Reklama
  • Wiadomości

Nie ma chętnych na chorwackie Mi-24?

Chorwackie siły powietrzne ogłosiły ofertę sprzedaży siedmiu śmigłowców Mi-24W, dwóch samolotów transportowych An-32 i sześciu szkolno-treningowych maszyn Pilatus PC-9. Pośrednikiem jest państwowa agencja Alan, która na oferty czeka tylko do 28 stycznia. Jest to już kolejna próba sprzedaży nieużywanych od kilkunastu lat wiropłatów szturmowych. 

Fot. Airwolfhound/CC BY-SA 2.0
Fot. Airwolfhound/CC BY-SA 2.0

Chorwacja już co najmniej dwukrotnie starała się sprzedać posiadane śmigłowce Mi-24W, wyprodukowane w osiemdziesiątych i wycofane w roku 2006 z eksploatacji. Uznano wówczas, że ich dalsze wykorzystanie przez siły zbrojne tego kraju jest nieperspektywiczne i zbyt kosztowne. W służbie pozostały 3 Mi-8T i 11 Mi-17, uzupełnione zakupem w 2008 roku 10 kolejnych maszyn Mi-171Sz (Mi-8AMTSz). W przyszłości mają do nich dołączyć amerykańskie UH-60 Black Hawk.

Śmigłowce szturmowe Mi-24W próbowano już co najmniej dwukrotnie sprzedać. Pierwszy raz jeszcze w 2006 roku, sześć spośród siedmiu posiadanych maszyn miało trafić do Gruzji. Podpisano nawet umowę, a dwa pierwsze wiropłaty rozmontowano w celu transportu, jednak w ostatniej chwili Chorwacja zerwała porozumienie. Później nie udało się znaleźć wiarygodnego nabywcy na maszyny, które choć oficjalnie zdjęte ze stanu w 2006 roku, realnie nie były używane od pierwszej połowy lat 90-tych ubiegłego wieku.

Wiele wskazuje na to, że ich wartość po niemal dwóch dekadach składowania może okazać się niższa od kosztów transportu i przywrócenia do lotu. Chorwacka agencja Alan oczekuje więc na oferty nie tylko ze strony odbiorców państwowych, ale również indywidualnych.

Niewiele lepiej wygląda szansa sprzedaży transportowych samolotów An-32B, zakupionych na Ukrainie do lotów transportowych na dłuższe dystanse. Ich przeznaczeniem była przede wszystkim obsługa misji zagranicznych. Są to płatowce wyprodukowane w 1991 i 1993 roku. Największe szanse mają na sprzedaż relatywnie nowe i bardzo popularne turbośmigłowe samoloty szkolne PC-9. Chorwacja posiada ich 20, czyli niemal dwukrotnie więcej niż bojowych myśliwców MiG-21. Najprawdopodobniej 6 samolotów których sprzedaż zaplanowano ma sfinansować częściowo zakup 2 transportowych maszyn Pilatus PC-12. Ich pozyskanie zapowiedziano w 2014 roku. Nabywcą najprawdopodobniej będzie producent, spółka Pilatus Aircraft.   

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama