Przemysł Zbrojeniowy

Katar rozszerzy zakup F-15QA?

Fot. MOD Qatar
Fot. MOD Qatar

W internecie pojawiły się plotki o rozszerzeniu katarskiej umowy na zakup wielozadaniowych samolotów bojowych Boeing F‑15QA Advanced Eagle z 36 do 48 sztuk. Informacje te miały być potwierdzone przez najnowsze komunikaty Departamentu Obrony USA.

Jak zauważa redakcja "Janes" od końca maja 2020 roku amerykański Departament Obrony wydał co najmniej trzy oficjalne komunikaty, w których wspomniano o zakupie przez Katar 48 myśliwców F-15QA. Pierwszym komunikatem, donoszącym o zwiększonej liczbie samolotów, była informacja z 23 maja br. o podpisaniu umowy z firmami mającymi rozbudować bazę lotniczą Al Udeid w Katarze, gdzie mają stacjonować F-15QA. Początkowo uważano, że rozbieżność w liczbach mogła wynikać z błędu, jednak redakcja "Janes" dotarła do kolejnych dwóch komunikatów potwierdzających nową liczbę - 48 samolotów. 

Dla przypomnienia kontrakt na pozyskanie dla Kataru 36 sztuk F-15QA został podpisany w czerwcu 2017 roku. Jednakże, zgoda Departamentu Stanu na FMS została wydana jeszcze w listopadzie 2016 roku. Zakładano wtedy przekazanie nawet 72 maszyn, za maksymalną sumę 21,2 mld USD. Oznacza to, że zwiększenie zamówienia byłoby zgodne z nadal obowiązującymi zezwoleniami Kongresu na sprzedaż samolotów do Kataru.

Budowany dla Kataru F-15QA (Qatar Advanded) to, jak dotychczas najdoskonalsza, wersja słynnego myśliwca F-15E Strike Eagle, bazująca na najlepszym dotąd, stworzonym dla Saudyjczyków, F-15SA (Saudi Advanced). W porównaniu z nim, maszyna katarska otrzymała m.in. dwa dodatkowe podskrzydłowe punkty podwieszenia na uzbrojenie (11 zamiast dziewięciu), dwa duże (10x19 cali) wyświetlacze wielofunkcyjne w kabinie, radar AN/APG-82(V)1, z aktywnie elektronicznie skanowanym szykiem antenowym (AESA), jak i system nahełmowy JHMCS dla pilota i operatora uzbrojenia.

Zagrożony przez swoich sąsiadów Katar dokonał w ostatnich latach ogromnych zakupów uzbrojenia w tym samolotów bojowych: 36 Rafale, 24 Eurofighter Typhoon i właśnie F-15QA.

Komentarze (89)

  1. Fan daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku i lopatek turbin widzianych od strony wlotu powietrza w silniku odrzutowym.

    Ja to sie ciesze ze nie mam takiej wiedzy jak dejvidek. Bo to jest wiedza jedyna w swoim rodzaju. Przeciez gdyby nie dejvidek, nikt by nie wiedzial, ze F-4 Luftwaffe uzbrojone byly w pociski AIM-120 w 1973 roku, nikt by nie wiedzial, ze procesory z pocisku AIM-120A mozna kupic w kazdym w sklepie z gazetami w Rosji, gdyby nie dejvidek, nikt by nie wiedzial, ze lopatki turbiny w silniku odrzutowym widziane sa od strony wlotu powietrza, a turbina jest to ostatni element przed komora spalania, nikt by nie wiedzial, ze silniki odrzutowe jednoprzeplywowe byly juz w 1910 roku, nikt by nie wiedzial , ze w Polsce bylo referendum o przystapieniu Polski do NATO, nikt by nie wiedzial, ze Rosjanie pozamykali Indian Ameryki Polnocnej w rezerwatach, gdyby nie dejvidek, nikt by nie wiedzial, ze konwencja o cywilnym ruchu lotniczym, zwana takze konwencja Chicagowska ma zastosowanie wzgledem samolotow wojskowych, nikt nie wiedzial by o istnieniu takiego urzadzenia, jak kociol opalany oparami benzyny. To cala "wiedze" zawdzieczamy dejvidkowi, forumowemu omnibusowi, ktory ma taka wiedza, jakby pilotowal wszystkie samoloty bojowe na swiecie, dowodzil okretami wojennymi wszystkich klas i byl operatorem najnowszych systemow OPL.

  2. Fan daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku.

    Oczywiscie chodzi 0 1910 rok.

  3. najszybszy rosyjski zegarek

    Jeśli chodzi o wiedzę to mimo swoich wpadek i tak jest przy tobie bogiem więc do kogo ty startujesz :) Wiesz jak to wygląda? Czepiasz jak taki śmierdzący menel na ulicy i choćby nie wiem co robił to się nie odczepisz - jedynie to udowodniłeś.

  4. Użytkownik

    Mógłbyś to przetłumaczyć na język polski?

  5. Fan daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku.

    No to udowodnij, że jestem „ruskim trollem”. Zacytuj gdzie chociaż raz wspominałem coś o Rosji. Czas start!!!

  6. No to udowodnij, że jestem „ruskim trollem”. Zacytuj gdzie chociaż raz wspominałem coś o Rosji. Czas start!!!

    No to

  7. Fan daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku.

    No ale przecież udowodniłem ci że wypisujesz brednie. Zacytowałem ci twoje bzdury o łopatkach turbin widzianych od strony wlotu powietrza. A ty tylko mnie wyzywasz. Szach mat!!!

  8. Użytkownik

    No ale przeciez udowodniłem ci, że wypisujesz bajki, chociażby w ten sposób, że zac

  9. Fan daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku.

    dejvidku, ndoucz się i doczytaj jak działał ten silnik w 1973 roku.

  10. Fan daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku.

    dejvidku, pod tym artykułem zacytowane jest to kilka razy, z podaniem daty i godziny kiedy ty to wypisywałeś, pod artykułem pod tytułem "Jednak Super Hornet dla Luftwaffe".

  11. najszybszy rosyjski zegarek

    Może swoje komentarze to zobaczysz spam.

  12. Davien

    Nie silnik trollu ale model turbiny parowej bo pod to mozna podciągnac ta słynna kule:)A silnik o którym mówie był silnikiem odrzutowym turbinowym do tego i jednoprzepływowym w ktrym do napedu spręzarki miał bys uzywany silnik tłokowy:) To ze by nei działał i zniszczył przy okazji samolot to inna sprawa. Jak widać znowu rozniesiono cię w pył:)

  13. Davien

    Bajki i brednie wypisujesz jedynie ty wiec może juz milcz zanim do szczetu sie skompromiytujesz.

  14. Davien

    To ty jestes zwykłym tchórzem nie potrafiacym sie przyznac nawet jak ci udowodniono ze zmyslasz i kłameisz:) Więc może skończ sie żalic i rozpaczliwie płakac .

  15. Davien

    Bo tym jesteś, zwykłym, dość prymitywnym ruskim trollem

  16. Davien

    I juz mamy wycie ruskiego trolla jak mu sie jego brednei zawaliły na łeb:)

  17. Fan daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku i lopatek turbin widzianych od strony wlotu powietrza w silniku odrzutowym.

    To ty boisz sie przyznac do pisania swoich bredni, wiec kto jest tchorzem?

  18. Fan daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku.

    To twierdzisz ze te silniki byly uzywane jeszcze wczesniej. Dobre. Coraz lepsze.

  19. Użytkownik

    Twoj spam agencie 007?

  20. Fan daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku.

    dejvidku, koncern Boeing na swojej stronie wyraznie pisze, ze modernizacje F-15E, takie jak F-15QA/SA nazywane sa Advanced F-15. Nie krec juz bo idzie ci coraz gorzej. To jeszcze raz, ktore sily powietrzne uzytkuja samolot oznaczony F-15AE. Aha, napisz do Boeinga zeby napisali na swojej stronie tak jak ty chcesz, bo ty sobie tak wymysliles i bardziej ci sie podoba niz oficjalna nazwa "Advanced F-15".

  21. Fan daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku i lopatek turbin widzianych od strony wlotu powietrza w silniku odrzutowym.

    dejvidku, jeszcze bys doprecyzowal, jakiej wersji byly te twoje slynne AIM-120 z 1973 roku, przenoszone w 1973 roku przez F-4F jak to sie rozpisywales?

  22. Czy ty jestes inteligentny inaczej?

    Doprawdy pokretne sa twoje tlumaczenia... One sa chyba dla takich jak ty, inteligentnych inaczej...

  23. Fan daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku.

    dejvidku, tylko dlaczego nie zacytowales tego w swoim komentarzu, dlaczego pominales to? Cytuje: " The Advanced Eagle is not an entirely new fighter, but rather an upgrade of the older F-15 Eagle variants. It is also referred as F-15 2040C". Nawet w tym co cytujesz nikt nie uzywa oznaczenia F-15AE. Nie bylo i nie ma zadnego F-15AE. Jezeli taka maszyna istnieje to udowodnij, ktore sily powietrzne eksploatuja maszyny oznaczone jako F-15AE. Najnowsze i najbardziej zaawansowane modyfikacje wywodzace sie z F-15E, takie jak F-15QA czy F-15SA okreslane sa przez producenta samolotu, koncern Boeing, na jego oficjalnej stronie internetowej, jako "Advanced F-15". Wedlog koncernu Boeing, najbardziej zaawansowana i najnowoczesniejsza wersja F-15 jest F-15EX. No i znowu twoje "dowody" zostaly obalone w dwie minuty.

  24. Użytkownik

    No dobrze, jeszcze raz, gdzie ty tutaj widzisz F-15AE?

  25. Fan daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku.

    Na prawde? Udowodnilem ci pisanie bajek, to sie zawinales.