- Wiadomości
Niemcy stawiają na "bałtycki" transporter
Niemcy przystąpiły do programu dotyczącego pojazdów opancerzonych 6x6 (CAVS). Oficjalne włączenie ich do programu ma nastąpić przed końcem 2022 roku – jak poinformowała fińska spółka Patria.

Autor. TnTkr/CC BY-SA 4.0
Niemcy podpisały porozumienie dotyczące przystąpienia do programu wspólnego systemu pojazdów opancerzonych (Common Armored Vehicle System - CAVS) prowadzonego przez Finlandię we współpracy łotewsko-fińskiej. Program ma na celu pozyskania nowych kołowych transporterów opancerzonych 6x6.
Zobacz też
Jak przekazuje spółka, oficjalne przystąpienie Niemiec do programu ma zostać podpisane przed końcem 2022 roku. Niemcy będą piątym krajem, który bierze udział w projekcie. Obecnie biorą w nim udział: Finlandia, Łotwa, Estonia, które w programie są od 2019 roku oraz Szwecja, która dołączyła dwa lata później.
Niemcy obecnie posiadają kołowy transporter opancerzony 6x6 TPz 1 Fuchs (eksportowe oznaczenie Fox) zaprojektowany i produkowany przez niemiecki koncern Rheinmetall. Bundeswehra wykorzystuje ponad połowę z 1041 dostarczonych wozów. Do końca 2020 roku 272 z nich zostało zmodernizowanych do najnowszej wersji A8. Fuchsy są częściowo zastępowane nową rodziną kołowych wozów bojowych GTK Boxer. Możliwe, że nowy transporter opracowany we współpracy krajów Morza Bałtyckiego uzupełni cięższe (i droższe) Boxery.
Zobacz też
Za produkcję kołowego transportera opancerzonego Patria 6×6 odpowiada fińska spółka Partia Oy. W ramach programu CAVS Łotwa zamówiła w sierpniu 2021 roku ponad 200 pojazdów opancerzonych, z których Patria dostarczyła już co najmniej kilkanaście. Finlandia podpisała w sierpniu 2021 roku umowę na 160 nowych transporterów opancerzonych, a dostawy przedseryjne dla Finlandii odbędą się w czerwcu. Finlandia posiada obecnie całą rodzina kołowych wozów bojowych Patria Pasi. Wśród nich można wymienić 476 egzemplarzy XA-180/185 oraz 111 egzemplarzy XA-202 i 48 egzemplarzy XA-203.
Szwecja podpisała na początku tego miesiąca umowę dotyczącą fazy badań i rozwoju produktu. Wozy w ramach tego programu mają uzupełnić flotę szwedzkich pojazdów. Szwecja obecnie posiada trzy typy kołowych transporterów opancerzonych: Należy do nich 113 egzemplarzy Pansarterrängbil 360 (AMV 8x8, produkowany w Polsce na licencji jako Rosomak), 148 egzemplarzy Pansarterrängbil 203 oraz 35 egzemplarzy Pansarterrängbil 180.
Zobacz też
Program opracowania nowego fińsko-łotewskiego KTO 6×6 rozpoczął się na początku 2020 roku. W październiku 2021 roku fiński i łotewski resort obrony oraz fińska spółka Partia Oy podpisały porozumienie w sprawie rozpoczęcia prac badawczo-rozwojowych. Państwem wiodącym programu jest Finlandia, a głównym wykonawcą i co za tym idzie jego beneficjentem fińska spółka Patria Oy. Ma ona doświadczenie w zakresie konstruowania i produkcji kołowych transporterów opancerzonych, której efektem jest wiele pojazdów tego typu. Łotewskie spółki natomiast będą pełnić rolę podwykonawców poszczególnych elementów nowego wozu.
Patria 6x6 to najnowsza konstrukcja fińskiej spółki Patria Oyj, to propozycja następcy starszej i obecnie używanej rodziny kołowych wozów bojowych Patria Pasi XA-180/185/200. Nowa konstrukcja bazuje na XA-200, który został zmodernizowany z wykorzystaniem komponentów Patria AMV 8×8 (w tym układu jezdnego i innych kluczowych elementów). Unifikacja ta pozwala na zmniejszenie czasu i kosztów powstania i produkcji tych wozów. Nowy pojazd może przewozić 10 osób, w tym dwóch członków załogi (dowódca i kierowca) i do 8 żołnierzy desantu. Może zostać także wyposażony w dowolny zdalnie sterowany moduł uzbrojenia lub załogową obrotową wieżyczkę z wybranym uzbrojeniem.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS