Siły zbrojne
Lockheed Martin utrzymuje produkcję F-16
Lockheed Martin podejmuje działania w celu utrzymania linii produkcyjnej myśliwców F-16. Wymaga to inwestowania własnych środków finansowych z uwagi na niewystarczający poziom zamówień. Oczekiwane jest jednak podpisanie nowych kontraktów na samoloty tego typu – pisze Reuters.
Jak donosi agencja Reuters, koncern Lockheed Martin inwestuje w utrzymanie linii produkcyjnej myśliwców F-16. Zainteresowanie zakupem samolotów tego typu wyraził Pakistan, ale decyzji o wyrażeniu zgody na ich pozyskanie nie podjął jeszcze Kongres. Pozyskanie maszyn mają też brać pod uwagę między innymi Bahrajn, Kolumbia i Indonezja.
W ubiegłym roku Lockheed Martin przeprowadził pierwszy lot myśliwca F-16V, zmodernizowanego w oparciu o elementy maszyn V generacji. W 2015 roku na pozyskanie szeroko zakrojonego pakietu modyfikacji dla F-16 zdecydował się Singapur, wcześniej decyzje w tym zakresie zostały też podjęte na Tajwanie. W obydwu wypadkach wykonawcą będzie Lockheed Martin.
Z drugiej jednak strony, nowe samoloty F-16 nie są już kupowane przez siły powietrzne USA, które skupiają się na wprowadzaniu na uzbrojenie myśliwców F-35. Sytuacja budżetowa USAF zmusiła nawet do rezygnacji z wdrażania szeroko zakrojonego programu modernizacji myśliwców F-16, pod kryptonimem CAPES.
Podobna sytuacja występuje w państwach europejskich, które szukają następców F-16AM/BM. Holandia i Norwegia zdecydowały się na pozyskanie maszyn V generacji, w Belgii i Danii nie wybrano jeszcze nowych samolotów wielozadaniowych. Z kolei dysponująca uboższymi zasobami finansowymi Rumunia pozyska używane samoloty. Zakup myśliwców "z drugiej ręki" jest też najbardziej prawdopodobny w Bułgarii, choć decyzja co do wyboru konkretnych maszyn nie została podjęta.
Konkurent Lockheed Martin, Boeing, również boryka się z kwestią ryzyka zamknięcia linii produkcyjnych na rozwijane od lat myśliwce IV generacji – F-15 i F/A-18 Super Hornet. W tym ostatnim przypadku jednak zakupami samolotów zainteresowana jest nadal amerykańska marynarka wojenna, co daje nadzieję na podtrzymanie zamówień w dłuższym czasie, zwłaszcza w połączeniu z możliwymi kontraktami eksportowymi (np. dla Kuwejtu). Z kolei ostatnie dostawy F-16, przeznaczonych dla Iraku, mają się odbyć w 2017 roku.
BUBA
Istnieją takie zacofane technologicznie w lotnictwie kraje jak Polska które nie maja własnych fabryk lotniczych i nie są w stanie niczego samodzielnie produkować a nawet montować. I co ważne nie chcą nowoczesnego sprzętu sami produkować ze względu na prymitywny charakter własnych technologii i większości kadry naukowej. Mimo że konstrukcja jest przestarzała i mało efektywna to jest tania i na tyle prymitywna że dla Polaków, Rumunów, Bułgarów i innych krajów trzeciej ligi lotniczej np Pakistan Grecja, itp wystarczy. Drodzy Forumowicze produkcja zostanie utrzymana, a przynajmniej linia produkcyjna miedzy innymi dla Polski o czym mówili członkowie zarządu Lockheed Martin w licznych wywiadach.
Davien
A jakie masz lepsze myśliwce wielozadaniowe w tej cenie i bardziej zaawansowane,że twierdzisz że F-16 jest przestarzały i prymitywny? Mało efektywny? Przestań wypisywać takie bzdury.
Paweł Broda
12 szt F-16 Block 52 i stopniowa redukcja Su-22M4 ? Co prawda F-16 jest prostszą i tańszą konstrukcją ale wciąż rozwijaną przez USA, Tajwan, Izrael,Singapur a nawet Irak ;-) &Oman... Ale cena to pewnie ze 2mld usd za tuzin.sztuk ?
swir
nasze f-16 block 52 kosztowały ok.48 mln usd za sztuke a reszta ceny to uzbrojenie,logistyka,szkolenia pilotów itd.
spartakus
Dokupić 16 szt F-16 - warunek offsetowy - pełny serwis wraz z dokumentacją remontową i technologią remontową silników dla WZL . Możliwość dostosowania innego uzbrojenia do samolotów F-16 , np. polskich bomb termobarycznych przenoszonych aktualnie przez 18 szt. SU-22 (kody źródłowe).
rmarcin555
@spartakus Jakbyś dopisał ze dwa zera do tej 16stnastki to może mógłbyś żądać takiego offsetu.
Deko
Co jak co ale przydało by się nam co najmniej 200 f-16 i 100 a-10
:)
Do tego Raptory, atomowe łodzie podwodne i lotniskowiec ORP "Związkowiec" (z taką nazwą + 50 do niezatapialności).
Młody
Wiadomo że potrzebujemy myśliwców przewagi powietrznej i szturmowych oraz dobrze żeby były dwusilnikowe np.EF,Rafael,F15 aczkolwiek nie wiem czy tańsze nie było by zakupić więcej mniejszych F16V
revvvv
Kupmy już te F16 zamiast starych su-22 bo wszyscy wiedzą że nas nie stać na V generację. A ministrowie i inna wierechuszka mami ludzi 64 F-35.
Maczek
na 64 sztuki to oceniał jakis tam ekspert dla mediów i poszło dalej ze tyle nowych byłoby nam potrzebnych a wiadomo że tyle nie kupimy juz nawet koszt samych mysliwców jest ogromny to w dodatku utrzymanie zje nam wiele miliardów po za tym czy wykorzystamy potencjał tej maszyny? co z tego ze radar super stealth jak pociski nam będą opychać starej generacji w dodatku z przebitką absurdalna jak jassm-y i łaskawie moze sie zgodzą i uważam że napewno nie kupią więcej niż 48 sztuk nowej konstrukcji obojetnie jaka by nie była a offset bdzie żaden bo tort dawno podzielony
Willgraf
a po co na samoloty których nie można używać z lotnisk polowych i ze zniszczonych ,uszkodzonych lub zanieczyszczonych pasów startowych - F16 to paradny myśliwiec nienadający się dla kraju frontowego - a takim jest POLSKA - zakup F16 to była pomyłka !
staszek
niech dadza dobry rabat w ramach zakupów SFO, bo kupujemu tez JASSM i pewnie ATACMS no i chyba pociski PAC3 MSE do naszych Patriotów wiec LM dałby porządny rabat to i ze 32 maszyny by się zakupiło?
bleble
A kto powiedział że kupimy Patrioty?
Tom
Polska powinna kupić eskadrę F-16V. Koniecznie.
podatnik
Dlaczego? Masz od tego prowizję, agencie wpływu? Zakup F-16 jest na dalekim, dalekim miejscu na liście 100 rzeczy 1000x pilniejszych, które powinna kupić Polska.
Smuteczek
Może teraz byliby bardziej chętni do rozmów o transferze technologii? Ale wielkich najdzi bym sobie nie robił.
wiatrak2015
I tu jest szansa na zakup eskadry dla nas, po dobrej cenie, zamiast bezwartościowych uaw Zefir, w naszych warunkach. Na misję , do zrzucania bomb to lepiej dokupić dodatkową 4 masterów z radarem, będzie taniej i efektywniej logistycznie
A_S
Jesteśmy na szarym końcu łańcuszka zakupowego i co ta nasza OT zdziała jak niebo będzie należeć do agresora?