Reklama

Siły zbrojne

Nowa broń w arsenale F-22 Raptor

Fot. Lockheed Martin
Fot. Lockheed Martin

Amerykańskie siły powietrzne integrują nową broń z myśliwcem F-22 Raptor. Nowe uzbrojenie ma w „zdecydowany” sposób poprawić możliwości atakowania celów powietrznych poprzez zwiększenie precyzji naprowadzania, zasięgu i kąta skutecznego rażenia przeciwników w powietrzu.

Integracja nowego uzbrojenia, pocisków AIM-9X i AIM-120D, ma miejsce na 143 egzemplarzach samolotów F-22 Raptor. Po jej zakończeniu myśliwce będą, m.in. zdolne do śledzenia i niszczenia samolotów przeciwnika znajdujących się za nimi. W ramach integracji maszyny otrzymają również nowe wyposażenie, w tym odporne na zakłócenia sygnału GPS.

Proces integracji rozpocznie się w tym miesiącu, jest to część trwającej już, zaplanowanej na kilka lat modernizacji 3.2B. Dotychczas opracowano prototypy nowych rozwiązań, przetestowano i oceniono ich działanie, uzyskano też wszelkie niezbędne certyfikaty. Nowe uzbrojenie Raptorów ma w tej chwili status operacyjnego i jest gotowe do użycia.

W dorocznym raporcie o stanie amerykańskich sił powietrznych na rok 2018 stwierdzono, że realizacja modernizacji 3.2B da Raptorom dostęp do broni nowego rodzaju, doda kolejne rozwiązania chroniące maszyny tego typu przed wykryciem i neutralizujące najnowsze zagrożenia,  zwiększy też możliwości sieciocentryczne samolotu.

Integracja dokonywana będzie na terenie pięciu baz sił powietrznych USA, co ma pozwolić na jak najszybsze przygotowanie wszystkich wyznaczonych do tego samolotów, powrót do baz macierzystych i ponowne objęcie normalnej służby.

Nowe pociski AIM-9X oferują pilotom możliwości znacznie zwiększone w stosunku do poprzednio używanych wersji. Posiadają możliwość naprowadzenia na cel po odpaleniu (lock-on-after-launch) i nowe łącze danych pozwalające na wykorzystanie ich do walki poza zasięgiem wzroku. Dzięki wykorzystaniu nowego systemu naprowadzania pocisk może być też naprowadzany przez pilota po prostu patrzącego na cel - jest to możliwe dzięki wykorzystaniu nahełmowych systemów celowniczych nowego rodzaju. AIM-9X wyposażony jest też w  zapalnik o zmienionej konstrukcji i cyfrowy "bezpiecznik", zwiększający bezpieczeństwo podczas czynności wykonywanych przez obsługę naziemną.

image
Fot. Lockheed Martin

Drugi z nowych pocisków, AIM-120D AMRAAM, posiada zwiększony zasięg, nawigację GPS, system naprowadzania inercyjnego, jest wyposażone w dwustronne łącze danych. Przedstawiciele producenta, koncernu Raytheon, podkreślają, że znacznie zwiększono jego odporność na zakłócenia i manewrowość.

Częścią integracji będzie również aktualizacja oprogramowania samolotu, zwiększająca jego możliwości uniknięcia wykrycia przez środki radioelektroniczne wprowadzone w ostatnim czasie na wyposażenie sił potencjalnych przeciwników.

Bardzo istotną częścią modernizacji 3.2B jest też wprowadzenie dwukierunkowego łącza LINK 16, pozwalającego na bezpośrednią, dwukierunkową wymianę danych pomiędzy samolotami w powietrzu - dzięki temu samoloty wyposażone w to łącze dysponują możliwością "wspólnego" wykrywania i namierzania celów. Raptory dotychczas dysponowały tylko odbiornikami LINK 16.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (11)

  1. KR

    technologia z lat 80, ciekawe co tam teraz oblatują bo pewnie już zaprojektowali..

  2. Ja

    YF 23 ładniejszy.

    1. Jkjl

      I lepszy

  3. Olo

    Ta modernyzacja jest konieczna z powodu niezbyt udanych wakacji w Sirii.

    1. Vvv

      A to niby czemu? Ze nielot su-57 pojawił się obok i odleciał to miało to coś oznaczać?

    2. MWK

      Ta modernizacja była planowana długo przed "bojowym" debiutem w Syrii i okolicach. Proszę nie pisać wyssanych z palca bzdur.

    3. Davien

      Olo, kiepskei wakacje to miały tam skompromitowane Su-35 nie potrafiace znależc raptora i pancyry wiec nie rób juz z siebie...

  4. WOTciak

    ach ,zeby mieć choć trochę tych piękności w Naszym arsenale

    1. znawca

      nie mamy arsenału tylko muzeum to po pierwsze, a po drugie po co F22 żeby zbankrutować całkowicie?

  5. Dalej patrzący

    My możemy eksportować do USA samochody (na przykład Honkery, Jelcze albo Autosany) a oni w ramach offsetu mogą nam sprzedać F-22 albo A-10 (do walki z partyzantką).

    1. Gajowy

      Kosy, sierpy, miotły ze słomy, ogórki kiszone i marynowane ale koniecznie koszerne tez by poszly w ramach naszego offsetu

    2. Vvv

      I tapicerka!

  6. Fencer

    No proszę..."duplex" dla łącza link 16, czyli to, co F-35 ma od początku...Ciekawe, że dopiero teraz wprowadzono AIM-9X i celownik nahełmowy, co Lightning i nowsze wersje F-16, F-18 i F-15 już miały dawno!...Amerykanie widocznie uważali, że dotychczasowe wyposażenie i możliwości bojowe Raptora były wystarczające, zważając na jego "niewidzialność" i ponadprzeciętne osiągi i manewrowość....No, ale czas udoskonalić "najdoskonalszy" samolot myśliwski na świecie...

    1. Davien

      Fencer, F-22 uzywał systemu HHOBS który dla starszych pocisków był wystarczający, wprowadzaja najnowsze AIM-9X block II i AIM-120D wieć dodali i JHMCS II. AQ co do udoskonalania Raptora to robia to cały czas: IRST, nowy radar AN/APQ-77v1, teraz kolej na JHMCS i nowe uzbrojenie.

    2. Grzegorz Brzęczyszczykiewicz

      Z tym celownikiem na hełmowym może być taki problem w F22 że rakieta jest umieszczona w kadłubie i ma ograniczone pole widzenia do góry, także uchwycenie celu przed odpaleniem, będącego w górnej strefie F22 może być nie możliwe, inne myśliwce mają wyrzutnie AIM9 na skrzydłach i tu nic nie zasłania pola widzenia głowicy AIM9.

  7. waldi

    Najnowszy AIM-120D zasięgiem zbliża się do AIM-54 Phoenix.

    1. xawer

      AIM-54 masa ~460 kg, AIM-120D masa ~150 kg! Nic dziwnego, że ma większy zasięg.

  8. realista

    i akurat to nie jest głupie

  9. Rzyt

    200mld złoty by kosztowało wznowienie produkcji i 170 sztuk...to by miało sens...zwolnic armię i urzędników i kupić 200 f 22 z jassm er i zrobić 150 tys wot z chętnych żołnierzy którzy poszli do cywila...do tego Homar, Wisła, Narew, komandosy i 50 śmigłowców uderzeniowych i 150 transportowych 600 KTO różnych wersji... Armia zawodowa Maks 20tys ludzi reszta WOT...Dziekuje...w 10 lat mamy jedną z lepszych armii...i pkb rośnie bo 150tys żołnierzy i cywilnych pracowników idzie pkb robić. Wtedy za wikend nie 560zl a pewnie 1000zl by było...i generałów mniej...

    1. Anonim

      Mięso armatnie nie jest potrzebne, lepiej mieć zawodowe wojsko

    2. górski

      F-22 nigdy nie wyeksportują, Japonią chciała, Izrael chciał, ale się nie doczekali...

    3. Gts

      To nie do końca tak. Wznowienie produkcji może tak, ale wiele się od tamtego czasu zmieniło łacznie z materiałami, metodami itd. Należałoby wiele zmienić i wiele włożyć w to forsy, gdyby LM robił tak jak Boeing z F-15CX/F-15EX i był w stanie proponować F-22CX to pewnie by go kupili. Zamknięcie programu przed osiągnięciem 290-300 egzeplarzy było chyba największym błedem w dziejach lotnictwa USAF. Gates powinien za to wisieć. Po analizach stwierdzono, że nie ma co iśc w wersję pośrednia między samolotem 6 generacji a obecnym, bo postęp tym razem w Chinach jest większy niż zakładano 30 lat temu. Moce finansowe i projektowe skierowano w gen6.

  10. Fanklub Daviena

    "Dzięki wykorzystaniu nowego systemu naprowadzania pocisk może być też naprowadzany przez pilota po prostu patrzącego na cel - jest to możliwe dzięki wykorzystaniu nahełmowych systemów celowniczych nowego rodzaju." - takie coś miał MiG-29 ćwierć wieku temu, a jeszcze wcześniej MiG-23MLD w sowieckiej wersji, ale... takiego czegoś nie ma F-22, bo nie ma HMCS... Strzelanie do celów z tyłu jest tak samo fikcją - wierząc Davienowi, że AIM-120D może manewrować 35g i z prędkością 4 Machy, to licząc czas zawrotu o 180 stopni i mając w pamięci, że silnik AIM-120 działa jakieś 6s, to wychodzi na to, że po wykonaniu takiego zawrotu, to cel chyba musiałby najechać na tego AMRAAMa, bo AMRAAM na dolecenie do celu bez paliwa szanse ma raczej nikłe. :) To tylko w hollywoodzkich produkcjach różne Mavericki robią różne "fikołki" by rakieta chybiła, po czym ta rakieta zawraca, Mavericki ją znowu wymanewrowują, a potem znowu i znowu a na końcu podlatują pod wrogi samolot i podprowadzają na niego rakietę... Naprawdę silnik rakiety krótkiego zasięgu działa poniżej 4s a AMRAAMa ok. 6s i strzelanie do tyłu jest bzdurą. I oczywiście modernizacja 3.2B musi być wprowadzona, by istniała - już nie zliczę ile już różnych planów modernizacji F-22 było przez ostatnie kilkanaście lat i jedyne co wprowadzono to zmianę zabytkowego procesora o taktowaniu... 25 MHz na praktycznie równie zabytkowy 40 MHz (taki jak używany w dwudziestowiecznych komputerach Macinstosh, ale nie w dwudziestopierwszowiecznych, bo wtedy Mac miały już lepsze procki)... Nie mówię, że F-22 nie da się zmodernizować - da się i było pod to projektowane (mają miejsce na IRST, mają na boczne anteny radarów), tyle, że od kilkunastu lat wszelkie plany ich modernizacji są wykreślane. Wprowadzono jedynie elementarną możliwość (bez wykorzystania nowych możliwości) odpalania AIM-9X (bez high-off Boresight) i nowych AMRAAMów. Ale tylko dlatego, że zabrakło w magazynach zabytkowych AIM-9L i starych wersji AMRAAMów... Jak zmodernizują F-22 to w to uwierzę, w plany USA nie, bo pamiętam rakiety CUDA do F-35... :)

    1. tsrhn

      silnik dziala tylko 6 sekund, a jednocześnie zasięg AIMa jest ponad 100km? Coś pomieszałeś.

    2. Ania

      Już?... Teraz się doprowadz do porządku i myśl głową.

    3. Mielo

      A moze zamontuja rakiety do tylu ,ot cale rozwiazanie

  11. hym108

    wlasnie ktso dobtrze skomtowal/ Czmeu chetnie sprzedaja f35 a F22 nie? moze to jest dowod ze f35 nie jest taki doskonaly? Dziela sie gorszym sprzetem?

    1. ALbetr

      F35 jest wielozadaniowy, a F22 jest myśliwcem przewagi powietrznej. Produkcje F22 skończono już wiele lat temu i nie planuje się wznowienia - próbowano to robić, ale nie wychodzi. NIe mogą sprzedawać czegoś co mają sami w ograniczonych ilościach.

    2. CdM

      Jasne, nieważne że F-22 mają 2x za mało, bo padły ofiarą cięć, już od dawna ich nie produkują i nie mają już nawet linii. Na pewno ich nie sprzedają z jakichś innych, wielce tajemniczych powodów - to logiczne.

    3. Wiaderko

      Nie sprzedają F-22 ponieważ nie są już produkowane, a te kture są, służą w armii USA.

Reklama