Reklama

Siły zbrojne

Modernizacja bombowców B-2

Northrop Grumman planuje zmienić sposób prowadzenia przeglądów bombowców B-2 co przyniesie 310 milionów dolarów oszczędności w ciągu 10 lat- fot. US Air Force
Northrop Grumman planuje zmienić sposób prowadzenia przeglądów bombowców B-2 co przyniesie 310 milionów dolarów oszczędności w ciągu 10 lat- fot. US Air Force

Koncern Northrop Grumman proponuje zwiększyć możliwości systemu łączności i kierowania uzbrojeniem na bombowcach strategicznych stealth typu B-2 Spirit oraz poprawić sposób utrzymywania tych samolotów w gotowości bojowej.



Jak się okazało w 2012 roku stopień gotowości operacyjnej samolotów B-2 wynosił jedynie 51,3% w porównaniu do 56,8% w odniesieniu do bombowców B-1B Lancer i 78,3% w przypadku najstarszych B-52. By poprawić tą sytuację Northrop Grumman (producent B-2) chce przede wszystkim zmienić sposób prowadzenia przeglądów generalnych tego bombowca, które obecnie są wykonywane co 7 lat. Trwają one około 13 miesięcy, są przeprowadzane w zakładach Northrop w Palmdale w Kalifornii i obejmują kompletne odnowienie płatowca oraz sprawdzenie i serwis wszystkich systemów pokładowych (mechanicznych i elektrycznych), także uwzględniając podwykonawców.

Northrop Grumman proponuje stosować jedynie krótki przegląd sprawdzający, co pięć lat i generalny co 10 lat. Da to dostęp Siłom Powietrznym USA do większej ilości samolotów i pozwoli zaoszczędzić na serwisie około 310 milinów dolarów w każdych 10 latach. Sposób realizowania nowych procedur ma być zaprezentowany w roku budżetowym 2014 i po jego zaakceptowaniu ma zostać wprowadzony w ciągu dwóch następnych lat.

Northroop Grumman proponuje również wprowadzenie szeregu zmian do systemu łączności pomiędzy bombowcem i centrum kierowania lotów, modernizację komputera pokładowego i systemów uzbrojenia. Aktualnie w swoich komorach bombowych samolot może przenosić obracane w płaszczyźnie samolotu wyrzutnie bębnowe, albo „inteligentny” stelaż na bomby. Obecnie planuje się wprowadzić rozwiązania, które dają więcej możliwości wyboru pilotom i osobom planującym misje.

Producent ocenia, że pozwoli to na budowę nowego samolotu B-2 we wnętrzu starego. Inne zmiany mają dotyczyć m.in. wprowadzenia łączności satelitarnej na bardzo wysokiej częstotliwości. Montaż tego systemu ma się zacząć w czerwcu na trzech samolotach B-2, które są obecnie w trakcie przeglądu.

(MD)
Reklama
Reklama

Komentarze