Reklama
  • Wiadomości

NATO zwiększa dostępność środków precyzyjnego rażenia

Podczas szczytu w Newport ministrowie obrony sześciu państw NATO podpisali list intencyjny dotyczący ścisłej współpracy przy wykorzystywaniu broni precyzyjnego rażenia powietrze-ziemia. 

Nowe porozumienie zostało zawarte z inicjatywy Danii, po analizie doświadczeń z operacji w Libii w 2011 roku. Fot. Gerard van der Schaaf/flickr/CC 2.0.
Nowe porozumienie zostało zawarte z inicjatywy Danii, po analizie doświadczeń z operacji w Libii w 2011 roku. Fot. Gerard van der Schaaf/flickr/CC 2.0.

Porozumienie odnośnie współpracy w obszarze lotniczej amunicji precyzyjnej zostało podpisane przez Danię, Republikę Czeską, Hiszpanię, Grecję, Norwegię i Portugalię. W grę wchodzą wspólne zakupy nowoczesnej amunicji, a także stworzenie „puli” środków bojowych, z której będą mogły korzystać siły zbrojne krajów - sygnatariuszy.

Podjęte działania mają zapobiec sytuacji, w której lotnictwo państw Sojuszu Północnoatlantyckiego nie będzie w stanie wykonywać zadań z zakresu powietrze – ziemia po wyczerpaniu środków rażenia. Porozumienie zostało zawarte z inicjatywy Danii po analizie doświadczeń z interwencji w Libii w 2011 roku. Okazało się wtedy, że zapasy precyzyjnej amunicji lotniczej poszczególnych krajów Sojuszu Północnoatlantyckiego są niewystarczające i nie zawsze istnieje możliwość ich uzupełnienia w trakcie działań.

Wcześniej informowano, że Dania będzie dążyć do stworzenia „puli” środków rażenia właśnie z uwagi na doświadczenia z sojuszniczej operacji w Libii. W tym miejscu warto przypomnieć, że zgodnie z informacjami instytutu RUSI przytaczanymi przez brytyjski parlament w trakcie działań Wielka Brytania dysponowała w pewnym momencie mniej niż dziesięcioma pociskami Brimstone zdatnymi do użycia operacyjnego. Defense News pisze z kolei, że z uwagi na cięcia budżetowe niektóre kraje NATO tylko w części uzupełniły zapasy środków rażenia zużyte w 2011 roku.

Zobacz również

WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu
Reklama
Reklama