Siły zbrojne

Lotnictwo wojskowe Bośni i Hercegowiny (AD 2013)

Jeden z bośniackich UH-1H Huey - fot. Ministerstwo Obrony Bośni i Hercegowiny
Jeden z bośniackich UH-1H Huey - fot. Ministerstwo Obrony Bośni i Hercegowiny

Bośnia i Hercegowina jest jednym z państw, które powstały po rozpadzie Jugosławii w latach 90. XX wieku. Wojna domowa, która ogarnęła tej rejon Europy spowodowała spore zniszczenia, co wraz z kiepską sytuacją ekonomiczną regionu doprowadziła do sporej zapaści w modernizacji sprzętowej.



Nie mogła ona pominąć lotnictwa – elementu, najmocniej drenującego budżety państwowe. W przypadku Bośni i Hercegowiny, spora część sprzętu pochodzi ze „spadku” po byłej Jugosławii. Szczególnie wydać to w kategorii samolotów, które w całości pochodzą po starym państwie – po przejęciu były eksploatowane, jednak obecnie (ze względu na fundusze oraz ukierunkowania geopolityczne są powoli wycofywane z eksploatacji bądź też już zakończyły służbę).

W aktywnej służbie znajduje się tylko flota śmigłowców, która obejmuje trzy typy maszyn. Licencyjne (wyprodukowane jeszcze za czasów Jugosławii) wielozadaniowe śmigłowce Soko Gazelle oraz transportowe Mil Mi-8/17 (w większości pozostałości po byłej Jugosławii) oraz Bell UH-1H Huey. Te drugie wojsko otrzymało z amerykańskich nadwyżek sprzętowych w formie bezpłatnego daru. Cała flota jest intensywnie wykorzystywana do zabezpieczenia potrzeb własnych sił zbrojnych oraz wsparcia innych służb porządkowych w kraju, szczególnie w przypadku występowania klęsk żywiołowych.

W bieżącym roku istnieje szansa, że wraz z poprawą sytuacji finansowej, władze rozpoczną zakupy nowej techniki lotniczej. Ma to związek, choćby ze zobowiązaniami sojuszniczymi oraz własnymi potrzebami. Wśród priorytetowych zakupów mowa o nowych wiropłatach transportowo-ratowniczych (od sześciu do dziesięciu egzemplarzy), a także chęci zakupu niewielkiej ilości (dwóch-czterech) lekkich samolotów transportowych. Zadania obrony przestrzeni powietrznej spadną na bogatszych sojuszników, jednak nie można wykluczyć wspólnej eksploatacji eskadry wielozadaniowych samolotów bojowych z sąsiadami.

 

 












































Typ Ilość Uwagi
Samoloty
Soko G-4 Super Galeb 1 Stan nieznany
Soko J-1 Jastreb 10 Stan nieznany
Soko J-22 Orao 7 W trakcie wycofywania
Śmigłowce
Mi-8 8  
Bell UH-1H 5  
Soko Gazelle 7  

 

Łukasz Pacholski

Komentarze