Miecznik nabiera tempa. Pierwsza blacha na Burzę pocięta [FOTO]

Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
W PGZ Stocznia Wojenna w Gdyni odbyło się uroczyste pierwsze palenie blachy pod drugą fregatę projektu 106 Miecznik. Po podniesieniu bandery w 2030 roku otrzyma ona nazwę ORP Burza i numer taktyczny 275.
Identyczna uroczystość na prototypowej fregacie 106/1 miała miejsce 16 sierpnia 2023 roku. Stępka pod prototyp, który dostanie nazwę ORP Wicher (274) została położona 31 stycznia 2025 roku. Obecnie wodowanie Wichra planowane jest na trzeci kwartał 2026 roku, a jego przekazanie Marynarce Wojennej na III kwartał 2028 roku.
Stępka pod Burzę planowana jest na czwarty kwartał 2025 roku. Jej wodowanie planuje się na trzeci kwartał 2027 roku, a zdanie zamawiającemu na drugi kwartał 2030 roku.

Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl

Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Na swoją kolejkę czeka jeszcze trzecia i ostatnia fregata czyli Huragan (276). Obecnie palenie pierwszej blachy na niego planuje się w trzecim kwartale 2026 roku, stępkę w czwartym kwartale tego samego roku, wodowanie w trzecim kwartale 2028 roku, a przekazanie w drugim kwartale 2031 roku.

Autor. Zestawienie autora
27 lipca 2021 roku w porcie wojennym w Gdyni minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak uroczyście zaakceptował podpisaną umowę na pozyskanie zdolności do rażenia celów morskich, powietrznych i lądowych przez pozyskanie trzech fregat kryptonim Miecznik. Dopiero po podpisaniu umowy rozpoczęto prace nad wyłonieniem zagranicznego partnera i jego projektu. Wybór padł na brytyjską firmę Babcock i jej projekt ofertowy Arrowhead 140.

Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Fregaty Miecznik będą miały dość wszechstronne i bogate wyposażenie oraz uzbrojenie. Będą wyposażone w system zarządzania walką CMS (Combat Management System) w skład którego wejdzie 18 konsol operatorskich MOC w pomieszczeniu dowodzenia i 2 konsole MOC w pomieszczeniu sztabowym oraz system przesyłania danych o sytuacji operacyjnej okrętu.
Każdy okręt będzie miał system uzbrojenia rakietowego składający się z 4 pionowych wyrzutni Mk 41 (firmy Lockheed Martin), każda po 8 cel oraz z 2 poczwórnych wyrzutni rakiet przeciwokrętowych NSM (firmy Kongsberg). Pionowe wyrzutnie Mk 41 będą przystosowane do przenoszenia rakiet przeciwlotniczych CAMM (firmy MBDA), po 4 sztuki w celi. Wraz z rozwojem współpracy polsko-brytyjskiej przy lądowym systemie przeciwlotniczym Narew, w przyszłości możliwe jest przygotowanie okrętu do strzelania rakietami CAMM-ER (gdy wyrzutnie zostaną do nich przystosowane) oraz CAMM-MR (gdy same rakiety zostaną kiedyś opracowane). Zastosowanie CAMM-ER i CAMM-MR na prototypie jest na razie opcją, która musi zostać uruchomiona w jednym z następnych aneksów. Również opcją pozostaje wzmocnienie uzbrojenia przeciwokrętowego poprzez dodanie jeszcze kolejnych wyrzutni rakiet NSM.

Autor. PGZ Stocznia Wojenna
Fregaty będą miały uzbrojenie artyleryjskie składające się z pojedynczej armaty kalibru 76 mm OTO Melara Super Rapid Strales (firmy Leonardo), dwóch okrętowych systemów uzbrojenia OSU-35K (firmy PIT-Radwar) oraz wielkokalibrowych karabinów maszynowych: dwóch ręcznie kierowanych WKM-Bm i dwóch zdalnie kierowanych.
Uzbrojenie przeciwko okrętom podwodnym będzie składać się z dwóch podwójnych wyrzutni B515/2V lekkich torped, których dostawca nie został jeszcze wybrany.
Fregaty otrzymają bogate wyposażenie obserwacji technicznej i hydroakustycznej składające się z:
- radaru wielofunkcyjnego dalekiego zasięgu Sea Master 410 firmy Thales;
- radaru wielofunkcyjnego średniego zasięgu NS58 firmy Thales;
- radaru kierowania ogniem STIR 1.2 EO Mk2 firmy Thales;
- integratora systemu „swój-obcy" TSA 6000 i transpondera TSC 4000 firmy Thales;
- 2 głowic optoelektronicznych ZGS-35K do systemów OSU-35K firmy PIT-Radwar;
- kadłubowej stacji hydrolokacyjnej Blue Hunter firmy Thales;
- holowanej stacji hydrolokacyjnej CAPTAS-2 firmy Thales;
- sondy batymetrycznej firmy Thales;
- hydrotelefonu TUUM-6 firmy Thales;
- stacji hydrolokacyjnej do wykrywania nurków Sentinel IDS firmy Wavefront.
Okręty będą wyposażone w zintegrowany system walki radioelektronicznej, zintegrowany system nawigacji i mostka oraz zintegrowany system łączności wykonane przez PGZ Stocznię Wojenną w oparciu o produkty firm OSI i Rohde & Schwarz.

Autor. PGZ Stocznia Wojenna
Umowę na budowę fregat Miecznik podpisano co prawda już w 2021 roku, ale dopiero 30 czerwca 2023 roku zawarto do niej aneks nr 3 dotyczący szczegółowej konfiguracji budowanego prototypu nr 106/1. Natomiast 15 grudnia 2023 roku strony podpisały aneks nr 4 dotyczący upodobnienia platform nr 106/2 i 106/3 do prototypu 106/1 w zakresie systemu walki.
Zgodnie z tym aneksem nr 4 do zamówienia na jednostki seryjne (nr 106/2-3) pozostawały:
- 2 armaty małego kalibru OSU-35K z głowicami optoelektronicznymi ZGS-35K;
- 2 ręcznie kierowane wkm;
- 2 zdalnie sterowane wkm;
- radar kierowania ogniem STIR 1.2 EO Mk2;
- sonar holowany CAPTAS-2;
- sonar do wykrywania płetwonurków Sentinel IDS;
- zintegrowanego system walki radioelektronicznej Kora.
Cena z aneks nr 4 wynosiła już dużo bo 14,8 mld zł brutto. Niestety kolejnymi aneksami będzie ona zapewne jeszcze rosła. Oczywiście cena ta dotyczy budowy trzech fregat, ale nie zawiera ceny śmigłowców pokładowych ani rakiet, torped, amunicji do nich, które będą musiały być zamówione osobnymi umowami.
Obecnie PGZ Stocznia Wojenna kończy proces poważnej modernizacji dotyczącej zarówno infrastruktury stoczniowej jak i wyposażenia w park maszynowy. Pomimo tego od początku przy budowie Mieczników zakładany był udział partnerów stoczniowych. Początkowo w Konsorcjum PGZ-Miecznik oprócz PGZ S. A. i PGZ Stoczni Wojennej była jeszcze Remontowa Shipuilding w Gdańsku. Jednak 14 czerwca 2023 roku Agencja Uzbrojenia została poinformowana o zmianie składu konsorcjum i wyjścia z niego stoczni Remontowa Shipbuilding S. A. Obecnie nowym głównym podwykonawcą stoczniowym została stocznia Crist w Gdyni.
Na prototyp nr 106/1 zbuduje ona blok dziobowy kadłuba. Zostanie on przetransportowany na drugą stronę gdyńskiego kanału portowego i połączony, w nowo powstającej hali montażowej, z budowanym tam przez PGZ Stocznię Wojenną blokiem śródokręcia i rufy kadłuba. Stocznia Crist przystąpiła do pierwszego palenia blach na prototypową fregatę nr 106/1 w dniu 12 sierpnia 2024 roku. Na seryjne jednostki 106/2 i 106/3 stocznia Crist zbuduje zarówno bloki dziobowe, jak i bloki rufowe kadłuba. Na wszystkie trzy fregaty sekcje nadbudówek powstaną w PGZ Stoczni Wojennej.

Autor. PGZ Stocznia Wojenna
Realizacja programu budowy trzech fregat Miecznik w zakładanych terminach, kosztach i jakości jest bardzo ważna dla Sił Zbrojnych RP oraz polskiej gospodarki morskiej. Dlatego temat ten wart jest dokładnej obserwacji i analizy, co czynimy na bieżąco.
Remov
Warto przypomnieć że wodowanie ORP Wicher miało być w połowie tego roku
radziomb
Chiny takie Fregaty jak Miecznik budują/woduja w tempie 1 szt co 2 tyg. Szok.