzętem medycznym, zakupione zostały za około 380 mln Euro czyli około 1,65 mld zł.

W Wielkiej Brytanii zbudowano 4 śmigłowce o numerach fabrycznych od 50285 do 50288. Pierwszy z nich 50285 z tymczasowym brytyjskim numerem ZR 285 po raz pierwszy wzbił się w powietrze 19 lipca 2021 roku. Po nim dokonały tego kolejno wyprodukowane maszyny 50286 (6 listopada 2021 roku), 50287 (22 czerwca 2022 roku) i 50288 (24 listopada 2022 roku), otrzymawszy również tymczasowe numery ZR 286, ZR 287 i ZR 288.

Do Świdnika przyleciały one natomiast w odwrotnej kolejność. Jako pierwszy zameldował się 7 sierpnia 2023 roku śmigłowiec ZR 288. Po nim kolejno przyleciały 16 sierpnia 2023 roku ZR 287, 9 listopada 2023 roku ZR 286 i jako ostatni 7 grudnia 2023 roku śmigłowiec ZR 285.

Dane polskich śmigłowców typu Leonardo AW101.
Dane polskich śmigłowców typu Leonardo AW101.
Autor. Zestawienie autora

Proces ich wdrażania do służby w Darłowie rozpoczął się uroczystością w dniu 8 grudnia 2023 roku. Już w Polsce odsłoniono na nich nasze numery taktyczne od 6201 do 6204, a obok czarnej kotwicy lotnictwa morskiego namalowanej jeszcze w Wielkiej Brytanii, w Darłowie naniesiono tradycyjne godło eskadry śmigłowców zwalczania okrętów podwodnych czyli tradycyjnego czerwonego smoka lecącego z dwoma bombami pod pachami.

Oficjalnie na ewidencję sprzętu lotniczego Gdyńskiej Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej śmigłowce 6202 i 6203 zostały wciągnięte już 13 grudnia 2023 roku, śmigłowiec 6204 w dniu 29 grudnia 2023 roku, a 6201 jako ostatni 13 czerwca 2024 roku.

Śmigłowiec AW101.
Śmigłowiec AW101.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Głowica optoelektroniczna śmigłowca AW101.
Głowica optoelektroniczna śmigłowca AW101.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Kabina pilotów, a za nią operatorów śmigłowca AW101. Na kadłubie widoczne godło eskadry oraz czarna kotwica lotnictwa morskiego.
Kabina pilotów, a za nią operatorów śmigłowca AW101. Na kadłubie widoczne godło eskadry oraz czarna kotwica lotnictwa morskiego.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Przednie elementy systemu samoobrony śmigłowca AW101.
Przednie elementy systemu samoobrony śmigłowca AW101.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Od góry: głowica wirnika nośnego, środkowy silnik, lewoburtowy silnik śmigłowca AW101.
Od góry: głowica wirnika nośnego, środkowy silnik, lewoburtowy silnik śmigłowca AW101.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Tylne elementy systemu samoobrony śmigłowca AW101.
Tylne elementy systemu samoobrony śmigłowca AW101.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl Śmigłowiec AW101.

Śmigłowce AW101 mają 22,83 m długości całkowitej, 6,66 m wysokości całkowitej oraz wirnik o średnicy 18,6 m. Napędzane są trzema silnikami turbinowymi. Ich załoga składa się z 2 pilotów i 2 operatorów wyposażenia i uzbrojenia. Masa śmigłowca uzależniona jest od wariantu jego wyposażenia, ale nie może przekraczać 15,6 ton.

Nasze śmigłowce AW101 wyposażone są w system misji obejmujący m.in. autopilota z trybami SAR, system transmisji danych, system nawigacji taktycznej oraz zestaw samoobrony pasywnej i aktywnej. Ponadto AW101 są wyposażone w radiostację taktyczną, radar rozpoznawczy, obserwacyjną głowicę elektrooptyczną i transponder trybu S. Śmigłowce są również wyposażone w pokładowe karabiny maszynowe kal. 12,7 mm. Dodatkowo zamontowano na nich reflektor poszukiwawczy tzw. szperacz i światła do lotów w szyku. Wyposażenie śmigłowców zostało również przystosowane do ratownictwa bojowego i obejmuje wyposażenie medyczne i ratownicze obejmujące dwie wciągarki i hak do przewożenia ładunków na podwieszeniu zewnętrznym. Ponadto AW101 zostały wyposażone w system pływaków awaryjnych i tratwy ratunkowe oraz zestaw do przetrwania w niskich temperaturach. W ramach zdolności zwalczania okrętów podwodnych są one wyposażone m.in. w sonar, aktywne i pasywne boje sonarowe oraz systemem przetwarzania danych.

Śmigłowiec AW101 numer 6201 odlatuje po pokazie na Babich Dołach.
Śmigłowiec AW101 numer 6201 odlatuje po pokazie na Babich Dołach.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl

Szczegółowa specyfikacja wyposażenia jest nieznana. Nie wiadomo również co dokładnie zostało zakupione w ramach umowy z WSK PZL-Świdnik. Nie wiadomo nadal kiedy i jakie uzbrojenie przeciwpodwodne zostanie dla mnich zakupione czy może przejmą one na uzbrojenie tylko torpedy MU90 Impact ze śmigłowców Mi-14PŁ.

Zakup pierwszych 4 śmigłowców AW101 był bardzo potrzebny, choć stosunkowo drogi. Pierwszych czterech ponieważ niewątpliwie ta liczba jest niewystarczająca do naszych potrzeb. Dlatego niezwłocznie potrzebny jest zakup drugiej czwórki, a w przyszłości jeśli starczy środków finansowej jeszcze trzeciej czwórki. Plany takie są i widać je nawet po rozbudowie infrastruktury lotniskowej w Darłowie (Darłówku), gdzie zbudowano nowe hangary dla 12 śmigłowców.

Historyczne godło eskadry zwalczania okrętów podwodnych.
Historyczne godło eskadry zwalczania okrętów podwodnych.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Polski numer taktyczny 6204 śmigłowca AW101.
Polski numer taktyczny 6204 śmigłowca AW101.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Ślad po starym tymczasowym numerze ZR 288 polskiego śmigłowca AW101.
Ślad po starym tymczasowym numerze ZR 288 polskiego śmigłowca AW101.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Wirnik ogonowy śmigłowca AW101.
Wirnik ogonowy śmigłowca AW101.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Głowica wirnika ogonowego śmigłowca AW101.
Głowica wirnika ogonowego śmigłowca AW101.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Podwozie przednie śmigłowca AW101.
Podwozie przednie śmigłowca AW101.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Jedno z dwóch tylnych podwozi śmigłowca AW101.
Jedno z dwóch tylnych podwozi śmigłowca AW101.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Reklama
Reklama

Komentarze

    Reklama