Siły zbrojne
Niemiecka fregata ekspedycyjna odebrana, ale z ponad 2-letnim opóźnieniem
Niemiecki Federalny Urząd Wyposażenia, Sprzętu Informatycznego i Materiałów Bundeswehry (BAAINBw) przejął od konsorcjum ARGE F125 (które tworzą koncerny stoczniowe thyssentrupp Marine Systems i Fr. Lürssen) fregatę rakietową Baden-Württemberg (F222), prototypową jednostkę typu F125.
Okręt ten pierwotnie miał zostać przekazany odbiorcy 30 listopada 2016 r., jednak w czasie prób morskich stwierdzono problemy techniczne, które spowodowały, że pod koniec 2017 r., po raz pierwszy w historii BAAINBw, został on zwrócony producentowi w celu usunięcia stwierdzonych wad. Do najważniejszych z nich zaliczało się lekki, ale stały przechył na prawą burtę (o 1,3°), a także większą, niż zakładana podczas projektowania, wyporność. Niedopracowane okazało się również oprogramowanie systemów komputerowych wspomagających stosunkowo nieliczną załogą. Oprócz tego wystąpiły problemy z innymi urządzeniami, takimi jak radar, system uzdatniania wody i chłodzenie żywności.
Zresztą fregatę Baden-Württemberg, której stępkę położono 2 listopada 2011 r. a zwodowano 12 grudnia 2013 r., od samego początku trapią problemy techniczne. Jeszcze w trakcie budowy okazało się, że zastosowano niewłaściwą farbę ognioodporną, a kable nie spełniały norm i trzeba było je wymienić. Następnie ujawniły się problemy z przekładnią napędu głównego oraz konieczność pokrycia części podwodnej kadłuba nową farbą, ponieważ poprzednia zaczęła odpadać.
Rozwój wydarzeń wskazuje, że nowe niemieckie fregaty problemy wieku dziecięcego mają już za sobą, jednak to, co wydarzyło się z prototypową jednostką, na której bandera ma zostać podniesiona w czerwcu br. w Wilhelmshaven, będzie miało oczywiście wpływ na dostawę kolejnych trzech jednostek serii. I tak termin dostawy fregaty Nordrhein-Westfalen (F 223) został przesunięty z końca września 2018 r. na pierwszy kwartał 2019 r. Natomiast kolejne jednostki Sachsen-Anhalt (F 224) i Rheinland-Pfalz (F 225) mają zostać przekazane przez producenta odpowiednio w 2019 i 2020 r. Co ma pozwolić na wejście do służby wszystkich okrętów tego typu do połowy 2021 r.
Fregaty typu F125 zastąpić mają zastąpić w służbie wycofywane z niemieckiej floty okręty tej klasy typu F122 (Bremen). Zaprojektowane zostały one ze szczególnym uwzględnieniem działania w warunkach konfliktu asymetrycznego, realizacji misji stabilizacyjnych, nadzorowania obszarów morskich oraz wsparcia działań sił specjalnych. W toku normalnej służby zakłada się, że będą mogły działać poza portem macierzystym portem przez okres nawet 2 lat, z czego ok. 60 proc. tego czasu będą przebywać w morzu.
Główne uzbrojenie tych okrętów stanowić ma armata okrętowa OTO Melara 127/64 LW kalibru 127 mm i 8 wyrzutni pocisków RGM-84 Harpoon służące do zwalczania celów nawodnych i lądowych. Obronę bezpośrednią okrętu zapewnić mają dwie 21-prowadnicowe wyrzutnie rakiet przeciwlotniczych RIM-116 RAM, dwa zdalnie sterowane działka Rheinmetall MLG 27 kalibru 27 mm oraz pięć zdalnie sterowanych stanowisk karabinów maszynowych OTO Melara Hitrole NT kalibru 12,7 mm. Wyposażenie lotnicze obejmować będzie dwa śmigłowce NH90, a do transportu sił specjalnych przewidziano cztery 11-metrowe łodzie sztywnoburtowe. Na fregatach typu F125 ze względu na ich specyfikę planowanych misji nie przewidziano instalacji stacji hydrolokacyjnych ani wyrzutni torped do zwalczania okrętów podwodnych.
fox
2 lata opóźnienia? przy naszym ślązaku to jakby oddali przed terminem
Podziękuj panom z MON
chateaux
Nie tylko. także Panom a zwłaszcza jednemu - z ministerstwa finansów.
MiP
No nawet ładny i dobrze uzbrojony stateczek a my mamy ŚLĄZAKA :)
EUropa
Stateczek??? Raczej "okrecik" chyba, ale nie wazne, poniewaz ta fregata stabilizacyjna to najwieksza fregata na swiecie a nie stateczek/okrecik. Dlugosc to 150m, szerokosc to 19m a wypornosc 7200 ton!
Davien
Podobnej wielkosci są chocby Horyzonty we Francji i Włoszech, sa nawet dłuzsze i nieco szersze ale lżejsze 152x20,8 a masa 7050 ton. Co prawda ich lasyfikacja jest rózna, dla NATO to niszczyciele, dla Francji fregaty.
chateaux
Dobrze uzbrojony, to tylko do zwalczania somalijskich piratów, a nie do walki z wrogimi okrętami i samolotami.
Paweł
Potężna armata 127 mm, a brak realnego uzbrojenia przeciwlotniczego (RAM to tylko broń ostatniej szansy), nie mówiąc o pociskach manewrujących! Do tego brak realnego wyposażenia ZOP, a z drugiej strony aż dwa NH90. Gdzie tu jakaś logika??? Taki FREMM, choć mniejszy, jest bez porównania lepszy pod kątem każdej misji!
EUropa
Czytamy tekst ze zrozumieniem i bedzie OK! To nie fregata FFG a fregata stabilizacyjna, zeby nie marnowac okretow uzbrojonych po zeby na ganianie piratow czy pilnowanie jakichchs akwenow przed poldzikusami! Po co na akwen przy "Rogu Afryki" do patrolowania i zwlczania lupinek pirackich taki "Overkill" jak np. fregaty AAW F124???
-CB-
Duńczycy mają dwa typy okrętów wywodzące się z tej samej rodziny: na misje bardziej uniwersalny "Absalon" i typowo bojowy "Iver Huitfeldt". Niemieckie F125 są bardzo podobne w założeniach właśnie do duńskich "Absalonów", a do innych celów mają inne okręty.
Fanklub Daviena
Współczesna okrętowa 127mm jest na morzu skuteczniejszym opl niż jakieś NASAMS z sidewinderami, iris-t i amraamami. Nie masz pojęcia co potrafi szybkostrzelna armata z programowaną a nawet kierowaną amunicją.
Takeha
To może bysmy wybłagali/wyłudzili/ w ostateczności kupili jakiegoś z wycofywanych Bremenów? Co prawda wchodziły do służby w latach 80. ale były modernizowane. W porównaniu z resztą naszej floty to są super nowoczesne. Skoro nasza Marynarka śni o czymś większym, to może właśnie to, zamiast zabytkowych OHP.
Kolo
Czyli głuche na OP..... bardzo słabo. Dobre to na piratów, a nie na wojnę.
1234
Zadania ZOP spoczywają na 2xNH90.
adams
Dobry na piratów to jest nasz bieda Ślązak,zresztą z takim uzbrojeniem jakie on posiada to i piraci na motorówkach by sobie z nim poradzili
Nikt
Bo to jest właśnie okręt od walki z piratami v:
Stroopwaffel
Niemcy powinni się od nas uczyć jak opóźniać projekty.