Reklama

Siły zbrojne

"Inteligentne” pokrycia dla samolotów podobne do ludzkiej skóry

Koncern BAE Systems pracuje nad „inteligentnym” pokryciem statków powietrznych – fot. BAE Systems
Koncern BAE Systems pracuje nad „inteligentnym” pokryciem statków powietrznych – fot. BAE Systems

Inżynierowie z Centrum Nowoczesnych Technologii BAE Systems pracują nad wyposażeniem samolotów w pokrycie podobne do ludzkiej skóry, umożliwiające wykrycie uszkodzeń i zdolne do „wyczuwania” otaczającego je środowiska.

Reklama

Jak dotąd wiadomo było, że BAE Systems pracuje nad koncepcją samolotu „Survivor”, który byłby zdolny do samodzielnego i w czasie rzeczywistym uzupełniania ubytków powstających na nim w warunkach bojowych. W tym celu zamierzano wykorzystać nanorurki węglowe wypełnione spoiwem, które zasklepiałoby w razie potrzeby powstające uszkodzenia. Odbywałoby się to np. poprzez odbudowę poszycia, zamykanie uszkodzonych zbiorników i przewodów oraz naprawę tych elementów konstrukcji, których uszkodzenie mogłyby zagrozić całemu statkowi powietrznemu.

Teraz wiadomo również, jak BAE Systems chce wykrywać pojawiające się uszkodzenia na statku powietrznym. Ma w tym pomóc między innymi zastosowanie poszycia, które na kształt ludzkiej skóry ma zawierać dziesiątki tysięcy mikroczujników wykrywających naprężenia i przemieszczenia oraz dodatkowo prędkość wiatru i temperaturę, o wiele dokładniej niż pozwalają obecnie stosowane czujniki.

Zgodnie z oceną BAE Systems „inteligentne” pokrycie „…pozwoli na ciągłe monitorowanie stanu samolotów i raportowanie potencjalnych problemów zanim się rozwiną. Umożliwi to zmniejszenie ilości regularnych przeglądów naziemnych i części, które muszą być wymieniane okresowo. Zwiększy to skuteczność obsługi technicznej samolotu i jego dostępność oraz zapewni zwiększenie bezpieczeństwa”.

Istotą pomysłu jest zastosowanie w strukturze materiału dużej ilości niewielkich czujników, które z założenia maja być nawet mniejsze niż 1 mm2. Co więcej mają mieć on własne źródła zasilania i zdolność łączenia się z komputerem pokładowym - podobnie jak ludzka skóra kontaktuje się z mózgiem człowieka.

Czujniki mają być tanie w produkcji seryjnej i tak małe, by można je było wkomponować w strukturę materiału pokrycia albo nawet nanosić je na powierzchnię statku powietrznego podobnie jak kładzie się farbę.

Reklama
  • BAE
Reklama
Reklama

Komentarze (1)

  1. wróg

    Niemcy pokazywali już pokryte "skórą" "skrzydło/płetwę" zmieniającą kształt w takim tempie że zapewnia napęd i kontrolę aero/hydrodynamiki całego obiektu obiektu. Nawet budynku. To się będą miały czym prawnuki zabijać :D

    1. Boczek

      Cel in sens komentarza?