- Wiadomości
HSW o transferze technologii w związku z podwoziami do Krabów. Będą mogły trafić na eksport
Władze Huty Stalowa Wola poinformowały, że umowa na licencyjną produkcję podwozi do armatohaubic Krab zakłada szeroko zakrojony transfer technologii do polskich przedsiębiorstw. - W umowie zagwarantowaliśmy sobie prawo wprowadzania modyfikacji w podwoziu – powiedział prezes HSW S.A., Krzysztof Trofiniak.

Prezes Huty Stalowa Wola stwierdził również, że spółka będzie mieć możliwość wykorzystywania podwozia pozyskanego w ramach porozumienia ze spółką Samsung Techwin do innych rodzajów zabudowy, również po wdrożeniu modyfikacji i przeprowadzeniu polonizacji. HSW otrzymała ponadto gwarancję, że będzie ono mogło stanowić element pojazdów, oferowanych na eksport przez spółki Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Porozumienie przewiduje budowę w Polsce 84 podwozi.
Spodziewamy się jednak, że powstanie ich znacznie więcej. Kontrakt przewiduje możliwość wykorzystania pozyskanego know-how do specjalistycznych zabudów na tym podwoziu po ich dostosowaniu dla wojsk zarówno inżynieryjnych, jak i łączności, kontroli powietrznej kraju oraz wojsk zmechanizowanych, zmotoryzowanych i pancernych.
Prezes Krzysztof Trofiniak zwrócił również uwagę, że już pierwsze podwozia, które zostaną przekazane z zakładów w Republice Korei będą wyposażane między innymi w polskie elementy systemów przewożenia ładunków miotających i naboi, łączności wewnętrznej i zewnętrznej czy wykrywania skażeń i filtrowentylacji. Stwierdził, że w kolejnych latach coraz więcej komponentów będzie powstawać w krajowych przedsiębiorstwach, a HSW zwróciła się z propozycją współpracy do gliwickich zakładów Bumar-Łabędy.
Korzyści są ewidentnie obustronne. Polski przemysł stosunkowo szybko przeskakuje kilka dekad w technice produkowania ciężkich podwozi gąsienicowych. Nie bez znaczenia jest też czas. Armatohaubice Krab szybciej trafią do polskich wojsk rakietowych i artylerii, więc szybciej uzupełnią system militarnego bezpieczeństwa kraju. W świetle narastających zagrożeń jest to czynnik, który również należy wziąć pod uwagę.
Umowa dotycząca pozyskania licencji na podwozia koreańskich haubic K-9, które będą stanowić element systemów artyleryjskich Krab została zawarta 17 grudnia bieżącego roku. Przewiduje się, że do 2017 roku zostaną dostarczone z Republiki Korei 24 pojazdy, które mają trafić na wyposażenie jednego dywizjonu armatohaubic Krab. W drugim etapie, przewidywanym na lata 2018-2022 Koreańczycy przekażą kolejnych 12 podwozi, a pozostałe 84 powstaną w Polsce.
Decyzja o zakupie licencji jest związana z opóźnieniami w programie Regina, spowodowanymi między innymi przez usterki w pojazdach wyprodukowanych w zakładach Bumar-Łabędy. W założeniu ma także pozwolić na dokonanie polskim przedsiębiorstwom technologicznego skoku w zakresie wytwarzania ciężkich podwozi gąsienicowych.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]