Siły zbrojne
Lotnictwo wojskowe Chorwacji (AD 2013)
W przeciwieństwie, choćby do Bośni, Chorwaci bardzo szybko otrząsnęli się po rozbiciu Jugosławii, co zaowocowało decyzjami odnośnie rozwoju lotnictwa wojskowego tego kraju. Obecnie jest ono jednym z najlepszych wśród państw dawnego państwa jugosłowiańskiego.
Chorwaci, częściowo ze względów gospodarczych, bardzo szybko rozpoczęli nowe zakupy techniki lotniczej, a także modernizację i utrzymanie tego co udało się uzyskać z rozpadu dawnego państwa. Obecnie flota liczy ponad 70 wojskowych statków powietrznych, część z nich jest wykorzystywana do codziennego wspierania innych służb mundurowych w kraju, przede wszystkim Straży Pożarnej w operacjach przeciwpożarowych na dużą skalę, jakie mają miejsce w okresie wiosenno-letnim.
Flota samolotów składa się z odrzutowych maszyn myśliwskich MiG-21, te stare maszyny miały zostać zastąpione przez nowy typ wielozadaniowego samolotu bojowego. Niestety kryzys finansowy, a co za tym idzie cięcie kosztów w armii doprowadziło do wstrzymania decyzji i rozpoczęcia poszukiwań innych MiGów-21, które po kolejnym remoncie mogłyby zastąpić już posiadane maszyny tego typu. Poza nimi, całe lotnictwo obejmuje samoloty szkolne i szkolno-treningowe – czeskie Zliny 242 oraz szwajcarskie Pilatusy PC-9. Do zadań przeciwpożarowych Chorwaci zakupili jedenaście maszyn dwóch typów: wodnopłatowce Air Tractor AT-802 w Stanach Zjednoczonych oraz łodzie latające Bombardier 415 w Kanadzie – cała flota jest eksploatowana przez siły zbrojne. Transport lotniczy realizowany jest przez parę lekkich samolotów transportowych Antonow An-32, które są planowane do wycofywania i zastąpienia przez nowy typ maszyny tej klasy, a także pojedynczy samolot dyspozycyjny Bombardier Challenger 600 wykorzystywany przez rządowe VIP.
Śmigłowce, które znajdują się w eksploatacji, obejmują dwa typy: amerykańskie Bell 206, które są wykorzystywane do lotów łącznikowych oraz szkolno-treningowych, a także wielozadaniowe śmigłowce transportowe rodziny Mi-8/17. Te ostatnie są głównym środkiem transportu ładunków i personelu w rejonie kraju, a także poza nim.
Jak już wspomniano, w najbliższym czasie można spodziewać się ograniczonych zakupów ze strony chorwackiego lotnictwa. Najprawdopodobniej będzie się ono ograniczać do używanych MiGów-21 (być może z Ukrainy), a także nowych lekkich samolotów transportowych.
Typ | Ilość | Uwagi |
Samoloty | ||
MiG-21 | 6 | |
Bombardier 415 | 6 | Maszyny przeznaczone do działań przeciwpożarowych |
Pilatus PC-9 | 20 | |
Antonow An-32 | 2 | |
Air Tractor AT-802 | 5 | Maszyny przeznaczone do działań przeciwpożarowych |
Zlin 242 | 5 | |
Bombardier Challenger 600 | 1 | Przewóz VIP |
Śmigłowce | ||
Bell 206 | 8 | |
Mil Mi-8/17 | 23 |
Łukasz Pacholski