Siły zbrojne
Kanada: stare Hornety z radarami AESA
Raytheon Intelligence & Space poinformował o przyznanym kontrakcie na dostawę radarów ze skanowaniem aktywnym dla kanadyjskich myśliwców CF-18 Hornet. Królewskie Kanadyjskie Siły Powietrzne (RCAF) dzięki temu zabiegowi chce przedłużyć resurs tych samolotów prawdopodobnie do czasu, aż maszyny, które zostaną zakupione w 2022 roku nie zyskają pełnej gotowości bojowej.
Za kwotę 140,3 mln dolarów amerykańskich (około 551,3 mln zł) Raytheon Intelligence & Space sprzeda Kanadyjskim Królewskim Siłom Powietrznym radary APG-79(V)4 AESA (Active Electronically Scanned Array) w ramach procedury Foreign Military Sales, przy nadzorze NAVAIR, czyli dowództwa systemów powietrznych US Navy. Urządzenia zastąpią dotychczas zainstalowane systemy ze skanowaniem mechanicznym AN/APG-73, obecne w kanadyjskich Hornetach od lat pierwszych lat obecnego wieku. Jest to więc już druga wymiana radaru w kanadyjskich myśliwcach, bo wcześniej wymieniono stacje AN/APG-65 (charakterystyczne dla starszych wersji Hornetów, w tym F/A-18A/B z których wywodzą się CF-18) na AN/APG-73.
Jak podał portal The Drive, wymiana radarów jest pierwszym elementem w nadchodzącej modernizacji floty CF-18. Dziś Kanada posiada tych 75 odrzutowców, ale ich liczba stale się powiększa, gdyż do Kanady niebawem z Australii trafią kolejne Hornety (18 egzemplarzy).
Ten konkretny oddział Raytheona poinformował, że już w ubiegłym roku rozpoczął prace rozwojowe mające na celu doposażenia "klasycznych" myśliwców F/A-18 Hornet Korpusu Piechoty Morskiej USA (tak Amerykanie odnoszą się do myśliwców F/A-18C/D, w odróżnieniu od Super Hornetów) w nowocześniejsze radiolokatory AESA.
Kanadyjskie myśliwce zostaną wyposażone w nowoczesne w pełni cyfrowe radary APG-79(V)4 ze skanowaniem aktywnym. Są nieco mniejsze od radiolokatorów AESA AN/APG-79, jednakże zdaniem producenta w zdecydowanej większości składa się z tych samych elementów co większy pierwowzór. Większych radarów AESA AN/APG-79 używa się m.in. w Super Hornetach amerykańskiej piechoty morskiej czy w samolotach walki elektronicznej EA-18G Growler.
Radary AESA od Raytheona cechują się znacznie lepszymi parametrami od analogowych odpowiedników. Szybciej i precyzyjniej wykrywają oraz śledzą cele na dalekim dystansie. Zdaniem producenta są odporniejsze na zakłócenia czy ataki elektroniczne dzięki zwiększonej mocy radiolokatora. Jednocześnie są lżejsze i mniej wrażliwe na awarie ze względu na fakt braku elementów mechanicznych.
Dodajmy też, że kupno radarów, czy ogółem rzecz ujmując – modernizacja Hornetów – to nie jedyne plany Królewskich Kanadyjskich Sił Powietrznych. Rząd kanadyjski spodziewa się, że w 2022 roku wybierze dostawcę 88 nowych myśliwców, które będą powoli zastępowały leciwe Hornety. Kanada analizuje rozwiązania od Lockheed Martin (F-35A), Boeinga (F/A-18E/F Super Hornet) oraz Saaba (Gripen E). Niemniej wobec powyższego do 2032 roku przewidziano służbę myśliwców CF-18, niespełna pół wieku po pierwszych dostawach dla RCAF.
Czytaj też: Kanadyjczycy kupią izraelskie F-16?