Siły zbrojne

Niemcy: Przeciwpancerne Spike dla Marderów. Powrót modernizacji BWP

Modernizacja Marderów jest planowana pomimo wprowadzania nowych BWP Puma. Fot. Bundeswehr/Phillipp Neumann
Modernizacja Marderów jest planowana pomimo wprowadzania nowych BWP Puma. Fot. Bundeswehr/Phillipp Neumann

Niemcy planują zmodernizowanie około dwustu BWP Marder 1, między innymi poprzez zintegrowanie ich z przeciwpancernymi pociskami kierowanymi Spike-LR (MELLS). Pojazdy tego typu, eksploatowane od lat 70. XX wieku, mają być dalej dostosowywane do wymogów współczesnego pola walki, i to pomimo wdrażania nowego BWP Puma.

Rzecznik niemieckiego ministerstwa obrony w przesłanym oświadczeniu poinformował Defence24.pl, że planowane jest zastąpienie pocisków przeciwpancernych Milan, w które są uzbrojone BWP Marder, przez system rakietowy MELLS bazujący na pociskach Spike-LR. Realizacja tego programu zależy jednak od powodzenia testów integracji, trwających w chwili obecnej.

Niemcy biorą pod uwagę zmodernizowanie w ten sposób około 200 bojowych wozów piechoty do 2022 roku. Jednocześnie odbywa się wprowadzanie na uzbrojenie BWP nowej generacji typu Puma, które również mają zostać zintegrowane z systemem MELLS. Prace w tym zakresie są jednak opóźnione, obecnie przewiduje się że system osiągnie zdolność operacyjną w 2019 roku.

Z kolei przenośne wyrzutnie ppk MELLS (lokalna odmiana Spike-LR) są – zgodnie z oświadczeniem rzecznika resortu obrony - używane operacyjnie w Niemczech od 2012 roku. W Bundeswehrze bardzo istotną rolę odgrywają jednak nadal starzejące się ppk Milan.

Dostawy BWP Puma do niemieckich jednostek wojsk lądowych trwają już od zeszłego roku. Łącznie na obecnym etapie przewiduje się pozyskanie 350 takich pojazdów do 2020 roku. Zgodnie z raportem niemieckiego ministerstwa obrony dotyczącym projektów zbrojeniowych, ich dostawa jest jednak opóźniona o około siedem miesięcy w stosunku do aktualnego brzmienia umowy dostaw. Pomimo tego, armii przekazano do 1 września 87 pojazdów.

Dążenie niemieckich władz do dalszej modernizacji Marderów jest związane z podwyższeniem gotowości sił zbrojnych w następstwie szczytów NATO w Walii i w Warszawie, a więc w związku z kryzysem ukraińskim. Wcześniej, po ograniczeniu docelowej liczby Pum do 350, w ramach reformy Bundeswehry przewidywano, że ta dostawa w pełni zastąpi pojazdy typu Marder 1, jednak obecnie około 200 z nich ma być zmodernizowanych.

Puma
Modernizacja Marderów jest planowana pomimo wprowadzania nowych BWP Puma. Fot. Bundeswehr/Phillipp Neumann

Niemcy zrezygnowali jednak z systemu „dynamicznego zarządzania dostępnością” sprzętu wojskowego, zakładającego niepełne ukompletowanie w wyposażenie jednostek. To rozwiązanie spowodowało jednak obniżenie gotowości bojowej. Z podobnych powodów planuje się odkupienie od przemysłu i modernizację czołgów Leopard 2A4 (tak aby w służbie znalazło się około 320 pojazdów). Niemcy zawarli też w grudniu 2015 roku kontrakt na dostawę dodatkowych KTO Boxer, aby uzyskać pełne ukompletowanie jednostek zmotoryzowanych.

BWP Marder zostały wprowadzone na uzbrojenie Bundeswehry na początku lat 70. ubiegłego wieku. Warto jednak zauważyć, że od wdrożenia do służby były wielokrotnie modernizowane. Prace obejmowały między innymi instalację dodatkowych przyrządów celowniczych – najpierw pasywnych noktowizyjnych, a następnie termowizyjnych, modyfikowano też system zasilania w amunicję uzbrojenia głównego Marderów (armaty 20 mm).

Pojazdy tego typu otrzymały też w toku eksploatacji dodatkowe opancerzenie. Modernizacja do standardu Marder 1A3, obecnie najpopularniejszego w Bundeswehrze, zakończyła się w 1998 roku. Niemieckie wojska lądowe zmodernizowały też w latach 2002-2003 kilkadziesiąt pojazdów do standardu Marder 1A5, w związku z udziałem w misjach ekspedycyjnych, przede wszystkim w Afganistanie. Obecnie oprócz PPK MELLS w trakcie modernizacji Marderów planuje się według rzecznika resortu obrony "wymianę przestarzałych komponentów". Jak podaje Europaeische Sichercheit und Technik, prace mają objąć m.in. termowizyjne przyrządy obserwacyjne.

BWP Marder były też wielokrotnie rozlokowywane w Polsce w trakcie ćwiczeń w ramach wzmocnienia wschodniej flanki NATO. Widać wyraźnie, że Niemcy utrzymując ten typ pojazdu w służbie długo dążyli do dostosowania go do wymogów współczesnego pola walki. Proces ten zatrzymał się na początku obecnego wieku, zapewne z uwagi na koncentrację na misjach ekspedycyjnych, oczekiwanie wprowadzenia nowych Pum oraz cięcia budżetowe.

Obecnie jednak Bundeswehra zamierza wrócić do procesu modernizacji posiadanych BWP z uwagi na zmiany w środowisku bezpieczeństwa. Dąży się więc do podniesienia wartości bojowej pojazdów długo po ich wprowadzeniu na uzbrojenie. Z drugiej strony, jak pośrednio przyznają sami Niemcy, te działania są obarczone ryzykiem technologicznym, związanym na przykład z powodzeniem integracji swoich pojazdów z PPK.

Jeśli jesteś przedstawicielem wybranych instytucji zajmujących się bezpieczeństwem Państwa przysługuje Ci 100% zniżki!
Aby uzyskać zniżkę załóż darmowe konto w serwisie Defence24.pl używając służbowego adresu e-mail. Po jego potwierdzeniu, jeśli przysługuje Tobie zniżka, uzyskasz dostęp do wszystkich treści na platformie bezpłatnie.