Odbudowany myśliwiec Mitsubishi A6M3 Zero, Typ 0 Model 22 należał do lotnictwa cesarskiej marynarki wojennej i został odnaleziony w latach siedemdziesiątych w Papui-Nowej Gwinei. W 2008 r. odrestaurowany samolot został odkupiony przez japońskiego pasjonata historii i przerzucony później statkiem do Japonii. Jest obecnie przechowywany w bazie lotnictwa morskich sił samoobrony Kanoya w prefekturze Kagoshima (w południowej części wyspy Kiusiu). Pierwszy lot ma się odbyć prawdopodobnie we wrześniu br.
Jest to jeden z sześciu myśliwców Zero na świecie, które są sprawne, oryginalne i mogą latać. Zdjęcia tego egzemplarza w locie były wykorzystane między innymi przy kręceniu filmu „Pearl Harbor”. Wszystkie sprawne Zera latały do tego czasu podczas pokazów w Stanach Zjednoczonych. Obecnie próbuje się zorganizować podobne wydarzenie w Japonii. Projekt nadzoruje i sponsoruje amerykańska spółka Zero Enterprise Inc., która chciałaby by lot Zero uświetnił uroczystości z okazji zakończenia II wojny światowej. Rozpoczęła proces uzyskiwania odpowiedniej zgody od japońskiego ministerstwa transportu, ale procedury się cały czas przeciągają.
Okazało się bowiem, że władze w Tokio bardzo niechętnie patrzą na wszelkie próby upamiętnienia działań japońskiej, cesarskiej armii. Być może to właśnie z tego powodu tylko dwa różne egzemplarze samolotu Zero odbyły loty nad Japonią w 1978 i 1995 roku. Przebywający obecnie w Kanoya myśliwiec musi teraz zostać certyfikowany do lotu w japońskiej przestrzeni powietrznej przez biuro lotnictwa cywilnego. Wiadomo już na pewno, że pilotem Zero będzie Amerykanin, ponieważ żaden z Japończyków nie ma licencji na latanie tą maszyną.
lojaalny
A tymczasem Chiny okupują RoSSije. http://www.defence24.pl/239768,chinskie-czolgi-i-samoloty-na-terytorium-rosji
wizjoner przyszłości
Fani F-35 powinni sobie przemyśleć ten przykład. Przed wybuchem Wojny na Pacyfiku USA było święcie przekonane, że skoro ma najlepszy przemysł lotniczy na świecie, to ma najlepsze na świecie myśliwce. Walki z Japończykami i Niemcami wyleczyły Amerykanów z bufonowatej arogancji, że P-36 Hawk, P-39 Aircobra czy P-40 Curtiss są najlepsze na świecie, lepsze od niemieckich myśliwców, a największym szokiem były ich wyniki w starciach z myśliwcami zbudowanymi przez "zacofanych dzikusów" Japończyków. Jeśli dojdzie gdzieś do konfliktu przy zbliżonej liczebności maszyn obu stron, to miłośników F-35 czeka przykry szok.
miecio
Po pierwsze Zera (służba od roku 1940) górowały tylko nad przedwojennymi samolotami USA (F4Fwprowadzony do służby w 1937) a kolejne były zdecydowanie lepsze od japońskich maszyn (P-51-rok 1942, P47-rok 1941). Zero był mniejszy ale praktycznie nieopancerzony i stąd jego osiagi. No jak już piszesz coś o f35 i szoku to wspomnij, że potencjalnym przeciwnikiem tych maszyn (choć f35 nie są projektowane do walk myśliwskich) są maszyny radzieckie, których silniki, awionika i elektronika są rodem z lat 80. Rosjanie nie potrafią od upadku ZSRR opracować żadnego samolotu bojowego - PAK-FA to bardziej obiekt propagandowy niż nowy samolot (brak docelowych silników) a projekt bombowca odłożono w czasie na rzecz pudrowania trupów
gregor
Bajki, Zero przewagę osiągnął tylko w pierwszych miesiącach wojny, kiedy Japończycy do maximum wykorzystali czynnik zaskoczenia (zarówno w Pearl Harbor jak i na Filipinach znaczna część lotnictwa zniszczona na ziemi, przewagi w wyszkoleniu (połowa pilotów z doświadczeniem bojowym z Chin), i uzyskanej lokalnie przewagi liczebnej. Jak te czynniki przestały decydować szybko okazało się że król jest nagi i już w trakcie walk o Port Moresby, latem 42 Amerykanie wywalczyli równowagę w powietrzu, w kolejnych miesiącach coraz bardziej dominując i spychając Japończyków do defensywy, także w powietrzu.
Pogromca rosyjskich troli
Po pierwsze P-40, był nazywany Warhawk, Curtiss to nazwa producenta (również modelu P-36 Hawk). Po drugie jak do wyników pierwszych pojedynków w wojnie na Pacyfiku miało doświadczenie japońskich pilotów? Po trzecie amerykańskie myśliwce były inaczej konstruowane, były zdecydowanie wytrzymalsze na uszkodzenia i szybsze, posiadały samouszczelniające się zbiorniki paliwa, myśliwce marynarki miały składane skrzydła by zwiększyć "ładowność" lotniskowców, bombowce miały precyzyjniejsze przyrządy bombowe i w końcu ciśnieniowe kabiny. Poważne braki w wiedzy próbuje kolega nadrobić prorosyjską propagandą.
Gottard
Wolę Nakajima Ki-43 II Hayabusa , to był bardzo piękny i najzwrotniejszy myśliwiec II wojny, pierwszy miał kroplową kabinę panoramiczną.
Jan Bien
Hayabusa był duzo słabszym samolotem od Zera.
King
Za Wiki: W porównaniu z Mitsubishi A6M2 Reisen, Ki-43 był trochę mniej zwrotny, miał mniejszą prędkość wznoszenia i słabsze uzbrojenie strzeleckie. Nie posiadał również opancerzenia kabiny pilota i zbiorników paliwa. Jeśli się w dodatku uwzględni, że to "normalny" samolot a nie stacjonujący na lotniskowcach, to tym bardziej nie widać jego wyższości.