Reklama

Siły zbrojne

Najcięższy transporter opancerzony z nowym silnikiem

Fot. Ishaiabigail/wikipedia.com/CC BY-SA 4.0
Fot. Ishaiabigail/wikipedia.com/CC BY-SA 4.0

Izraelskie Ministerstwo Obrony opublikowało materiał przedstawiający zmodernizowany wariant swojego najcięższego transportera opancerzonego Namer. Pojazd otrzymał m.in. nowy mocniejszy silnik o mocy 1500 KM.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Pojazd w najnowszej odmianie miał już zostać dostarczony w pierwszych egzemplarzach do izraelskiej armii, która docelowo ma ich pozyskać ponad 500. Zastosowanie w pojeździe nowego silnika znacząco zwiększy jego osiągi pod kątem mobilności, pozwalając na zwiększenie zapasu mocy do np. montażu w przyszłości systemów wieżowych, przeobrażając ten transporter w najcięższy bojowy wóz piechoty, jaki obecnie znajduje się w służbie. Poza tym modernizacji poddano interfejs załogi, która otrzymała nowoczesne panele dotykowe, poprawiające jej świadomość sytuacyjną.

Czytaj też

Namer to izraelski ciężki transporter opancerzony opracowany na bazie czołgów podstawowych Merkawa różnych wersji. Ma on pozwolić na zastąpienie dotychczas używanych pojazdów jak M113, czy transportery oparte o podwozia czołgowe jak Nagmachon, Nakpadon czy Achzarit. Jednostkę napędową pojazdu stanowi turbodoładowany silnik o mocy 1200 KM pozwalający na rozpędzenie tego ważącego ponad 63 tony pojazdu do 85 km/h. Uzbrojenie główne pojazdu zostało umieszczone w bezzałogowym module bojowym Samson i stanowi je wielkokalibrowy karabin maszynowy M2 kal. 12,7 mm lub granatnik automatyczny kal. 40 mm. Uzbrojenie dodatkowe stanowi uniwersalny karabin maszynowy FN MAG kal. 7,62 mm umieszczony na oddzielnym stanowisku. Całość domyka 60 mm moździerz przeznaczony do eliminacji m.in. piechoty za pomocą ognia pośredniego. Obecnie jest to najcięższy transporter opancerzony, jaki znajduje się w służbie.

Reklama
Transporter opancerzony Namer.
Transporter opancerzony Namer.
Autor. MathKnight and Zachi Evenor/Wikipedia
Reklama

Komentarze (3)

  1. LMed

    No cóż, waga ponad 60 ton .Mastodont normalnie. Po pierwsze świat się zmienia. Po drugie dalej mało "ciała" teoretycznie rzecz biorąc, hehe. Ale z innej beczki widać, że wieszanie dodatkowych płyt na Borsuku wycieniowanym to mógłbym być nieoptymalny kierunek dla ciężkiego bwp.

    1. Davien3

      @Lmed i uzyskali pojazd niewrazliwy na wszystko co przeciwnik wystrzeli w jego stronę więc znowu ci załosna manipulacja nie wypalila:)

    2. USdown

      Davien3 / załosna manipulacja nie wypalila < To już się stało wręcz standardem, a więc nie trać więcej cennego czasu na merytoryczne inaczej komentarze!

    3. LMed

      Z tą absolutną odpornością ("niewraźliwy na wszystko") to oczywiscie manipulujesz Davien niepotrzebnie.

  2. kaczkodan

    Gdy chodzi o lansowanie u nas ciężkich BWP skończy się tym, że przeciwnik zamontuje na swoich BWP armaty 57 mm i skończy się dzień dziecka - armata jest daleko lżejsza od pancerza, zwłaszcza dookólnego (ok, jak zrobili upgrade do nowych Nie mówię że to nie ma sensu - bo przy wprowadzeniu ASOP-ów odporność na 30 mm jest po prostu wyznacznikiem możliwości brania na klatę śmieci po zniszczonych pociskach i odporności na pociski artyleryjskie. Tylko że jeśli spojrzy się na problem od strony ekonomicznej, to może jednak lepiej jest mieć dwa razy więcej pojazdów dwukrotnie lżejszych? Oczywiście w przypadku Izraela mają Merkavy - perfekcyjną bazę na takie transportery, ich te pojazdy praktycznie nic nie kosztują w pozyskaniu, a odporność przedniego pancerza daje gwarancję wytrzymania ostrzału od przodu z każdego rozsądnego uzbrojenia BWP przeciwnika. Co innego jest u nas.

    1. Davien3

      @kaczkodan padłem ze smiechu:) ale dla twojej wiedzy rosyjska 57mm jest działem plot a jej amunicja ppanc ma gorsze osiagi od 30mm natomiast Namer nie powstał by chronic przed amunicja małokalibrowa ale przed ppk i grabatnikami ppanc

  3. Prezes Polski

    Śmiesznie wygląda 12,7mm na tym potworze, ale baza do zbudowania świetnego bwp jest mocna. Wszystko tu pasuje, silnik z tyłu, rampa, możliwość zamontowania dużej wieży bezzałogowej. I co najważniejsze zniesie ostrzał 30mm z każdej strony, ppk tylko najnowsze mają szanse. Szkoda, że u nas nie ma myślenia w tym kierunku.

    1. user_1047981

      Oparty na Merkavie wiec zakladam silnik z przodu nie z tylu

    2. Davien3

      @Prezes Namer jest lepiej opancerzony od Merkavy mk 4 Baz wiec zniesie tez kazdy typ rosyjskiego ppk czy pociski czołgowe ale silnik to ma z przodu jak kazda Merkava. Rosja obecnie nie ma ppk zdolnego mu zaszkodzic. Powstaje tez wersja BWP ze zdalnie sterowana wieża z 30mm i 2x Spile

    3. hermanaryk

      Silnik z tyłu w transporterze opancerzonym pasuje jak garbaty do ściany. Dlatego Namer ma silnik z przodu.

Reklama