Saab świętuje: Drugi zmodernizowany Gotland przekazany

17 grudnia 2020, 12:39
20201216-en-3852999-1
Fot. Saab

Koncern Saab przekazał Szwedzkiej Administracji ds. Materiałów Obronnych (FMV) drugi, zmodernizowany okręt podwodny typu Gotland HSwMS „Uppland”.

Zobacz także
Reklama

Przekazanie okrętu podwodnego HSwMS „Uppland” odbyło się 16 grudnia 2020 roku w Karlskronie w Szwecji. Jednostkę odebrała nadzorująca remont Szwedzka Administracja ds. Materiałów Obronnych (FMV). Jest to już drugi okręt typu Gotland (A19), który przeszedł głęboką modernizację w ramach tzw. Mid-life Upgrade i uzyskał status gotowości operacyjnej. Pierwsza jednostka HSwMS „Gotland” została przekazana do FMV w 2018 roku.

Zgodnie z oficjalnym komunikatem Saab: „Spółka podjęła wszelkie niezbędne środki w celu zapewnienia wymaganej gotowości operacyjnej jednostki, co oznaczało spełnienie wymagań w zakresie instalacji nowych czujników i systemów nawigacyjnych, zwiększając możliwości okrętu”.

Reklama
Reklama

Dzięki modernizacji oba Gotlandy otrzymały zdolności zbliżone do tych, jakimi będą̨ dysponować́ najnowsze okręty podwodne typu A26, które są właśnie budowane w stoczni Saab Kockums dla szwedzkiej marynarki wojennej. Szwedzi ujawnili, że na unowocześnionym HSwMS „Uppland” „zainstalowano i zmodyfikowano pięćdziesiąt różnych systemów, z czego dwadzieścia to zupełnie nowe urządzenia, które w przyszłości będą wykorzystywane w kolejnej generacji okrętów podwodnych typu Blekinge. Oznacza to m.in. nowe możliwości analizy otoczenia okrętu za pomocą tzw. Masztu optronicznego (Optronic Mast), zastępującego tradycyjny peryskop i powiązany z nim system zarządzania”.

„Okręty podwodne typu Gotland cieszą się międzynarodowym uznaniem, którego życzyłoby sobie wiele innych okrętów podwodnych, dzięki zdolnościom ukrywania swojej pozycji oraz wytrzymałości, które wykraczają poza możliwości innych jednostek. Zdolność Szwecji do produkcji światowej klasy okrętów podwodnych jest wynikiem ścisłej współpracy między przemysłem obronnym, Szwedzką Administracją ds. Materiałów Obronnych i Marynarką Wojenną Królestwa Szwecji. Jako Saab jesteśmy dumni, że najnowsze i najnowocześniejsze technologie podwodne są już dostępne na pokładzie zarówno HMS Uppland, jak i HMS Gotland”.

Lars Tossman - prezes Saab Kockums

 By zrealizować założony zakres prac modernizacyjnych oba Gotlandy w ich trakcie zostały przecięte na pół, w części środkowej, dodano sekcję zawierającą m.in. układy chłodzenia wody słodkiej i morskiej oraz agregaty wody lodowej i później całość ponownie złożono. W ramach tych prac zwiększono również możliwości silnika Stirling MkIII, sensorów, systemu łączności oraz okrętowego systemu dowodzenia i kierowania walką. W ten sposób zmodernizowane Gotlandy mają długość 62 metry (wcześniej 60,4 m) i wyporność 1580 ton (wcześniej 1494 tony).

image
Fot. Saab

Szwecja posiada trzy okręty typu Gotland, które były wprowadzone do służby w latach 1996 – 1997. Wszystkie te jednostki przechodziły wcześniej niewielkie modernizacje w czasie okresowych remontów, jednak nigdy nie były one prowadzone z takim rozmachem. Jednostki te bardzo dobrze sprawdzały się w działaniach operacyjnych i to nie tylko na Morzu Bałtyckim, ale również na Pacyfiku. Dowodem na możliwości szwedzkich okrętów może być wydzierżawienie w 2005 roku przez Szwedów na rok do Stanów Zjednoczonych jednostki HSwMS „Gotland” wraz z załogą, która do lipca 2007 roku uczestniczyła w szkoleniu amerykańskich sił ZOP.

Szczegółowe dane na temat zadań realizowanych przez Szwedów w USA nie są znane, ale wiadomo na pewno, że HSwMS „Gotland” w czasie jednego z ćwiczeń na Pacyfiku przedarł się przez zespół ochrony i niezauważony sfotografował przez peryskop lotniskowiec USS „Ronald Reagan” (co w manewrach morskich jest dowodem na przeprowadzenie skutecznego ataku). Amerykanie wiedzieli więc, że niewielkie okręty są w stanie ominąć ich linie obrony i dzięki szwedzkiej pomocy mieli czas by się przed tym lepiej zabezpieczyć.

Teraz możliwości Gotlandów są jeszcze większe.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 8
Reklama
Haha
czwartek, 17 grudnia 2020, 23:51

Gotlandy zmodernizowane, mówię wam kiedyś kupimy je jako przejściowe dla MW.

Igor
piątek, 25 grudnia 2020, 13:07

Moim zdaniem byłby to błąd. Biorąc pod uwagę niesamowity w ostatnim czasie rozwój systemów wykrywania okrętów podwodnych - szczególnie wykorzystanie lasera (z samolotu lub satelity), który nie do końca sprawdzi się na oceanie (penetracja do ok 100 m), ale na Bałtyku (płycizna) "wymiata" - będzie to ksoztowna ślepa uliczka. Lepiej zainwestować z niewielkie drony podwodne (mamy fajne osiągnięcia polskich firm, m.in. z Krakowa) i systemy A2/AD. To bedzie tańsze, skuteczniejsze i bardziej perspektywiczne niż zakup drogich okrętów podwodnych. Te niech kupuje Rosja i drenuje tym swój budżet (mniej na wojska lądowe) :-)

Orwell
czwartek, 17 grudnia 2020, 18:49

Szwecja i Polska zamykają Rosji wyjście na Bałtyk dzięki bateriom NSM oraz okrętom podwodnym.

dim
czwartek, 17 grudnia 2020, 20:44

A po co Rosja wychodzić ma na Bałtyk ? Może importuje tamtędy żywotne surowce? Może eksportuje tamtędy rozchwytywane na całym świecie rosyjskie samochody i komputery ? Może przez Ustkę bliżej ma do Wawy, niż przez Brześć, albo może bliżej do Królewca ? Albo może Szwecja jest już w NATO i to właśnie na nią najbardziej liczymy, jako sojusznika ? Albo może mamy ukryte we fiordach bazy dla naszych op, wydrążone w grubej skale ? Czy też wydrążymy je cichcem w piaskownicy Kępy Redłowskiej ? No prosze wskazać sens taktyczny koszt/efekt ! OBRONY Polski, nie "szachowania" jakiejś floty, gdy polskie granice lądowe do serca kraju pozostają otwarte, w braku forsy ?

hermanaryk
piątek, 18 grudnia 2020, 10:57

Gdyby nie wyjście na Bałtyk, Rosja wciąż byłaby niewiele znaczącym, acz rozległym krajem leżącym gdzieś w Azji.

Olo
piątek, 18 grudnia 2020, 10:39

W czasie pokoju istnieje już kontenerowa trasa Rosja - Niemcy dla B&R. Czy będzie konieczność utrzymania jej w czasie innym niż "pokój" to się okaże.

Feluś
piątek, 18 grudnia 2020, 00:39

Rosija musi wychodzić na Bałtyk gdyż ponieważ musi nam coś zaminować. A musi coś zaminować bo będziemy mieli przecież trzy okręty klasy Kormoran. No to będą musieli minować nawet pod ostrzałem MJR. P.S. Najpewniej zaminują Hel żeby Prezydent nie mógł wychodzić na morze skuterem.

Razparuk
czwartek, 17 grudnia 2020, 22:38

wklep sobie ile handlu zagranicznego Rosji przepływa przez Bałtyk i przez jakie porty...zdziwisz się.

Tweets Defence24