Reklama

Siły zbrojne

Litwa wybiera Black Hawki

Fot. U.S. Army
Fot. U.S. Army

Litewskie ministerstwo obrony poinformowało, że zamierza zastąpić eksploatowane obecnie śmigłowce Mi-8 maszynami Sikorsky UH-60M Black Hawk. Planowana wartość zakupu, infrastruktury i szkolenia to około 300 mln euro, jednak Wilno liczy na możliwość skorzystania ze wsparcia amerykańskiej administracji, np. poprzez program Foreign Military Financing (FMF), czy inne narzędzia wsparcia dla krajów sojuszniczych. W najbliższym czasie mają rozpocząć się negocjacje międzyrządowe w tej sprawie.

Decyzja Litwy związana jest z wyczerpaniem resursów i rosnącymi kosztami serwisowania posiadanych jeszcze poradzieckich śmigłowców Mi-8T. Oprócz nich w służbie znajdują się również relatywnie nowe maszyny Airbus Helicopters AS365 N3+ Dauphin, jednak są one poważnie obciążone zadaniami morskiego SAR oraz dozoru akwenów morskich i patrolowania granic. Stąd decyzja o zakupie sześciu średnich śmigłowców wielozadaniowych Sikorsky UH-60M Black Hawk, które zastąpić mają trzy znacznie cięższe maszyny transportowe Mi-8.

Jak mówi minister obrony Litwy Raimundas Karoblis, negocjacje z administracja amerykańską mają rozpocząć się niebawem, aby w 2020 roku doprowadzić do zawarcia kontraktu. Dostawy pierwszych Black Hawków oczekiwane są na rok 2024. Maszyny maja nie tylko realizować zadania poszukiwawczo-ratownicze i wspierać siły zbrojne Litwy, ale również działać na rzecz Batalionowej Grupy Bojowej NATO w tym kraju. 

Wilno liczy na wsparcie finansowe ze strony USA, szacując koszt dostawy maszyn, szkolenia personelu i tworzenia infrastruktury na około 300 mln euro, z czego cena samych śmigłowców to mniej niż połowa. Pozyskując UH-60M Black Hawk Litwa dołączyła do takich krajów europejskich jak Słowacja, Austria czy Szwecja, ale też sąsiednia Łotwa, które zdecydowały się w ostatnim czasie na zakup maszyn firmy Sikorsky (obecnie część Lockheed Martin). Z pewnością na tą decyzję wpływ miały doświadczenia ze współpracy z jednostkami U.S. Army wyposażonymi w te śmigłowce.

Rodzina maszyn wielozadaniowych UH-60 Black Hawk jest "koniem roboczym" lotnictwa armii amerykańskiej od 1979 roku. Produkowane obecnie UH-60M należą do trzeciej generacji tej rodziny opracowanej na początku XXI wieku. Wśród zmian w stosunku do starszych śmigłowców UH-60 należy wymienić systemy awioniki nowej generacji, mocniejsze silniki oraz układ sterowania klasy "fly-by-wire".

Reklama

Komentarze (10)

  1. Litfhjk

    UHatki za Mi8 czyli szybki przerzut sprzętu a nie Nin walka Hellfire

    1. vvv

      uh-60 to nie klasa mi-8

  2. KAR

    Pewnie kupią te wyprodukowane u nas.... :)

    1. Davien

      KAR, biorą UH-60M a nie nasza okrojona wersje czyli S-70i, ale istotnie może sie okazac że kadłuby powstały w Mielcu bo ten robi je dla UH-60M.

    2. ???

      To Polska produkuje UH-60M?

    3. KAR

      Ale ja to napisałem z uśmiechem na twarzy... :)

  3. Marek1

    UH-60M Black Hawk jednak, a NIE S-70i Black Hawk ?? Ciekawe dlaczego w zasadzie żadna armia poza polską NIE chce kupować produktów z Mielca ?

    1. W zasadzie Turcja to armia NATO. O Chile nie Wie krytyk nr 1???! Podpowiadam, armia Chile ma I Leosie a2 I f-16...Litwa wywala 300 Mln euro DLA 6-ciu Heli, to wobec

    2. ryba

      panie Marek 1 rozpisz sie co masz do BH S-70i i co to przeszkadza w uzytkowaniu dostawczakom na zapleczu wojska? Mi 8 ledwo juz lataja ( byłem na trgach w Kielcach i to co przedstawia Mi 8 to rozpacz lat 60 tych ) .Do zaań secjalnych pozyskujemy Westlandy 101 a zwykłe taczki nie potrzebuja miec bóg wie jakiej specyfikacji wszak to scisłe zaplecze ,takie śmigło ma sie unieść i bezpiecznie wylądować dostarczajac żołnierzy czy ich sprzet w odpowiednie miejsce co innego własnie maszyny specjalistyczne przeznaczone do różnych misji gdzie jest zapotrzebowanie na wiele urządzen a i avionika musi byc najwyższych lotów ,reszta ma być tania i łatwa w obsłudze .

    3. Davien

      Ryba jako zwykłe transportowe na zapleczu do S-70i watpie by ktos cos miał. Tyle ze u nas próbuje sie je wpychac np jako maszyny SOF czyli specjalistyczne i działąjace nie tylko na linii frontu ale i na zapleczu przeciwnika. AW-101 sa 4 sztuki , w poronionej wersji ZOP/SAR i do tego jak wynika z wypowiedzi MON-u i ceny bez wyposazenia ZOP. Nam sypia sie nei transportowe smigła, ale własnie specjalistyczne.

  4. KrzysiekS

    Zadajmy sobie pytanie dlaczego słaba niedoinwestowana armia polska miała by się wykrwawić w obronie krajów bałtyckich kiedy bogate armie NATO będą spokojnie zbierać siły do obrony własnych państw?

  5. KrzysiekS

    Kupują wszystko w Niemczech i USA pewnie wojska tych krajów będą bronić Litwy w razie czego.

    1. Davien

      Krzysiek, a gdzie mieli kupic smigłowce transportowe?? W Polsce okrojone S-70i czy w USA oryginalne UH-60M?

    2. oko

      Akurat Gromy kupili u nas...

    3. Sarmata

      NIkt nikogo nie bedzie bronic! Każdy musi sam się bronić, slabi się nie liczą. Ale ludzie których w szkole bili marzą aby ktoś ich bronił.

  6. BUBA

    A w polsce dalej jest za grube pieniadze pudrowanie przedpotopowych aparatow. Bo polske na to stac. My jestesmy bardzo bogaci.

  7. Szwejk

    My powinniśmy w pierwszej kolejności zmodernizowac wszystkie posiadane Sokoły i Mi-24 do standardu pokazanego na targach MSPO 2019 dając im pełen wachlarz możLiwości uzbrojenia tam pokazanego dzięki temu byla by i jakość i ilość coś z czym trzeba by bylo się liczyć

  8. konsul

    UH-60M Black Hawk, a nie nasze mieleckie S-70i Black Hawk. W Polsce są najlepsi eksperci od wskazania różnic pomiędzy tymi helikopterami … czas rozpocząć igrzyska!

  9. Extern

    Nie jest zainteresowana Bieda Hołkami z Mielca? Polska armia bardzo je sobie chwali.

  10. Sisi

    Nie chcieli,, naszych,, s70i przecież to wg niektórych to samo co Black hawk

Reklama