Reklama

Siły zbrojne

MSPO 2015: Tur V - pojazd wielozadaniowy produkcji AMZ Kutno

Podczas MSPO 2015 spółka AMZ Kutno pokazuje pojazd opancerzony w układzie 4x4 typu Tur V, proponowany Siłom Zbrojnym RP w ramach programu Pegaz.

Tur V jest kolejnym elementem rodziny pojazdów opancerzonych, opracowanej przez AMZ Kutno. Posiada napęd 4x4 (2 osie Timoney) i niezależne zawieszenie wszystkich kół.

Pojazd Tur V charakteryzuje się masą własną 9 ton, może przewozić do dwóch ton ładunku. Jest zdolny do poruszania się z prędkością do 110 km/h, a maksymalny zasięg wynosi 600 km po drogach utwardzonych i 400 km w terenie.

Tur V
Fot. J. Radecki/Defence24.pl

Tur V zapewnia ochronę balistyczną na poziomie 2 i przeciwminową na poziomie 3a według STANAG 4569, ale istnieje możliwość wzmocnienia osłony balistycznej do poziomu 3. Napęd pojazdu stanowi silnik MTU 6R 106 TD 21, o pojemności 7,2 l i mocy 240 kW (322 KM). Długość Tura V wynosi poniżej 6,2 m, maksymalna wysokość – 2,66 m, szerokość – 2,56 m, rozstaw osi 3500 mm.

Tur V jest oferowany Siłom Zbrojnym RP w ramach programu Pegaz. Przedstawiciele AMZ Kutno wskazują, że przy dostawach pojazdu są gotowi do współpracy z Polską Grupą Zbrojeniową.

AMZ Hipopotam
Fot. J. Radecki/Defence24.pl

Podczas kieleckich targów AMZ Kutno wystawiło również pływający transporter opancerzony Hipopotam w układzie 8x8, opracowany nie tylko z myślą o zastosowaniach typowo militarnych (w tym jako platforma do wersji specjalistycznych, jak transporter rozpoznania inżynieryjnego), ale także do zwalczania skutków klęsk żywiołowych.

Masa własna pojazdu wynosi 26 t, zachowuje on pływalność przy masie 29 t, dopuszczalna masa całkowita to 32 t. Maksymalna prędkość to 110 km/h, napęd stanowi silnik o mocy 480 kW (643 KM). Hipopotam jest przystosowany do transportowania kontenerów 20-stopowych, a ochrona balistyczna może zostać podniesiona do poziomu 4 według STANAG 4569. 

Reklama

Komentarze (18)

  1. Krzychu

    Przede wszystkim, co to kurna jest? Tarcza strzelnicza? Panowie nie ten kierunek rozwoju. Niski a szeroki, Może zamiast tego wybudujcie wieżę oblężniczą będzie mniej kosztowna. Kierunek TUR 2 się kłania bo wielbłądów nam nie potrzeba.

  2. zona pulkownika

    kupmy licencje na Hawkeia i od tego zaczynajmy bo widze, ze jak zwykle odkrywamy Ameryke na nowo albo wymyslamy kolo, 5-10 lat w plecy i wychodzi takie szkaradztwo na podwoziu i tak licencyjnym, zrobnmy tak jak Rosomakiem, nauczymy sie i rozpracujemy najnowsze trendy

    1. WojtekMat

      Też jestem za tym. Nasz przemysł motoryzacyjny nie produkuje tego typu pojazdów. AMZ Kutno robi składaki. Jak się nie ma know how to jedynym rozsądnym wyjściem jest licencja. To nie te czasy , żeby próbować robić wszystkosamemu od podstaw, bo to się po prostu nie uda. Strata casu, sił i środków.

    2. Tyberios

      A dlaczego mamy kupować licencję na najsłabszy z oferowanych pojazdów? Chodzi o jakiś masochizm czy uwielbienie miernoty?

  3. i.m

    Tur to pojazd opancerzony, ale chłodnica prawie na wierzchu. Odpryśnięty kamień albo gałąź może go załatwić?

    1. heh

      ma złe proporcje, przy swojej wadze będzie się przewracał na boki w terenie, TUR II to był kierunek mniej więcej w stylu H2 - nawet pod katem na zboczu nie ma szans tego przewalić. Słuszna uwaga kolego a wystarczyło zrobić dwie blachy z przesuniętymi otworami, co więcej jak wjedzie na minę to pol silnika urwie, słabo mi się robi na sama myśl ze wydali tyle kasy na prototyping w tak mało efektywny sposób. Dziki to chyba tylko na utwardzony suchy grunt z tymi małymi kołami - tez wtopa z serwisem, pytanie czego się nauczyli - Patrze na ten nowy produkt widzę w tym progres ale chyba nadal w zła stronę

  4. Brzydal

    Specjalista od designe'u potrzebny od zaraz...

    1. vvv

      raczej inzynier aby poprawil wadliwe konstrukcje

    2. o lol

      TUR II wyszedł im designersko i co dalej...

  5. Li

    Ciekawy. Zalety: produkowany w Polsce a firma jest gotowa do współpracy. Wady: nie sprawdzony. Podsumowanie: chyba przegra w porównaniu z AMPV, ale ŻAL GO BO WYDAJE SIĘ, ŻE W KUTNIE ODWALILI KAWAŁ DOBREJ ROBOTY. Sporo jednak niewiadomych dot. TURa V. MON nie ma wyjścia musi mu przyjrzeć się z "bliska".

    1. WojtekMat

      "Zalety: produkowany w Polsce" Nie jest produkowany w Polsce. AMZ Kutno robi tylko "zabudowy" . Jak pokazuje przykład pojazdu DZIK nie wychodzi im to najlepiej. Pancerz sporo waży, co przekłąda się na duże obciążenie konstrukcji. Jesli przerabiają cywilną wersję samochodu to mści się to później w czasie eksploatacji - pojazd nie wytrzymuje obciążenia i się zaczyna sypać.

  6. kraqss

    wie ktoś może na podwoziu jakiego producenta ten tur jest?

  7. Krzesimir

    Mam nadzieje, że tur V nie jest złomem i WP kupi go w sporej ilości. Potrzebujemy tego typu wozów a i polskiej produkcji jest to bardzo cieszy. natomiast musi być na pewnym poziomie. Nie bójmy się kupować od polskich firm. Pozdrawiam serdecznie ☺

    1. pln

      NA YT są filmiki z Krabem na "Polskim" podwoziu i "Koreańskim" sam oceń czym wolisz jeździć i nie zmuszaj naszych żołnierzy to gorszego sprzętu. Lepiej kupić licencje i dać Polski zakładom niech go robią.

  8. becks`a

    Chcą na takie coś przyciągać młodych kadetów. Przecież to wstyd tym jeździć prawie jak Syreną, nawet tą nową.

  9. Podbipieta

    Na zdjęciach wygłąda ciulowo.W realu wiele lepiej.A konstrukcja /cóż /,tego nie wiemy.

  10. mm

    Nie no tylko nie AMZ. Kolejny koszmarek jak Dzik się szykuje

  11. bolo

    Ten Hipcio ma jakieś kamery boczne dla kierowcy ? bo w lusterkach za wiele nie zobaczy

  12. qwerty

    AMZ Kutno taki szajs produkuje, że nasze Dziki po 3 latach eksloatacji nie nadają się do jazdy. Kupiono je, bo miało być tanio a po doliczeniu niezbędnych napraw na koszt podatnika wyszło 2x drożej.

  13. komuch

    już samym wyglądem odstrasza,wiem,że nie chodzi tu o wygląd ale na tym polu TRAGEDIA

  14. Anonim

    W Jelczu składają ciężarówki dla wojska, a robią to w tak opłakany sposób że ktoś z MON powinien to skontrolować.

  15. Nasz

    Ma dobre parametry i efektowny wygląd.Mnie się podoba No i jest nasz.

  16. Pawlo

    Eee tam. Tur dobrze wygląda.

  17. cdex

    AMZ Kutno sprzedawał Żandarmerii Wojskowej Dziki, których armia teraz się pozbywa. Zbyt awaryjne. Można je kupić za śmieszne pieniądze. Czasy kupowania przez MON sprzętu z krajowych prywatnych firm zakładanych przez funkcjonariuszy służb specjalnych mam nadzieję że minęły.

    1. TomZZ

      Mało tego PEGAZ obecnie sprzedaje do MON Poprad na podwoziu Żubra P. Czy czekają ich kolejne problemy serwisowe?... A może za parę miesięcy można będzie kupić Poprad po zaniżonej cenie?...

  18. WojtekMat

    Opancerzone cywilne ciężarówki. Jak pokazała historia Dzika takie rozwiązanie niezbyt się sprawdza.

Reklama