Reklama

Siły zbrojne

IDET 2017: Polsko-czeskie pojazdy powstaną w Poznaniu? H.Cegielski wraca do zbrojeniówki

Polska spółka H.Cegielski-Poznań S.A. oraz Holding Czechoslovak Group podpisały porozumienie, otwierające drogę do współpracy w zakresie rozwoju i produkcji pojazdów bojowych. Docelowo mogą one powstawać w Poznaniu.

Do podpisania porozumienia doszło na Międzynarodowych Targach Technologii Obrony IDET 2017, w środę 31. maja. Przedstawiciele czeskiego holdingu zbrojeniowego Czechoslovak Group (CSG) oraz Zarząd H.Cegielski-Poznań S.A. na bazie podpisanego porozumienia będą współpracować w dziedzinie produkcji specjalnej. 

Czeski Holding Czechoslovak Group i H.Cegielski-Poznań S.A. rozpoczęły współpracę w kwestii rozwoju technologicznego oraz produkcji bojowych pojazdów 4x4, wykonywanych z przeznaczeniem dla różnych formacji wojska. Po stronie czeskiej głównym partnerem będzie Tatra Defence Vehicle, która w ramach Holdingu CSG specjalizuje się w projektowaniu i produkcji opancerzonych pojazdów specjalnych.

Tatra Defence Vehicle przeprowadza również modernizację pojazdów oraz świadczy usługi serwisowe sprzętu wojskowego. Na mocy podpisanej w środę umowy wolą stron jest przedstawienie najlepszej oferty dla MON i docelowo produkowanie pojazdów w H. Cegielski-Poznań S.A. 

H.CEGIELSKI-POZNAŃ S.A. posiada niemal 80 lat doświadczenia w produkcji specjalnej. W halach Cegielskiego w Poznaniu i Rzeszowie produkowane były już od I Wojny Światowej pociski, karabiny, działka, a nawet pociągi pancerne. Podpisana umowa, to powrót Cegielskiego do dobrze znanej w firmie dziedziny. Produkcja specjalna to nie tylko realizacja strategicznej – z punktu widzenia państwa – misji gospodarczej, ale również poważny krok w stronę jej dalszego rozwoju. Jest mi niezmiernie miło, że Cegielski wraca do znanych mu branż, ale z nowymi produktami, które pozwolą firmie zająć znaczące miejsce wśród producentów technologii zbrojeniowych, nie tylko w Polsce, ale także poza granicami kraju.

Wojciech Więcławek, Prezes Zarządu H.CEGIELSKI-POZNAŃ S.A.

W ceremonii podpisania umowy uczestniczył Mateusz Sarosiek Z-ca  Dyrektora Departamentu Polityki Zbrojeniowej Ministerstwa Obrony Narodowej oraz przedstawiciele związków zawodowych, między innymi największego w Polsce - NSZZ Solidarność, Związku Zawodowego Metalowców, mającego ponad 100 letnią tradycję oraz Związku Zawodowego Inżynierów i Techników, działającego w H.Cegielski-Poznań S.A. 

Jesteśmy w stanie przekazać polskiej armii w pełni spolonizowany produkt, dostosowany do polskich warunków i wymagań. Dzięki produkcji pojazdów w Cegielskim wzmocnimy polską gospodarkę

Wojciech Więcławek, Prezes Zarządu H.CEGIELSKI-POZNAŃ S.A.

Umowa została podpisana w trakcie trwających Targów IDET. Jest to jedno z największych wydarzeń w branży technologii sprzętu wojskowego i uzbrojenia w Europie Środkowej.

HCP IDET
Fot. H.Cegielski-Poznań.

H.Cegielski-Poznań S.A. istnieje na rynku od ponad 170 lat. Od początków powstania firmy HCP słynie z innowacyjnych produktów. Obecnie Cegielski wprowadza na rynek najnowocześniejszą na świecie technologię napędów elektrycznych z zastosowaniem w branży automotive, kolejowej i tramwajowej. HCP oferuje również produkty i usługi z branży OZE oraz inżynierii środowiskowej (m.in. biogazownie i instalacje do przetwarzania odpadów). Unikalny park maszynowy oraz doświadczona kadra fachowców pozwala na produkowanie w halach H.Cegielski-Poznań S.A. konstrukcji stalowych. Cegielski rozwija się w dziedzinie serwisu przekładni elektrowni wiatorowych. Ugruntowaną pozycję jednego z najlepszych na świecie serwisów posiada w branży silników krętowych oraz stacjonarnych generatorów prądu. Od 1956 roku w HCP produkowane były wolnoobrotowe silniki okrętowe diesla.

W 1846 roku, kiedy powstała firma, produkowano w niej maszyny rolnicze, lokomobile parowe, parowozy, tabor kolejowy. Po I Wojnie Światowej w Cegielskim wytwarzane były produkty dla wojska. Produkcja specjalna w fabryce została zawieszona w 2002 roku. 

HCP IDET
Fot. H.Cegielski-Poznań.

Czechoslovak Group jest holdingiem opartym na tradycji przemysłu czechosłowackiego, wspierającym i rozwijającym działalność tradycyjnych czeskich i słowackich firm w dziedzinie obronnej i cywilnej produkcji przemysłowej. Jego oferta obejmuje produkcję i sprzedaż wojskowych i specjalnych pojazdów, ciężarówek terenowych, broni i systemów uzbrojenia, amunicji, produktów inżynierii przemysłu samochodowego, kolejowego i lotniczego, systemów hamulców taboru oraz usług transportu drogowego i logistycznego. 

Reklama

Komentarze (28)

  1. KrzysiekS

    Dobra decyzja może w końcu jako kraje środkowej Europy nie zostaniemy zjedzeni przez wielkie koncerny

    1. Board

      Nie wiadomo czy Tatry nie zje DAF.

  2. Frank

    Każdy potencjalny sprzedawca sprzętu dla MON profilaktycznie szuka polskiego kanału sprzedaży i jakiegoś symbolicznego montażu.

  3. VII zmiana

    Dobre! "W halach Cegielskiego była ...." to tak jak by dziś napisać że w halach Ursusa była prowadzona produkcja nowoczesnych ciągników albo w PZL Wola silników !Tak była ale już nie jest !! Przez całą "wolną" Polskę trwało niszczenie produkcji w Cegielskim i wyprzedaż jego majątku za bezcen co doprowadziło że obecne zakłady nie mogą już nic dużego (skomplikowanego) wyprodukować tylko jakieś wirtualne bzdety z drukarki 3D! Dziś ktoś ogłasza że Cegielski wraca do produkcji zbrojeniowej ? Czym jak nie ma ani tych maszyn ani ludzi zdolnych cokolwiek wyprodukować?Realnie aby Cegielski ruszył potrzeba taki samych nakładów ja w HSW i co najmniej 2 lat inwestycji w infrastrukturę i ludzi . Już lepiej reanimować Bumar Łabędy bo tam chociaż zostały wielkie ale też pozbawione większości maszyn i urządzeń hale i teren gdzie można postawić dodatkowe i zamontować nowe centra obróbcze .Ale co ja tam wiem jestem tylko przyszłym potencjalnym mięsem armatnim ...

    1. co tu dodać?

      Tak tak, wszystko zniszczone, nie ma już nic... a przecież byliśmy potęgą... u boku bratniego narodu radzieckiego...

    2. qwwwerqr

      Ursus daje rade, na miarę swoich możliwości....

  4. kris

    ''Ugruntowaną pozycję jednego z najlepszych na świecie serwisów posiada w branży silników krętowych oraz stacjonarnych generatorów prądu. Od 1956 roku w HCP produkowane były wolnoobrotowe silniki okrętowe diesla.'' Kiedys produkowali silniki okretowe na licencji. Teraz tylko serwisuja co sami kiedys wyprodukowali. O nowych silnikach moga pomarzyc. Wielka szkoda i strata.

  5. Victor

    Czy nie chodzi o wygryzienie Jelcza przez Tatrę ?

  6. KOSOGŁOS

    URATOWAĆ ...HIPOPOTAMA .i BOBRA ..poprawiając jego parametry we współpracy spółki "H.Cegielski-Poznań S.A. oraz Holding Czechoslovak Group"... i wciągnąć "Kutno" do PGZ.......zwierzątka z Kutna to dobra idea tylko niedopracowane ..zapraszając Kutno do takich "karteli" powstałyby świetne pojazdy ..chociaż już coś sobą reprezentują a nawet Jeep J8 modernizowany w Kutnie świetnie nadałby dla wojsk operacyjnych jako zamiennik naszego "Tarpana" który ma być apropo zamieniony Fordem który zostawmy wojskom operującym po "asfalcie" i miejskiej infrastrukturze

  7. Nesher

    Jako czeski, również nie rozumiem, czego obie strony oczekują od tej umowy. Czy fakt, czeska armia przygotowuje przetarg na wymianę samochodów Land Rover i UAZ, ale konkurencja jest bardzo silna, firma VOP oferowała (przy współpracy z firmą NIMR z Dubaju) linię Ajban, firma SVOS zaoferowała nowy pojazd Perun (prototyp został wprowadzony na wtorek Na pokazie IDET), a czeska armia kupiła kilka sztuk dla sił specjalnych. CSG dzięki współpracy z General Dynamics ma prawo do Eagle V dla Czecchii i Słowacji. Więc prawdopodobnie nie adresują do armii czeskiej. Może chcieliby przygotować nowy pojazd do armii polskiej lub na eksport. Ogólnie rzecz biorąc. Połączenie czeskiego know-how technicznej i polskich "rąk" odniosło sukces w przeszłości, np .: OT 64 Skot - projekt czeski, wyprodukowany we współpracy z Polską, haubica 77 Dana, ta sama historia, Pomiędzy wojnami polska armia używała broni czeskiej normalnie: PWS-A (Avia BH 33), czeski samolot myśliwski produkowany na licencji w Polsce Howitzer Skoda 14/19, wyprodukowany w polskim oddziale Skody dla wojska polskiego Lub produkcja cywilna Jelcz 043 jest licencją czeskiego autobusu Skoda 706 RTO Ursus C-4011 jest licencją czeskiego Zetora

    1. arona

      Polacy nie gęsi i swój język mają więc nie "Howitzer" tylko haubica, a jeżeli chcesz użyć oryginalnej, czeskiej nazwy to należałoby napisać 100 mm houfnice vz 14/19.

  8. Baba

    I znów w gierkach uczestniczy preferowana uprzednio firma która jeszcze niedawno zakiwała samą siebie i resort, teraz tą samą metodologią próbuje zbajpasować PGZ itd. Rzeczywiście ciekawym jest, że uczestniczy w tym przedstawiciel DPZ. Przypomina mi to niedawne rozgrywki wokół PZU tylko odbywają się one z udziałem innych aktorów

  9. zaciekawiony

    4x4? Założę się że chodzi o program rozpoznawczy, nieustające problemy z "cudeńkami" z Kutna, i fakt, że "tuż obok" (tam wszyscy poważni konstruktorzy dobrze się znają), na Słowacji, powstał całkiem udany, PŁYWAJĄCY samochód rozpoznawczy - Alligator.

  10. wqq

    Jest realna szansa że powstanie coś lepszego od Żubra , Tura lub Honkera bez wysoko kosztowych prac badawczo rozwojowych rozpisanych na 10 lat . Ostatecznie za to mają odpowiadać spółki przemysłowe działające na wolnym rynku a nie manufaktury wiecznie dotowane z kasy MON. Czesi opracowali ciekawy pojazd dla służb policyjnych Francji na bazie Tatry - powiem że zrobił na mnie wrażenie jeśli chodzi o możliwości trakcyjne i samą bryłę pojazdu . Teraz producenci tych pseudo koników i krów leśnych mogą zacząć produkować wózki dla supermarketów bo tyle potrafią .

  11. wojtek

    czesi produkowali dobrze ale dawno teras polak zrobi lepiej

  12. R27D2

    Ministerstwo Rozwoju (właściciel HCP) buduje konkurencję dla zakładów PGZ (Jelcz, WZM) w obecności DPZ MON i P. Wojciechowskiego z WB (pierwszy z prawej na zdjęciu)? Chyba więcej w tym wydarzeniu polityki niż się wydaje, Czesi są pewnie nieświadomi w co się pakują, a obecności DPZ po prostu nie rozumiem.

    1. Gdy(ba)nia

      dla dociekliwych: można by przypuszczać, że fortuna (WB) nadal Kulą się toczy...

  13. P

    Ta technologia napędów to chyba dopiero ma być stworzona.

  14. Patriot17

    Dobrze robi Cegielski, że wchodzi w pojazdy bojowe. Ale idzie złą drogą, droga PGZ. Zamiast B+R kupiliby licencję i weszli od razu do gry przerywając monopol PGZ.

  15. Marekj

    Ciekawe, była konsolidacja i zrobiono PGZ. Teraz wkracza do zbrojeniówki Cegielski, który nie jest w PGZ. Na miesjcu PGZ byłbym mocno zaniepokojony. Szkoda tylko, że to CSG to żaden partner na rynku pojazdów bojowych. Z drugiej strony to tylko LoI, których PGZ podpisała już dziesiątki

  16. Dyzio

    A co konkretnie chcą Czesi z nami produkować? Nie pierwsza to już umowa o współpracy z partnerem zagranicznym i nie ostatnia. Wychodzi ze współpracy jak wychodzi czyli NIC.

    1. evo

      4x4. Może Tatra planuje wprowadzić do oferty terenówkę, która mogła by wziąć udział w przetargu na takie pojazdy dla WP.

  17. mc

    Czyli AMZ Kutno przestanie udawać, że umie wyprodukować pojazdy dla wojska - bo nikt od nich nic nie kupi (było za dużo problemów).

  18. ciekawy

    jakie pojazdy? pociągi pancerne?

    1. x

      Konkretnie drezyny pancerne do nich, które zresztą zostaną w 1 kolejności przekazane do WOT.

  19. Tadek

    Brawo, to jest dobry kierunek

  20. rozczochrany

    Z tego co czytałem w internecie to w Cegielskim pracuja też nad napędami elektrycznymi do samochodów, energetyką odnawialną, teraz sprzęt wojskowy... Może polskie firmy zaczną się liczyć takrze w produkcji wyrobów "wysokich technologii".

  21. ppp

    miało być jak nigdy, a będzie jak zawsze. Obym był złym prorokiem ale przy wszystkich cechach z których się śmiejemy pragmatyzmu Czechom odmówić nie sposób.

  22. Marek1

    No jeśli w podpisaniu umowy uczestniczą zw. zawodowe, to BARDZO źle to wróży Cegielskiemu.

  23. jadwiga bochniara

    Jedynym wyrobem dla wojska produkowanym przez HCP to PKM i PKT pod zamówienie rządowe do sprzedaży na eksport i trochę na kraj. W roku 2002 zarząd i solidarność orzekły że wiara katolicka zakazuje handlu bronią i produkcję specjalną wyrzucili na bruk. Wyliczanka tego co mogą produkować jest jak z czarodziejskiej bajki, a każdy wie że obowiązuje przetarg i potrzeby wojska jak i cele strategiczne, no i kasa.

  24. xyz470

    Trzymam za ten alians kciuki. Tylko żeby nasz MON dojrzał do rozsądnych decyzji i zrozumiał, że w tym segmencie TATRA to poważna oraz solidna firma, solidne produkty i dobre uzupełnienie w kilku obszarach naszego JELCZA.

  25. AS

    Dzięki wdrożeniu do produkcji czeskiej myśli technicznej nasi inżynierowie z firm zajmujących się obronnością mogą się zająć podstawowym dotychczas zajęciem, czyli hodowlą prezesów zrzucanych im po każdych kolejnych wyborach i zaspokajaniu potrzeb związków zawodowych. Tak trzymać Panowie, a na pewno w dobie kiedy inni produkują rakiety z drukarek 3D, my będziemy opanowywać trudną sztukę produkcji szpadli i wideł.

Reklama