Reklama
  • Wiadomości

MON: Wkrótce rozstrzygnięcie w sprawie modernizacji Orlików

Minister obrony narodowej Tomasz Siemoniak poinformował, że w najbliższym czasie ma zostać podjęta decyzja w sprawie modernizacji samolotów PZL-130 Orlik, w celu ich wyposażenia w cyfrowe systemy awioniki (glass cockpit) – pisze ppłk Artur Goławski z Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych.

Fot. kpt. pil. Adam Ginalski/Siły Powietrzne
Fot. kpt. pil. Adam Ginalski/Siły Powietrzne

Szef MON stwierdził, że w wkrótce ma zapaść rozstrzygnięcie w sprawie modernizacji samolotów szkolno-treningowych PZL-130 Orlik w trakcie wizyty w Radomiu. Minister Siemoniak zaznaczył, iż modernizacja „da szerszą perspektywę, domyka system szkolenia lotniczego”. Zwrócił uwagę, że w październiku 2016 roku planowane są dostawy pierwszych włoskich maszyn M-346 - pisze ppłk Goławski.

W 2013 roku zakończono dostawy szesnastu maszyn PZL-130 zmodernizowanych do wariantu TC-II. W ramach realizowanych prac zmieniono również system eksploatacji z „remontowego” na „według stanu technicznego”. Natomiast na początku 2014 roku Inspektorat Uzbrojenia poinformował o rozpoczęciu analizy rynku w sprawie modernizacji dwunastu maszyn TC-I do standardu TC-II glass cockpit. Maszyny tego typu mają stanowić pośrednie ogniwo pomiędzy wcześniej zmodyfikowanymi TC-II, a odrzutowymi maszynami M-346.

EADS PZL „Warszawa-Okęcie” podjął wraz z Instytutem Technicznym Wojsk Lotniczych 2011 roku prace nad programem modernizacji samolotu PZL-130 TC-II do standardu Orlik MPT. Ich założeniem było zbudowanie wariantu polskiej maszyny szkolno-treningowej,  dysponującego wyposażeniem kabiny podobnym, jak w odrzutowych M-346 Master i wielozadaniowych F-16C/D. Ma to umożliwić zapoznanie się z cyfrową awioniką na wcześniejszym etapie szkolenia pilotów. Orlik MPT został zaprezentowany w marcu 2014 roku, a w październiku odbył się pierwszy lot maszyny. 

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama