- Wiadomości
Nie ma chętnych na chorwackie Mi-24?
Chorwackie siły powietrzne ogłosiły ofertę sprzedaży siedmiu śmigłowców Mi-24W, dwóch samolotów transportowych An-32 i sześciu szkolno-treningowych maszyn Pilatus PC-9. Pośrednikiem jest państwowa agencja Alan, która na oferty czeka tylko do 28 stycznia. Jest to już kolejna próba sprzedaży nieużywanych od kilkunastu lat wiropłatów szturmowych.

Chorwacja już co najmniej dwukrotnie starała się sprzedać posiadane śmigłowce Mi-24W, wyprodukowane w osiemdziesiątych i wycofane w roku 2006 z eksploatacji. Uznano wówczas, że ich dalsze wykorzystanie przez siły zbrojne tego kraju jest nieperspektywiczne i zbyt kosztowne. W służbie pozostały 3 Mi-8T i 11 Mi-17, uzupełnione zakupem w 2008 roku 10 kolejnych maszyn Mi-171Sz (Mi-8AMTSz). W przyszłości mają do nich dołączyć amerykańskie UH-60 Black Hawk.
Śmigłowce szturmowe Mi-24W próbowano już co najmniej dwukrotnie sprzedać. Pierwszy raz jeszcze w 2006 roku, sześć spośród siedmiu posiadanych maszyn miało trafić do Gruzji. Podpisano nawet umowę, a dwa pierwsze wiropłaty rozmontowano w celu transportu, jednak w ostatniej chwili Chorwacja zerwała porozumienie. Później nie udało się znaleźć wiarygodnego nabywcy na maszyny, które choć oficjalnie zdjęte ze stanu w 2006 roku, realnie nie były używane od pierwszej połowy lat 90-tych ubiegłego wieku.
Wiele wskazuje na to, że ich wartość po niemal dwóch dekadach składowania może okazać się niższa od kosztów transportu i przywrócenia do lotu. Chorwacka agencja Alan oczekuje więc na oferty nie tylko ze strony odbiorców państwowych, ale również indywidualnych.
Niewiele lepiej wygląda szansa sprzedaży transportowych samolotów An-32B, zakupionych na Ukrainie do lotów transportowych na dłuższe dystanse. Ich przeznaczeniem była przede wszystkim obsługa misji zagranicznych. Są to płatowce wyprodukowane w 1991 i 1993 roku. Największe szanse mają na sprzedaż relatywnie nowe i bardzo popularne turbośmigłowe samoloty szkolne PC-9. Chorwacja posiada ich 20, czyli niemal dwukrotnie więcej niż bojowych myśliwców MiG-21. Najprawdopodobniej 6 samolotów których sprzedaż zaplanowano ma sfinansować częściowo zakup 2 transportowych maszyn Pilatus PC-12. Ich pozyskanie zapowiedziano w 2014 roku. Nabywcą najprawdopodobniej będzie producent, spółka Pilatus Aircraft.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS