Reklama

Siły zbrojne

Northrop Grumman fałszował wyniki testów systemu GPS?

Urządzenia LN-100 systemu GPS mogły być źle testowane przed przekazaniem użytkownikom – fot. Northrop Grumman
Urządzenia LN-100 systemu GPS mogły być źle testowane przed przekazaniem użytkownikom – fot. Northrop Grumman

Były urzędnik z zakładów Northrop Grumman w Salt Lake City złożył doniesienie do sądu federalnego, że pracownicy koncernu wielokrotnie „działali na skróty” i fałszowali wyniki testów systemów nawigacyjnych produkowanych dla potrzeb okrętów podwodnych, samolotów wojskowych i dronów.

W swoim pozwie do sądu urzędnik przekazał, że Northrop Grumman sprzedawał urządzenia systemu GPS typu LN-100 bez wykonywania kluczowych prób, które sprawdzają prawidłową komunikację odbiorników z satelitami na orbicie. Zgodnie z jego oceną, bez wspomnianych badań istnieje poważne niebezpieczeństwo pojawienia się błędów w nawigacji, które mogą doprowadzić do katastrofy statków powietrznych, a w przypadku systemów uzbrojenia mogą spowodować chybienie celu i zwiększenie strat ubocznych.

Koncern Northrop Grumman odmówił komentarzy na ten temat wskazując, że spór się dopiero się toczy tym bardziej, że w swoim doniesieniu były urzędnik nie podał przypadków, kiedy system LN-100 rzeczywiście zawiódł.

Jednak media przypominają wypadek uzbrojonego w rakiety Hellfire bezzałogowca Predator w Dżibuti w maju 2011 r., kiedy amerykańskie siły powietrzne wyraźnie skazywały na wadliwe działanie właśnie urządzeń LN-100. Rejestratory wykazały bowiem, że dron był o ponad 100 m wyżej, niż był on w rzeczywistości. Pilot sterujący zdalnie Predatorem tego nie wiedział i doprowadził do zderzenia bezzałogowca z ziemią.

Sprawa jest o tyle interesująca, że urzędnik składając pozew do sądu musiał wiedzieć, że stanie przeciwko jednemu z największych koncernów zbrojeniowych na świecie. Jeżeli były pracownik Northop Grumman ma realne dowody na swoje zarzuty, sytuacja może postawić amerykańską spółkę w złym świetle. Do chwili obecnej sprzedano tysiące urządzeń LN-100, również za granicę. Jest to system wykorzystywany m.in. na samolotach F/A-18 Hornet, F-22 Raptor oraz dronach Global Hawk i Predator.

Reklama

Komentarze (2)

  1. Roman

    Czyli operator Predatora miał cały czas niejako 100 m przewyższenia ponad to co wskazywały przyrządy zainstalowane na pokładzie i mimo tego zderzył się z ziemią?! Ciekawe też czy operator Predatora ma możliwość bieżącej wizualnej obserwacji terenu nad którym przelatuje kierowany przez niego z ziemi bezzałogowy samolot?

  2. whrl

    ..()Rejestratory wykazały bowiem, że dron był o ponad 100 m wyżej, niż był on w rzeczywistości()... nic dodać, nic ująć

    1. koza

      Kto poważnie traktuje pomiar WYSOKOŚCI z systemu GPS? Tylko pomiar kalibrowanym barometrem się liczy. Błąd pomiaru wysokości rzędu +/- 30m z GPSu to norma.

Reklama