Przemysł Zbrojeniowy

40 lat pancernego Lisa

Fot. Dirk Vorderstraße/CC BY 2.0
Fot. Dirk Vorderstraße/CC BY 2.0

Pomimo 40 lat służby liniowej kołowy transporter opancerzony TPz 1 Fuchs (eksportowe oznaczenie Fox) zaprojektowany i produkowany przez niemiecki koncern Rheinmetall nadal używany jest przez wielu użytkowników na całym świecie w wielu różnych wersjach, którzy zdobyli w czasie jego eksploatacji bogate doświadczenia operacyjne.

Rodzina wozów Fuchs/Fox 1/2 znajduje się na uzbrojeniu w blisko 10 państwach, w których stanowi podstawowy typ kołowego transportera opancerzonego lub jest wykorzystywany w wybranych wersjach specjalistycznych. Jak dotąd Bundeswehra nadal ma eksploatować ponad połowę z 1041 dostarczonych wozów z czego do końca 2020 roku 272 z nich ma zostać zmodernizowanych do najnowszej wersji A8. Fuchsy są częściowo zastępowane nową rodziną kołowych wozów bojowych GTK Boxer. Algieria zamówiła w 2014 roku aż 980 egzemplarzy Fuchs 2, które są produkowane w tym kraju na licencji i mają stać się podstawowym wozem tej klasy w algierskiej armii. Niewielką partię  liczącą 36 egzemplarzy w wersji Fuchs 1 zakupiła także Arabia Saudyjska.

Do najpopularniejszych eksportowych wersji specjalistycznych tego wozu należy wersja kołowego wozu rozpoznania skażeń NBC o nazwie SpürFuchs/Fox A3/ABC (amerykańskie oznaczenie M93 Fox). Wyposażony został on w pełni zintegrowany zestaw sensorów i systemów do wykrywania i identyfikacji broni ABC. Wozy w tej wersji wyprodukowane dotąd w ilości prawie 300 egzemplarzy trafiły na uzbrojenie pododdziałów walki z bronią ABC w siłach zbrojnych państw takich jak Holandia (12 egzemplarzy), Kuwejt (23 egzemplarze), Norwegia (8 egzemplarzy), Stany Zjednoczone (ok. 123 egzemplarzy), Wielka Brytania (11 egzemplarzy) czy Zjednoczone Emiraty Arabskie (32 egzemplarze).

Najnowszą propozycją Rheinmetalla jest modernizacja kołowych transporterów opancerzonych Fuchs 1 do standardu Fuchs 1A8, która powstała w wyniku doświadczeń wyniesionych z misji stabilizacyjnych w Afganistanie i Mali i jest oferowana zarówno rodzimemu odbiorcy tych wozów jak i ich użytkownikom eksportowym. Główny nacisk w tej modernizacji położony został na zwiększenie poziomu ochrony balistycznej i przeciwminowej z uwzględnieniem rosnącego zagrożenia ze strony improwizowanych ładunków wybuchowych (IED). Zakres wprowadzonych modyfikacji objął m.in. zmiany konstrukcyjne kadłuba, zastosowanie nowych osi, wzmocnienie obudowy kół, drzwi i ram okiennych oraz instalacje dodatkowych schowków na zewnątrz pojazdu.

Fuchs 2 to eksportowa wersja rozwojowa wozów z rodziny Fuchs 1. W stosunku do wcześniejszego modelu pojazdy te charakteryzują się podwyższonym stropem w celu zwiększenia komfortu i przestronności wnętrza, mocniejszym napędem, zmodernizowanym układem napędowym i zawieszeniem oraz innymi modyfikacjami. Fuchs 2 został zakupiony m.in. przez Kuwejt i Zjednoczone Emiraty Arabskie, a także nieujawnionego klienta na Bliskim Wschodzie.

Komentarze