Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne w Poznaniu wraz z partnerem zagranicznym przygotowały ofertę modernizacji używanych obecnie pojazdów Bergepanzer 2, prezentowaną podczas MSPO. Jest to odpowiedź na zapotrzebowanie Ministerstwa Obrony Narodowej, które zamierza dostosować posiadane obecnie przez Wojsko Polskie pojazdy do obsługi czołgów Leopard 2A4, 2A5 i 2PL.
Czytaj więcej: Nowy Serwis Specjalny MSPO.Defence24.pl - Najnowsze informacje i analizy z Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach. Zapraszamy.
WZM S.A. z firmą Flensburger Fahrzeugbau Gesellschaft (FFG) proponują prezentowaną na MSPO 2016 modernizację Bergepanzer 2 na bazie rozwiązań pojazdu Wisent, opracowanego na zlecenie sił zbrojnych Danii, używanego również w Belgii i w Chile (gdzie wykorzystywane są zmodernizowane czołgi Leopard 2A4). Polonizacja i przeniesienie produkcji kluczowych komponentów oraz zespołów i podzespołów do polskich zakładów, należących do Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A. to najistotniejsze cele rozmów biznesowych z partnerem niemieckim. Co więcej - w kraju zostałby ustanowiony potencjał do serwisu i napraw zmodernizowanych pojazdów.
Modernizacja ma obejmować zastosowanie dłuższego żurawia o udźwigu do 30 000 kg, nowej wciągarki głównej o sile uciągu do 35 000 kg oraz pomocniczą o sile uciągu 1500 kg i długości liny 180 m czy umieszczenie na pojeździe nowego, uniwersalnego i rozszerzalnego lemiesza przedniego o szerokości 3250 mm i wysokości 1000 mm (3750 z rozszerzeniem).
Ponadto, pojazd dysponuje Systemem Bojowego Zabezpieczenia Technicznego (CRS), pozwalającym na prowadzenie ewakuacji wozów pancernych z wnętrza WZT. Otrzymał też nowoczesny system hydrauliczny EHS. Moc power packa została zwiększona do 700 kW (960 KM) przy maksymalnym momencie obrotowym 3399 Nm. W pojeździe zastosowano dwuobwodowy system hamulcowy, klimatyzację, system przeciwpożarowy, oraz nową koncepcję siedzisk załogi i nowe gąsienice.
Zmodernizowany pojazd posiadałby długość 8210 mm (lemiesz w pozycji do jazdy), szerokość 3250 mm i wysokość 2970 mm (3271 z zapasową jednostka napędową czołgu Leopard 2). Prześwit wozu to 440 mm, głębokość brodzenia bez przygotowania 1200 mm i z przygotowaniem 2250 mm a prędkość maksymalna 62 km/h. Masa własna to 44 500 kg a bojowa 54 000 kg.
W Polsce obecnie rolę wozów zabezpieczenia technicznego dla czołgów Leopard 2 pełnią przede wszystkim właśnie wozy Bergepanzer 2, których pierwsza partia została pozyskana z czołgami Leopard 2A4. Są one oparte na podwoziu czołgu Leopard 1 (blisko 75% unifikacja).
Zgodnie z przyjętymi założeniami w MON postanowiono dokonać modernizacji wszystkich posiadanych wozów Bergepanzer 2, aby dostosować je do obsługi czołgów podstawowych Leopard 2A5 i Leopard 2PL. Zakłada się zapewnienie zdolności ewakuacji pojazdów o masie do 65 000 kg i do udźwigu żurawiem do 30 000 kg przed pojazdem, a także możliwości przewozu jednostki napędowej czołgu Leopard 2. Ponadto, wozy powinny dysponować systemem zaczepiania/zwalniania ewakuowanego pojazdu bez konieczności opuszczania WZT przez załogę, przewidziano też zabudowę dodatkowych urządzeń i dopancerzenie wozu.
Marek Dąbrowski
Czytaj więcej: Nowy Serwis Specjalny MSPO.Defence24.pl - Najnowsze informacje i analizy z Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach. Zapraszamy.
Willgraf
i jak to cudo kupione przez Danie wypadło na Pustyni ? - czy to prawda, ze się nie sprawdziło
plllkk
Polska powinna od wielu lat realizować swój czołg podstawowy np. z partnerem z Nato przy zabudowie z pancerzem np. Abramsa na licencji i pociskami z rdzeniem uranowym. Przy zamówieniu kilkuset sztuk na wymianę za T-72 plus na eksport koszty niebyłyby astronomiczne przy zabezpieczonych corocznych środkach na rozwój, badania i w końcu produkcję. Zresztą czołg to nie prom kosmiczny czy myśliwiec wielozadaniowy których byśmy nie zdołali opracować.
łowca_gimbazy
Następny fantasta, czy wy dzieci nie możecie zająć się szkołą? Z jakim partnerem, znasz jakiegoś chętnego? Co zabudujesz tym pancerzem Adamsa (pomijając że USA na najnowszy pancerz w życiu nie sprzeda licencji)? I na koniec powtórzę jeszcze raz NIE dla pocisków uranowych, zgadnij dlaczego nie stosuje ich żadna armia, która dopuszcza możliwość obrony na własnym terytorium? Jakoś wytrucie własnych obywateli to kiepski pomysł na wygranie wojny.
Gienek Hollywood
Interesująca koncepcja
Kamil
Jak dla mnie to droga donikąd, wydawanie kroci na sprzęt i sprzęt serwisowy, którego żaden pancerz nie ochroni. Po co opancerzać cały pojazd skoro można skupić się na jego najważniejszych częściach, nie lepiej zrobić pojazd modułowy z przegrodami pancernymi i łatwo wymienialnymi modułami. Mam nadzieje że mnie nie zlinczujecie, ale nie można pozostawać przy standardach gdy w kieszeni pusto.
Paweł
Klima i podniesienie mocy silnika to duży + ale po co ta drabina na żurawiu??? zrobi więcej krzywdy niż będzie z niej pożytku.
=t=
Interesująca metoda zmarnowania forsy bo Dania już się przekonała że nawet tak głęboko zmodernizowane BPz2 NIE są zdolne do samodzielnego zabezpieczenia nowszych wariantów Leo2 w warunkach realnego pola walki. Rheinmetall już proponuje Kodiaki na podwoziach leo2, i na MSPO takowy stoi sobie OBOK Leo2PL. Do dyspozycji jest konwersja (Rheinmetall ma dostępne, własne 15 szt podwozi które mogą odsprzedać) ORAZ LICENCYJNA PRODUKCJA CAŁEGO PODWOZIA w Łabędach. Sam proces wyposażania podwozi byłby, na mocy już podpisanej umowy z PGZ, realizowany w Łabędach. Zastanówcie się - malowanie antycznego złomu i wieszanie siatek, czy robienie kompletnych podwozi Leo2? Co ma więcej sensu i daje krajowemu przemysłowi nowe kompetencje? A to nie koniec, bo Rheinmetall jest gotów w rozliczeniu odkupić nasze BPz2...
KOzak
Skuteczność działania siatki już dawno została sprawdzona na całym świecie.
Bartas
W końcu jakaś firma zainteresowała się wsparciem technicznym dla Leopardów na polu walki, ciągle w tym obszarze zostajemy mocno w tyle.
Podbipięta
Mamy tego bodajże 28 szt.Alternatywą ma być zakup 16 do 20 Kodiaków czy jak im tam.Mają bazować na wyremontowanych starych podwoziach A 4 ek