Reklama
  • Wiadomości

MON ujawnia oferty w przetargu na samoloty VIP

Inspektorat Uzbrojenia poinformował o wpłynięciu ofert w programie pozyskania samolotów dla VIP. W przetargu na małe samoloty tej klasy są to dwie oferty, a na średnie cztery oferty. 

  • Fot. Peter Bakema/Wikimedia
    Fot. Peter Bakema/Wikimedia
  • Gulfstream G550, fot. Gulfstream Aerospace
    Gulfstream G550, fot. Gulfstream Aerospace
  • Falcon 7x, fot. A.Hładij/Defence24.pl
    Falcon 7x, fot. A.Hładij/Defence24.pl
  • Falcon 7x, fot. A.Hładij/Defence24.pl
    Falcon 7x, fot. A.Hładij/Defence24.pl
  • Pozyskiwane samoloty zastąpią czarterowane od LOT maszyny Embraer 175. - fot. J.Sabak
    Pozyskiwane samoloty zastąpią czarterowane od LOT maszyny Embraer 175. - fot. J.Sabak

Jak informuje Inspektorat Uzbrojenia w dniu 14 października 2016 r., wpłynęły dwie oferty na dostawę samolotów „małych” do przewozu najważniejszych osób w państwie (VIP). Pochodzą one od francuskiej spółki Dassault Aviation, która proponuje samoloty Falcon 7X i amerykańskiego producenta samolotów, który oferuje maszyny G550. Oba typy mogą pomieścić 16 pasażerów. IU zakłada, że zawarcie umowy nastąpi jeszcze w tym roku, natomiast dostawy samolotów nastąpią w 2017 r. W sumie Polska planuje kupić dwie maszyny tej klasy. 

Falcon 7x
Falcon 7x, fot. A.Hładij/Defence24.pl

Dassault Aviation oferuje sprzedaż dwóch samolotów za 453,43 mln PLN netto. Pierwsza maszyna może trafić do Polski do 31.04.2018 roku, natomiast druga do 31.08.2018 roku. W przypadku oferty Gulfstream Aerospace Corp. samoloty mają kosztować 440,57 mln PLN, a termin dostawy obu maszyn jest planowany na dzień 15.08.2017 roku. 

Gulfstream G550
Gulfstream G550, fot. Gulfstream Aerospace

Jednocześnie, także w dniu 14 października 2016 r., do Inspektoratu Uzbrojenia wpłynęły cztery wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu na dostawę samolotów „średnich” do przewozu najważniejszych osób w państwie (VIP). Firmami lub zespołami zainteresowanymi dostarczeniem Polsce maszyn z liczbą miejsc pasażerskich nie mniejszą niż 65 (w przypadku samolotów nowych) oraz nie mniejszą niż 132 (w przypadku samolotu używanego) są Glomex MS s.r.o. (Republika Czeska) z Lufthansa Technik AG (RFN), Boeing, polski Megmar Logistics & Consulting Sp. z o.o. oraz Aerospace International Group s.r.o (Republika Słowacka) z „ASSA-POLAND” Zdzisław Kondrat (Polska). Nie podano jakiego typu maszyny chcą dostarczyć Siłom Powietrznym RP poszczególni oferenci. 

W pierwszej kolejności komisja przetargowa ma dokonać  analizy i oceny złożonych wniosków, a następnie zaprosić wykonawców spełniających wymagania do udziału w postępowaniu do złożenia ofert wstępnych. Dopiero w następnym etapie zostaną ostateczne zdefiniowanie wymagania techniczne samolotów oraz warunki umowy. Po przeprowadzonych negocjacjach komisja zamawiającego zaprosi wykonawców do złożenia ofert, po czym dokona ich analizy i oceny, a następnie z wykonawcą, którego oferta okaże się najkorzystniejsza, zawrze umowę dostawy - co ma nastąpić w I kwartale 2017 roku. Polska planuje pozyskać trzy maszyny średniej wielkości dla VIP, z czego jeden samolot będzie używany, a dwa fabrycznie nowe. 

Zakup samolotów VIP jest realizowany na bazie uchwały Rady Ministrów z 30 czerwca 2016 roku. Łącznie na ten cel w okresie 2016-2021 trafić ma 1,7 mld złotych, spoza limitu wyznaczanego przez minimalny poziom wydatków na obronę 2 proc. PKB zgodnie z wymogami polskich przepisów. Co bardzo istotne, w wypadku niewykorzystania w danym roku, środki finansowe ze specjalnej rezerwy będą mogły przechodzić na rok następny, nie zostaną więc "utracone" z punktu widzenia MON.

Czytaj też: Inspektorat Uzbrojenia określił wymagania dla samolotów VIP

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama