Reklama

Siły zbrojne

Nie tylko czołgi K2 i haubice K9. Jakie inne "skarby" kryły ładownie BBC Pearl?

Przeznaczona dla Polski samobieżna haubica K9 w czasie wyładunku w Gdyni ze statku BBC Pearl.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24

W dniach 5 i 6 grudnia w Gdyni wyładowano ze statku BBC Pearl 10 czołgów K2 i 24 samobieżne haubice K9 przeznaczone dla Polski. Jak się okazało nie był to jedyny ładunek przywieziony z Korei tym statkiem.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Sam wyładunek czołgów i haubic w porcie Gdynia oraz ich symboliczne przejęcie przez prezydenta Andrzeja Dudę i wicepremiera Mariusza Błaszczaka były szeroko nagłośnione i komentowane. Po zakończeniu uroczystości przystąpiono do dalszej części rozładunku. Odbyło się to już bez udziału mediów.

Czytaj też

Po przestawieniu części pokryw ładunkowych z ładowni wyładowano 12 tramwajów przeznaczonych dla Warszawy. Zostały one wyprodukowane w Korei w Hyundai Rotem, czyli tam gdzie produkowane są również czołgi K2. Tramwaje jako, że są dłuższe i delikatniejsze od haubic zostały załadowane do ładowni. Ustawienie tramwajów na pokrywach ładunkowych byłoby bardziej ryzykowne. Pojedynczy tramwaj nie mieściłby się na jednej pokrywie i musiałby stać na dwóch. W czasie rejsu na statek oddziałują duże siły powodujące chwilowe i lokalne odkształcenia konstrukcji. Chwilowa różnica poziomów dwóch sąsiednich pokryw łatwiej mogłaby spowodować powstanie naprężeń w tramwaju co w skrajnym przypadku mogłoby spowodować w nim uszkodzenia, np. pęknięcie szyby.

Reklama
Wyprodukowany w Korei i wyładowany ze statku BBC Pearl w Gdyni tramwaj dla Warszawy.
Autor. OT Port Gdynia sp. z o. o.
Wyprodukowany w Korei i wyładowany ze statku BBC Pearl w Gdyni tramwaj dla Warszawy.
Autor. OT Port Gdynia sp. z o. o.

Dlatego warszawskie tramwaje znalazły się w ładowniach. Pozostałe miejsce w ładowniach zajęło 10 czołgów K2 również przeznaczonych dla Polski. Z dostępnych zdjęć widać, iż na pokrywach były same haubice samobieżne K9 i to w liczbie 30 sztuk. W Gdyni wyładowano z nich 24 przeznaczone dla Polski.

Czytaj też

Co stało się z pozostałymi 6 wyjaśniło się dzięki komunikatowi Ministerstwa Obrony Estonii. Na statku BBC Pearl poszły w dalszy rejs do portu Paldiski w Estonii. Tam zostały wyładowane 10 grudnia. Estonia łącznie zamówiła 24 używane koreańskie haubice K9 za 81,5 mln Euro. Cena ta obejmuje również szkolenie instruktorów i obsługi technicznej, narzędzia specjalne i części zamienne. Dostawy tych haubic zaplanowano na cztery lata. Do tej pory do Estonii dostarczono 12 haubic K9, a ostatnie 6 zostanie dostarczonych niebawem. Dodatkowo w Estonii zadecydowano, iż w najbliższych latach zostanie zamówionych dodatkowych 12 haubic, co za kilka lat ma dać estońskiej armii łącznie 36 K9.

Wyładowywana ze statku BBC Pearl w porcie Paldiski samobieżna haubica K9 przeznaczona dla estońskiej armii.
Autor. Ministerstwo Obrony Estonii
Wyładowywana ze statku BBC Pearl w porcie Paldiski samobieżna haubica K9 przeznaczona dla estońskiej armii.
Autor. Ministerstwo Obrony Estonii
Wyładowywana ze statku BBC Pearl w porcie Paldiski samobieżna haubica K9 przeznaczona dla estońskiej armii.
Autor. Ministerstwo Obrony Estonii

W zeszłym roku Estońskie Centrum Inwestycji Obronnych zleciło estońskiej firmie Go Craft modyfikację zakupionych 24 K9. Prace obejmą montaż systemów łączności, prace malarskie, wymianę instalacji gaśniczej, adaptację instalacji elektrycznej i montaż innych elementów wyposażenia. Do tej pory Go Craft przy współpracy z producentem czyli Hanwha Defence przeprowadził prace na dwóch pierwszych haubicach. Przeszły one już pomyślne testy w armii estońskiej. Modyfikacja zamówionych w Korei haubic K9 potrwa w Estonii do 2024 roku.

Czytaj też

W ten sposób wyjaśniło się dlaczego haubice K9 dla Polski i Estonii (łącznie 30 sztuk) w trakcie trwającego 35 dni rejsu z Korei stały na pokrywach ładowni. Ładownia statku BBC Pearl była po prostu zajęta przez 12 tramwajów dla Warszawy i 10 czołgów K2 dla Wojska Polskiego.

BBC Pearl z widocznym ładunkiem na pokładzie otwartym.
Autor. Damian Przybysz/3.FO
Reklama

Komentarze (14)

  1. stary wirus

    Wie ktoś dlaczego premier Morawiecki i minister Błaszczak okłamali społeczeństwo mówiąc, że oddają na Ukrainę tylko 18 Krabów kiedy w rzeczywistości oddali w prezencie około 70 całkowicie rozbrajając polską armię?

  2. Filemon19

    Dlaczego tramwaj polskiej produkcji o 759% droższy? A to taka darowizna partyjna dla prezesa

    1. Qba

      Z tego samego powodu dlaczego Krab jest droższy od K9

    2. LOUT

      Poza tym wszystko OK?? Polskie tramwaje były w tym przypadku kilkanaście % droższe, co kazdy sobie wyliczyć może, gdyż cena ofert jest ogólnie dostępna! W całej EUropie jezdzi mnóstwo tramwajów z PL i jest mnóstwo zamówien, więc nie są takie złe ani drogie jak je malujesz! Myślę,że bardziej chodzi o "dowody/dary wdzięczności" dla Rafała i świty, ponieważ koreanczycy są z tego znani na całym świecie!

  3. Cyber Will

    @Qba : Kursują bo albo już przebudowano te przystanki albo kursują na liniach gdzie nie ma tych "kolidujących" przystanków. Problemem (poza zakupem zagranicą a nie u siebie) jest to że zamawiający "geniusze" nie sprawdzili specyfikacji przed zakupem bądź też celowo narazili budźet W-wy na dodatkowe koszty dostosowania.

  4. Ma_XX

    wartość defiladowa tramwaju zdecydowanie mniejsza, tym bardziej, że to dla miasta w którym rządzi wróg :D, więc dopiero teraz cichaczem....

    1. Chyżwar

      Tramwaje kupiła Warszawka. Tam rządzi Trzaskowski z PO. Zakupy broni w Korei im śmierdzą. Podstawowym argumentem jakiego używają to straty naszego przemysłu. Natomiast kiedy sami kupują tramwaje w Korei to polski przemysł ich zdaniem nie ponosi strat? Co za hipokryzja.

    2. RafR

      Oferta Hyundaia: 2,3 mld zł, Pesy: 2,8 mld zł. Koniec tematu.

    3. Qba

      @Chyżwar - te tramwaje miały być wyprodukowane w Polsce.

  5. Cyber Will

    @ Nico44 : Według portali: businessinsider,, naszemiasto, tech.wp , motofakty, obserwatorlogistyczny se, TVN24 , TVP i wielu innych "tramwaje się NIE MIESZCZĄ w przystankach" ,

    1. Qba

      To jakim cudem 50 takich tramwajów kursuje po Warszawie?

  6. RafR

    Z lektury widzę że niezłe wiadro pomyj trzeba było wylać, no bo trzeba było poprawiać niektóre stare przystanki w Warszawie które się rozlazły i zaczęły włazić w torowisko (i pierwsze tramwaje którym zaczęło to przeszkadzać to te nowe które są ciut szersze najwyraźniej) - ae taki proces trzeba robić na każdym przystanku, niezależnie co jeździ. We Wrocławiu który kupił tramwaje od Pesy trzeba było robić dokładnie to samo, ale tu to już cicho sza. A jaki dym, że Hyundai wygrał przetarg, bo Pesa krzyknęła 500mln więcej - co to za kraj, że najtańsza oferta w przetargu w którym lwią część kryteriów to cena, wygrywa. Drodzy, trzymajmy fason na tym forum.

  7. Cyber Will

    Nie doŚć że w Polsce jest Pesa i Newag to "warszawski geniusz" i jego podwładni zamówili tramwaje które nie mieszczą się w przystankach.

    1. Nico44

      a skąd wiesz geniuszu , że nie mieszczą się w przystankach widziałeś jak nie milcz

    2. Renor

      Jak najbardziej mieszczą się. Jechałem takim dziś do pracy.

    3. Efe

      Mieszczą, mieszczą. Jeżdżą bez problemów po całym mieście. Sprzętu szynowego nie kupuje się pod wymiar przystanków tylko pod tzw. "skrajnię". Nikt by nie kupił taboru który nie spełnia norm. Jest to zawsze opisane w warunkach przetargu, w specyfikacji technicznej. Wszystko jest dostępne można sobie pościągać pedefy. Natomiast przystanki mają to do siebie że przez lata eksploatacji płyty betonowe mogą się przemieszczać, i czasem trzeba poprawić coś na szybko.

  8. Bodek

    Może szanowni komentatorzy nie wiedzą. Te tramwaje z Korei to zamówił Trzaskowski rozwiązując umowę z Pesą. Zatkało kakao? Tak. Z jednej strony krytykują zakupy broni za granicą a z drugiej taka hipokryzja.

    1. Jankes

      Właśnie ile hejtu posłowie PiS wylali na Trzaskowskiego za te tramwaje z Korei lepsze i tańsze a teraz sami robią tam zakupy. Co za hipokryzja rządu.

    2. Bodek

      @Jankes. Naprawdę nie widzisz różnicy???

    3. Efe

      To nieprawda, Żadnego kontraktu na te tramwaje z Pesą nie rozwiązano. Pesa wygrała w warszawie kilka przetargów na tramwaje i Warszawa kupiła łącznie 281 sztuk od bydgoskiego producenta. W innych przetargach kupiono 13 pociągów do SKM i 15 do WKD.. Natomiast ostatni przetarg (123 + opcja na 90 sztuk) na tramwaje PESA przegrała bo zaproponowała cenę o miliard większa od Hyundaia. Nie wiem dlaczego mielibyśmy dopłacać miliard więcej. Jak komuś to przeszkadza to niech nam ten miliard dorzuci. Inna sprawa że wybranie producenta który zdobył mniej punktów w przetargu byłoby przestępstwem. Być może pomylił ci się kontrakt na kolejne pociągi dla SKM (13 sztuk). Rozwiązano go w 2019 bo Pesa się nie wywiązywała i nie dostarczała pociągów. SKM Warszawa kupiło rok później 21 pociągów od polskiego Newagu.

  9. Szpilo

    Ludzie, proszę uprzejmie bez polityki chociaż tutaj. To jest portal o bezpieczeństwie Państwa i technice militarnej. Spróbujmy być merytoryczni chociaż tutaj. Szanuję Rodaków za wiedzę i wiem, że potrafią rozsądnie rozmawiać o sprawach ważnych. Bezpieczeństwo Polski jest chyba taką sprawą (wspólną)..

    1. Wojciech Krolopp

      Polityka jest jak wojna, albo my zniszczymy naszych przeciwników albo oni zniszczą nas. Pomiędzy jest tylko zaminowana ziemia niczyja czekająca na kolejne trupy.

  10. P9

    Obawiam się jednak, że od teraz to portal o bezpieczeństwie i pojazdach szynowych. Szkoda, bo myślałem "kogo obchodzą jakieś tramwaje". Myliłem się bardzo, od teraz brakuje mi prezydenta Trzaskowskiego witającego z orkiestrą te tramwaje w porcie ! Spać nie mogę ;-) ))

  11. Mickey93

    Pesa robi tramwaje w Bydgoszczy które trafiają na cały świat Solaris pod Poznaniem podobnie. A ktoś dla Warszawy kupuje w Korei?

    1. farfozel

      Trzaskowski ?

    2. Patryk.

      Pewnie był przetarg i wybór najkorzystniejszej oferty (cokolwiek miałoby znaczyć "najkorzystniejszej"). Czyli wydaje się, że zgodnie z przepisami. Ale wygrzebałem informacje z internetu: "60% komponentów w nowych tramwajach dla stolicy pochodzi z Polski i Unii Europejskiej. Cały osprzęt energoelektroniczny powstaje w Warszawie i dostarcza go firma Medcom, która współpracuje ze światowymi producentami taboru szynowego. Z innej polskiej firmy, mającej siedzibę w Warszawie – ATM – pochodzą rejestratory parametrów jazdy. Z kolei, fotele dla motorniczych, skomplikowane konstrukcje ze sterowaniem pneumatycznym, dostarcza śląska firma Damiro."

    3. nyat

      Solaris produkuje w PL, ale już od jakiegoś czasu należy do CAF czyli firmy hiszpańskiej.

  12. rukma.vimana

    Mamy w Polsce aż kilka firm produkujących tramwaje na światowym poziomie, a Warszawka sobie zamawia tramwaje z Korei - i jak w tym kraju ma być silna gospodarka, jak już nie tylko wojsko woli wszelkie wyroby byle nie polskie.

    1. Warto

      Witamy w Polsce, gdzie wszystko co zagraniczne lepsze

    2. Bunio

      Wolny rynek. A ile jadu wylało się jak Gronkiewicz zamówiła w Pesie tramwaje, które zwolennicy dobrej zmiany nazwali bufetami. Nie dogodzisz wszystkim.

    3. Nico44

      Warszawa kupiła tramwaje z Korei ponieważ były tańsze niż z Pesy

  13. OSTVegets

    Z wcześniejszych komentarzy i samego artykułu dotyczących tego transportu można wysnuć pewien wnioseka, że w Polsce rozładunek odbył się troszkę pod publiczkę. Nie myśląc lub celowo ignorując wspomniane w komentarzach uwagi dotyczące wpływu wody morskiej na korozję. Dla porównania spójrzcie na estoński rozładunek. Tutaj sprzęt profesjonalnie zabezpieczony.

  14. Semtex

    Dobre, ze kupujemy z Korei dla armii to wam nie przeszkadza, chociaż są polskie zakłady które produkują, pesa była dobra kilka lat temu , a potem niestety się pogorszyła , długi problemy itp, zrobili przetarg , wygrała Korea ich sprawa.

Reklama