Reklama


Pierwsza jednostka patrolowa ma zostać wprowadzona już w 2014 roku, natomiast całość umowy ma być zrealizowana w ciągu 6 lat. Taka szybkość jest możliwa ze względu na unikalny sposób budowania okrętów przez stocznie grupy Damen, który z założenia opiera się na już sprawdzonych i przebadanych projektach, zarówno dotyczących samych jednostek pływających jaki i ich wyposażenia. W ten sposób istnieje możliwość szybkiego złożenia pod potrzeby danego klienta wymaganego okrętu i to w wielu przypadkach ze znajdujących się na składzie już gotowych podzespołów.

Patrolowce SPa 4207

Zamówione patrolowce opierają się na właśnie w taki sposób, wcześniej opracowanym i przetestowanym projekcie StanPatrol. Jest to seria jednostek pływających różniących się wielkością, z których największa to SPa 4207. Bahamy zamówiły cztery takie okręty.



Są one przeznaczone do działań patrolowych w oddalonej strefie brzegowej, mają długość 42,8 m i prędkość maksymalną 20 węzłów. Załoga liczy 24 osoby i zapasy paliwa wystarczają na przebycie 250 Mm przy prędkości 11 w.

Więcej: Holendrzy zbudują dla Indonezji kolejną fregatę typoszeregu Sigma

Wyposażeniem obserwacyjnym jest radar nawigacyjny, uzbrojeniem jest zamontowany na dziobie karabin maszynowy a dla grupy abrodażowo – inspekcyjnej przygotowano na rufie specjalny slip, po którym łódź pościgowa będzie szybko spuszczana na wodę (slip rufowy jest jednym ze znaków rozpoznawczych Damena).

Patrolowce SPa 3007

Poza czterema okrętami patrolowymi SPa 4207 Bahamy chcą kupić krótsze o dwanaście metrów cztery patrolowce SPa 3007. Są one przeznaczone do działają w bliskiej strefie przybrzeżnej, dlatego mają niewielkie zanurzenie (2 m), długość 30,8 m i dziób w opatentowanym przez Damena kształcie siekiery (Sea Axe), który ułatwia pływanie przy złym stanie morza.

Załoga takiego patrolowca liczy tylko 13 osób. Okręt ma również prędkość maksymalną 20 w, a przy prędkości 10 w może przypłynąć 2000 Mm. I w tym przypadku projekt przewiduje zbudowanie slipu rufowego dla szybkiej łodzi pościgowej.



Wsparcie logistyczne i bazowe

Wsparciem dla nowych patrolowców w morzu ma być okręt wsparcia logistycznego gotowego już projektu RoRo 5612, natomiast na lądzie trzy bazy morskie. Okręt RoRo 5612 ma mieć długość 57 m, szerokość 11,9 m. Jego głównym zadaniem będzie transport materiałów pomiędzy różnymi wyspami archipelagu, w tym samochodów i osób. Ma on również służyć pomocą w czasie zwalczania skutków katastrof naturalnych.

Więcej: Holenderski zaopatrzeniowiec floty Amsterdam

Posiada on na dziobie specjalną rampę załadowczą, na lewej burcie ma dźwig, może przewozić w sumie 615 t ładunków i ma miejsce na 36 standardowych, 20 - stopowych kontenerów. Jego załoga liczy tylko 12 osób, ale uwzględniono miejsce na zaokrętowanie dodatkowych 10 osób.

Nowe bazy morskie

Kontrakt poza samymi okrętami przewiduje też duży pakiet inwestycyjny dotyczący infrastruktury portowej. W tym przypadku Damen będzie działał wspólnie z inną grupą holenderską Van Oord, która specjalizuje się konstrukcjach morskich i pracach budowalnych w obszarach przybrzeżnych. W ramach tej współpracy maja powstać trzy bazy morskie.

Główna baza ma powstać w Coral Port, na wyspie l’île de New Providence. Inwestycja będzie związana z budową tam dwóch nowych nabrzeży o długości 395 m i 170 m, wyposażonych w specjalne ramy zapewniające operacje załadowcze środkami kołowymi. Powstanie również basen portowy o głębokości 4,57 m. To właśnie ta baza będzie zabezpieczała wsparcie logistyczne dla wszystkich nowo zbudowanych jednostek pływających.



Kontrakt przewiduje dodatkowo zbudowanie dwóch morskich punktów bazowania: w Gun Point na wyspie Ragged i na wyspie Great Inagua. Pozwolą one w razie konieczności na przebazowanie wybranych jednostek, by skrócić czas na ich ewentualną reakcję w zagrożonych akwenach.

Więcej: Mniej holenderskich F-35 Lightning II

Dzięki trzem nowym typom okrętów oraz nowej infrastrukturze portowej Bahama zwiększą swoje możliwości jeżeli chodzi o nadzór obszarów morskich, zwalczanie przemytu, nielegalnej imigracji, ochrona własnej, rozległej, wyłącznej strefy ekonomicznej oraz operacje SAR.

Kompleksowość kontraktu Damena wynika jeszcze z faktu, że ta grupa stoczniowa ma się dodatkowo zająć modernizacją starszych patrolowców (typu Bahama i Protector) wykorzystywanych przez siły zbrojne Bahamów od 1999 r.

Maksymilian Dura

 
Reklama
Reklama

Komentarze