Hiszpańskie ministerstwo obrony planuje zakupić cztery drony klasy MALE do prowadzenia misji rozpoznawczych. Madryt nie ma planów uzbrojenia pozyskiwanych samolotów bezzałogowych. Pod uwagę brane są dwie konstrukcje: amerykański General Dynamics MQ-9 Reaper i izraelski IAI Heron TP.
Hiszpańskie ministerstwo obrony planuje kupić cztery bezzałogowe statki powietrzne klasy MALE. Maszyny mają być gotowe do służby za 2 lata. Kwota 25 mln EUR przeznaczona na pozyskanie samolotów bezzałogowych została już ulokowana w budżecie obronnym na 2016 rok. Całkowity koszt przewidzianego na 5 lat programu jest planowany na 171 mln Euro i ma objąć - oprócz samolotów - także dwie naziemne stacje sterujące. Jedna z nich, w razie potrzeby, ma być przystosowana do łatwego transportu w celu udziału w misjach zagranicznych. Hiszpańskie drony klasy MALE mają być zdolne do prowadzenia misji obserwacyjnych trwających ponad 24 godziny. Nie ma planów uzbrojenia tych maszyn.
Hiszpanie wysłali wniosek o udzielenie informacji do producentów dwóch konstrukcji, które będą brane pod uwagę w postępowaniu. Są to General Dynamics MQ-9 Reaper, który jest oferowany przez Amerykanów wspólnie z hiszpańską firmą Sener, oraz Israel Aerospace Industries (IAI) Heron TP. Partnerem Izraelczyków jest hiszpańska firma Indra.
Zgodnie z informacjami serwisu defence-update, Hiszpania skłania się do wyboru Reaperów, biorąc pod uwagę wsparcie logistyczne związane z nabyciem tych bezzałogowców przez siły powietrzne pięciu krajów NATO – USA, Wielkiej Brytanii, Francji, Włoch i od 2016 roku Holandii. Reapery nie posiadają jednak certyfikatów pozwalających im latać w zatłoczonej europejskiej przestrzeni powietrznej. Pierwszy Reaper w nowej wersji Predator B ER ma zostać wyposażony w systemy antykolizyjne i zabezpieczające zgodne ze standardami dla maszyn załogowych dopiero w 2017 roku. Tymczasem izraelskie Herony ze specjalnymi pozwoleniami operują nad częściami Starego Kontynentu już od kilku lat. Warto dodać, że hiszpańskie siły zbrojne używają izraelskich dronów Searcher Mk II od 2008 roku. Maszyny były testowane także podczas misji w Afganistanie.
W przyszłości rząd w Madrycie nie wyklucza również dołączenia do wspólnego francusko-niemiecko-włoskiego programu budowy nowej generacji samolotu bezzałogowego klasy MALE, który miałby być gotowy do służby ok. 2025 roku.
Rafik21
A my DALEJ czekamy hmmm może ktoś zlituje i nam da .Bo nasi politycy wydają kase na coś ale efekty lataaaaaaa albo dekady