Reklama

Siły zbrojne

Niemcy stawiają na "bałtycki" transporter

Patria 6x6
Kołowy transporter opancerzony Patria 6x6.
Autor. TnTkr/CC BY-SA 4.0

Niemcy przystąpiły do programu dotyczącego pojazdów opancerzonych 6x6 (CAVS). Oficjalne włączenie ich do programu ma nastąpić przed końcem 2022 roku –  jak poinformowała fińska spółka Patria.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl >

Reklama

Niemcy podpisały porozumienie dotyczące przystąpienia do programu wspólnego systemu pojazdów opancerzonych (Common Armored Vehicle System - CAVS) prowadzonego przez Finlandię we współpracy łotewsko-fińskiej. Program ma na celu pozyskania nowych kołowych transporterów opancerzonych 6x6.

Czytaj też

Jak przekazuje spółka, oficjalne przystąpienie Niemiec do programu ma zostać podpisane przed końcem 2022 roku. Niemcy będą piątym krajem, który bierze udział w projekcie. Obecnie biorą w nim udział: Finlandia, Łotwa, Estonia, które w programie są od 2019 roku oraz Szwecja, która dołączyła dwa lata później.

Reklama

Niemcy obecnie posiadają kołowy transporter opancerzony 6x6 TPz 1 Fuchs (eksportowe oznaczenie Fox) zaprojektowany i produkowany przez niemiecki koncern Rheinmetall. Bundeswehra wykorzystuje ponad połowę z 1041 dostarczonych wozów. Do końca 2020 roku 272 z nich zostało zmodernizowanych do najnowszej wersji A8. Fuchsy są częściowo zastępowane nową rodziną kołowych wozów bojowych GTK Boxer. Możliwe, że nowy transporter opracowany we współpracy krajów Morza Bałtyckiego uzupełni cięższe (i droższe) Boxery.

Czytaj też

Za produkcję kołowego transportera opancerzonego Patria 6×6  odpowiada fińska spółka Partia Oy. W ramach programu CAVS Łotwa zamówiła w sierpniu 2021 roku ponad 200 pojazdów opancerzonych, z których Patria dostarczyła już co najmniej kilkanaście. Finlandia podpisała w sierpniu 2021 roku umowę na 160 nowych transporterów opancerzonych, a dostawy przedseryjne dla Finlandii odbędą się w czerwcu. Finlandia posiada obecnie całą rodzina kołowych wozów bojowych Patria Pasi. Wśród nich można wymienić 476 egzemplarzy XA-180/185 oraz 111 egzemplarzy XA-202 i 48 egzemplarzy XA-203.

Szwecja podpisała na początku tego miesiąca umowę dotyczącą fazy badań i rozwoju produktu. Wozy w ramach tego programu mają uzupełnić flotę szwedzkich pojazdów. Szwecja obecnie posiada trzy typy kołowych transporterów opancerzonych: Należy do nich 113 egzemplarzy Pansarterrängbil 360 (AMV 8x8, produkowany w Polsce na licencji jako Rosomak), 148 egzemplarzy Pansarterrängbil 203 oraz 35 egzemplarzy Pansarterrängbil 180.

Czytaj też

Program opracowania nowego fińsko-łotewskiego KTO 6×6 rozpoczął się na początku 2020 roku. W październiku 2021 roku fiński i łotewski resort obrony oraz fińska spółka Partia Oy podpisały porozumienie w sprawie rozpoczęcia prac badawczo-rozwojowych. Państwem wiodącym programu jest Finlandia, a głównym wykonawcą i co za tym idzie jego beneficjentem fińska spółka Patria Oy. Ma ona doświadczenie w zakresie konstruowania i produkcji kołowych transporterów opancerzonych, której efektem jest wiele pojazdów tego typu. Łotewskie spółki natomiast będą pełnić rolę podwykonawców poszczególnych elementów nowego wozu.

Patria 6x6 to najnowsza konstrukcja fińskiej spółki Patria Oyj, to propozycja następcy starszej i obecnie używanej rodziny kołowych wozów bojowych Patria Pasi XA-180/185/200. Nowa konstrukcja bazuje na XA-200, który został zmodernizowany z wykorzystaniem komponentów Patria AMV 8×8 (w tym układu jezdnego i innych kluczowych elementów). Unifikacja ta pozwala na zmniejszenie czasu i kosztów powstania i produkcji tych wozów. Nowy pojazd może przewozić 10 osób, w tym dwóch członków załogi (dowódca i kierowca) i do 8 żołnierzy desantu. Może zostać także wyposażony w dowolny zdalnie sterowany moduł uzbrojenia lub załogową obrotową wieżyczkę z wybranym uzbrojeniem.

Reklama
Reklama

Komentarze (7)

  1. Pucin:)

    W 2019 gdy podpisano licencję na AMV XP 8*8- tzw. Rosomak XP oferowano WP-RP współpracę i licencję na Patria Pasi XA-180/185/200. No i czym jeździ dziś polska piechota BWP-1, BRDM, Ford Ranger XP i Cougary w przyszłości (specjalnie pominąłem BWP Borsuk bo to niewypał którego już sam MON nie trawi). A można było z Finami kooperować: Patria AMV XP 8*8, Patria XA-200 6*6 i Siusu GTP 4*4 i cała motoryzacja WP zakończona a jako wisienka na torcie to opancerzony wariant LSV/ILV-bliźniak LPU Wirus. Zatem mój dziadek miał rację: Lepiej z bogatym i mądrym zgubić, niźli z biednym i głupim znaleźć nawet fortunę. :)

  2. easyrider

    No i krzyżyk im na drogę. My z nimi żadnej realnej współpracy nie nawiążemy, bo dla Niemców zawsze będziemy rywalami w rejonie. Z Bałtami łatwiej im będzie manewrować i wpływać na nich. Od tego nie ma odstępstwa. Dlatego współpraca wyłącznie z USA, UK i Koreą Płd. Ruch w kierunku nowych wozów bojowych został wykonany i to jest szansa na dobry rozwój.

    1. Zbrozło

      Gdzie kupujemy silniki do Krabów i z jakim silnikiem będzie koreański czołg?

    2. Niutek

      To mówisz, kolego, że Polska "rywalizuje " w rejonie z Niemcami... Mógłbyś tą złotą myśl rozwinąć i coś mi, dyletantowi, przybliżyć? Z góry dziękuję. Ustosunkuję się po Twojej odpowiedzi.

    3. Pete

      Z koreańskimi, w obu wypadkach

  3. SZAKAL

    Oszczędni Niemcy wiedzą , że samodzielne budowanie wozów bojowych jest kosztowne i w większości przypadków nieopłacalne. Znacznie bardziej racjonalnym rozwiązaniem jest przystąpienie do zagranicznego konsorcjum budującego pojazdy wojskowe w bardzo dużych seriach. Dzięki międzynarodowej współpracy i kooperacji wszystkie kraje tworzące to konsorcjum otrzymają nowoczesne wozy bojowe w rozsądnej cenie. Jest to dobry przykład dla Polski , która upiera się przy "narodowym" , własnym i samodzielnie budowanym Borsuku , zawierającym zagraniczne podzespoły i kosztującym ponad 30 milionów zł za sztukę. Argument ,że pieniądze zostają w kraju jest fałszywy , bowiem trzeba kupić zagraniczne części i opłacić różne licencje.

    1. Chyżwar

      Przypominam, że "oszczędni" Niemcy ostatnio samodzielnie zbudowali dwa typy BWP. I to skromnie licząc. Jeśli policzysz wersje Lynxów, to ci wyjdzie więcej.

    2. sebaa

      @SZAKAL i te same oszczędne Niemcy pocięły armie w ramach oszczędności jeszcze bardziej niż my :) A jak widać po współpracy wielu krajów hmm Leo1/amx30 EF2000 itd itd nie zawsze sie to oplaca i jest taniej i szybciej :)

    3. kukurydza

      Bo niemieckie Pumy, Lynxy, Boxery są tyle tańsze, prawda? Ciekawe że tak trudno się domyślić, że chodzi o wsparcie konkurencji dla naszych pomysłów, i zwyczajne szpiegowanie/podpatrywanie konkurencji, bo ten 6x6 finowie standaryzują ze swoim 8x8, a w tej kategorii niemiecki Boxer jest bezpośrednim konkurentem. O tym, że Fennek za mały, a Boxer za duży, zaś niemcy zwyczajnie nie mają w "pośredniej" kategorii niczego poza antycznym i nie produkowanym Fuchsem, nawet szkoda gadać Ech, ci xenofile.

  4. TM

    Czy ktoś wie, jak wygląda sprawa naszej współpracy z Patrią? Dlaczego nas nie ma w tym programie? Co dalej z Rosomakiem?

    1. Wolski

      Z tego co się orientuję to chcemy konstruować nowe KTO we współpracy z Koreańczykami

    2. Chyżwar

      Z tego, co wiem Patria przeholowała. Dlatego teraz w temacie KTO kombinujemy z Koreą.

    3. kukurydza

      @Chyżwar, z tego co słyszałem - Patria ukatrupiła wszelkie próby naszego eksportu Rośka, sama jadąc na naszym doświadczeniu z Afganistanu - Patria blokuje wydłużenie licencji, by produkować zmodyfikowanego Rośka-L (wydłużonego i dopancerzonego) - Patria domaga się podpisania nowej, gorszej umowy lincencyjnej, na AMV-XP, i zakupu z ich pośrednictwem nowego wyposażenia produkcyjnego, podczas gdy na obecnym można wciąż robić odświeżone rośki, o lepszych parametrach - To oznacza, że realnie możemy co najwyżej przerabiać istniejące wozy do opracowanej w kraju wersji Rosomak-L, a taka przeróbka jest bardziej czasochłonna i trudniejsza, niż zrobienie całości od podstaw z uwzględnieniem korekt

  5. DIM1

    Bałtycki na Stettin ? Kolberg ? Danzig ? czy Konigsberg ?

  6. szczebelek

    Patria już tam określiła swoje nadrzędne miejsce jako dostawcy, więc Niemcy, Szwecja, Łotwa i Estonia dostarczą wartości intelektualnej do programu, a Patria wypije śmietankę konsumując ją dla siebie. Coś mi to przypomina 🤔😂

  7. Thorgal

    Niemcy podpisały porozumienie dotyczące przystąpienia do programu wspólnego systemu pojazdów opancerzonych (Common Armored Vehicle System - CAVS) prowadzonego przez Finlandię we współpracy łotewsko-fińskiej. Program ma na celu pozyskania nowych kołowych transporterów opancerzonych 6x6. I znowu Niemcy. Przyjaciele i sąsiedzi :) Szybko sobie Finowie znaleźli partnera.