Siły zbrojne

Mi-8 z 3. GPR w akcji na Zakopiance

Mi-8 z 3.Grupy Poszukiwawczo-Ratowniczej/ Fot. Facebook 3.SLTr
Mi-8 z 3.Grupy Poszukiwawczo-Ratowniczej/ Fot. Facebook 3.SLTr

Jak poinformowało Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych, załoga śmigłowca Mi-8 z 3 Grupy Poszukiwawczo-Ratowniczej z Krakowa uczestniczyła w akcji ratunkowej na Zakopiance (droga krajowa nr 47 na wysokości miasta Rdzawka), gdzie doszło do wypadku drogowego.

Załoga śmigłowca Mi-8 z 3 Grupy Poszukiwawczo-Ratowniczej z Krakowa uczestniczyła w akcji ratunkowej na Zakopiance (droga krajowa nr 47 na wysokości miasta Rdzawka), gdzie doszło do karambolu, w którym zderzyły się ze sobą autobus, bus i dwa samochody. Łącznie odniosło obrażenia 30 osób. Załoga podebrała z miejsca zdarzenia cztery ranne osoby i przetransportowała je na lądowisko Błonia w Krakowie.

Akcja zakończyła się o godzinie 13:15. Do szpitali w Nowym Targu, Krakowie, Limanowej i Myślenicach trafiło 10 osób, 1 osoba zginęła. W akcji, oprócz śmigłowca 3. GP-R wziął też udział śmigłowiec Lotniczego Pogotowia Ratunkowego z bazy w Krakowie oraz 5 ZRM (Zespołów Ratownictwa Medycznego).

image
Śmigłowiec H135 P3 Lotniczego Pogotowia Ratunkowego/ Fot. B. Sulik

Należy podkreślić, że to już druga, w ciągu niespełna roku, akcja o podobnym charakterze. 12 czerwca ub. r. w zderzeniu samochodu osobowego, ciągnika siodłowego z naczepą oraz autobusu w Tenczynie (również przy Zakopiance) obrażenia odniosło 47 osób, w większości dzieci jadących autobusem na wycieczkę szkolną. W akcji brały wtedy udział 4 śmigłowce LPR (z baz w Krakowie, Sanoku, Kielcach i Opolu; śmigłowiec z bazy w Gliwicach był wyłączony z Lotów) oraz Mi-8 3. GP-R, który przerzucił wtedy 8 poszkodowanych (7 dzieci i dorosłego).

Wykorzystywanie jednostek wojskowych do tego rodzaju akcji możliwe jest dzięki współpracy działającego w strukturach Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej Cywilno-Wojskowemu Ośrodkowi Koordynacji Poszukiwania i Ratownictwa Lotniczego, Lotniczego Pogotowia Ratunkowego i Wojewódzkich Centrów Powiadamiania Ratunkowego. W takich zdarzeniach największą zaletą śmigłowca wojskowego jest możliwość transportu więcej niż jednego poszkodowanego w trakcie jednego lotu. Generuje to jednak inne trudności - Mi-8 są znacznie większe i cięższe od śmigłowców używanych przez Lotnicze Pogotowie Ratunkowe, co zawęża zakres możliwych do użycia lądowisk. W przypadku wypadku w Tenczynie okazało się, że na 5 oddziałów SOR w Krakowie, tylko jeden (Szpital im. L. Rydygiera) dysponował odpowiednim lądowiskiem. Jest to szczególnie ważny problem w kontekście umieszczania tych lądowisk na dachach szpitali.

3 Grupa Poszukiwawczo-Ratownicza została utworzona na podstawie Rozkazu Dowódcy Sił Powietrznych Z-117 z dnia 30 maja 2008 r. Sformowana na bazie sił i środków z grupy poszukiwawczo-ratowniczej funkcjonującej dotychczas w etacie likwidowanej 3. eskadry lotnictwa transportowo-łącznikowego we Wrocławiu. Jako samodzielna jednostka rozpoczęła działalność 1 stycznia 2009 r.  3 GPR jest samodzielną jednostką wojskową szczebla oddziału przeznaczoną do realizacji zadań poszukiwawczo-ratowniczych w obszarze lądowym RP i zadań SAR w obszarze przygranicznym państw sąsiednich. 

image
W-3 Sokół 2 GPR podczas Air Show 2017 w Radomiu/Fot. 3sltr.wp.mil.pl

Do głównych zadań wykonywanych przez 3GPR w czasie pokoju, kryzysu i wojny należy: utrzymywanie w gotowości sił i środków w systemie narodowego ratownictwa lotniczego poprzez pełnienie dyżurów ratowniczych; wydzielanie sił i środków ratownictwa lotniczego w sytuacjach zagrożenia w ramach Unii Europejskiej na terenie Europy oraz umożliwianie udziału sił i środków wydzielanych z systemu ratownictwa lotniczego w sytuacjach kryzysowych (powodzie, pożary) na terenie RP. Obecnie stacjonuje na terenie 8 Bazy Lotnictwa Transportowego Kraków-Balice i podlega 3. Skrzydłu Lotnictwa Transportowego. Dysponuje 4. śmigłowcami Mi-8RL i 1 Mi-2RL.W strukturach SZRP znajdują się jeszcze dwie takie jednostki 1GPR (stacjonująca w Świdwinie, dysponuje W3RL ) i 2GPR (Mińsk Mazowiecki, dysponuje W-3WA SAR i Mi-2RL).

DGRSZ/BS

Komentarze