- Wiadomości
Guźce opóźnią wprowadzenie F-35 do służby
Utrzymywanie w eksploatacji samolotów szturmowych A-10 Warthog (pol. Guziec) może przyczynić się do opóźnienia wdrożenia myśliwców F-35A w siłach powietrznych USA. Powodem jest brak możliwości odpowiedniego przeszkolenia członków personelu technicznego, odpowiedzialnych w chwili obecnej za maszyny A-10 – pisze Breaking Defense.

Jak donosi serwis Breaking Defense, brak decyzji o wycofaniu szturmowców A-10 Warthog z USAF może spowodować opóźnienie osiągnięcia gotowości bojowej przez myśliwce F-35A. W obecnej sytuacji nie jest bowiem możliwe przeszkolenie doświadczonych członków personelu technicznego, zajmujących się obsługą maszyn szturmowych w celu wykonywania prac niezbędnych do utrzymywania samolotów F-35A w służbie.
Zgodnie z założeniami Departamentu Obrony myśliwce nowej generacji w wariancie przeznaczonym dla sił powietrznych Stanów Zjednoczonych mają osiągnąć gotowość bojową w sierpniu 2016 roku. W opinii generała porucznika Christophera Bogdana, dyrektora programu F-35 termin jest zagrożony przez ograniczoną dostępność doświadczonych członków personelu naziemnego, którzy mogliby zostać w miarę szybko przygotowani do wsparcia maszyn nowej generacji. Jednocześnie szkolenie od podstaw zajmuje znacznie więcej czasu, co powoduje ryzyko opóźnienia osiągnięcia gotowości bojowej.
Komentatorzy podkreślają, że na dostępność personelu technicznego USAF wpływa negatywnie także prowadzenie operacji przeciwko organizacji terrorystycznej Państwo Islamskie. Senator Kelly Ayotte, która działa w Kongresie na rzecz utrzymania szturmowców A-10 w służbie sprzeciwiła się jednak w wypowiedzi cytowanej przez Air Force Times łączeniu opóźnień w programie F-35 z blokowaniem decyzji o wycofaniu Warthogów.
Siły powietrzne Stanów Zjednoczonych zaproponowały w projekcie budżetu na rok fiskalny 2015 wycofanie samolotów szturmowych A-10 z eksploatacji, co ma zapewnić nawet 4,2 mld USD oszczędności w ciągu kilku lat. Przedstawiciele Kongresu najprawdopodobniej jednak zablokują wycofanie szturmowców ze względu na dążenie do zachowania maszyn przeznaczonych specjalnie do misji bliskiego wsparcia powietrznego.
Przeciwnicy utrzymania A-10 w służbie wskazują z kolei, że samoloty tego typu charakteryzują się ograniczoną zdolnością do działań w warunkach silnego przeciwdziałania przeciwnika (dysponującego rozbudowanym systemem obrony powietrznej), a zadania z zakresu wsparcia wojsk lądowych mogą być realizowane przez inne platformy, zarówno załogowe jak i bezzałogowe.
Pentagon zaproponował wycofanie szturmowców A-10 po rozpoczęciu obowiązywania automatycznych cięć budżetowych związanych z Budget Control Act (tzw. sequestration). Komentatorzy podkreślają, że spory polityczne mogą uniemożliwić znalezienie sposobu na spełnienie wymogów dotyczących zakumulowanego deficytu budżetu federalnego w inny sposób niż drogą wymuszonych redukcji wydatków, a dalsze zmniejszanie finansowania postawi zdolność sił zbrojnych USA do wypełniania założonych zadań pod dużym znakiem zapytania.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS