Reklama

Zakres umowy obejmuje dostarczenie 60 systemów Skyward-G dla obecnie zakontraktowanych maszyn Gripen E. Zgodnie z komunikatem Selex ES, urządzenia tego typu umożliwiają wykrywanie celów powietrznych, naziemnych i nawodnych poza zasięgiem widzialności wzrokowej.

Fot. Selex ES.

Wykorzystanie pasywnego sensora działającego w podczerwieni może pozwolić na prowadzenie rozpoznania bez włączania własnej stacji radiolokacyjnej. W takiej sytuacji nie ma możliwości wykrycia statku powietrznego przez systemy ostrzegające o opromieniowaniu wiązką radarową, używane przez potencjalnego przeciwnika.

Służby prasowe Selex ES podkreślają, że Skyward-G może również być używany we współpracy z innymi systemami pokładowymi wykorzystywanymi przez Gripeny E, w celu zwiększenia dokładności prowadzonego rozpoznania na dalekich odległościach.

Szwecja zakontraktowała do chwili obecnej 60 myśliwców Gripen nowej generacji. Dostawy mają rozpocząć się w 2018 roku. W maju ubiegłego roku, w świetle kryzysu na Ukrainie komisja obrony szwedzkiego parlamentu zarekomendowała zwiększenie docelowej liczby maszyn tego typu na wyposażeniu sił powietrznych do 70.

Reklama
Reklama

Komentarze (16)

  1. b3rs

    2005 Combat Aircraft, Vol. 6, No.5, Page 37: An Norwegian pilot of F-16 declared: "During the winter exercise last year, we learned some interesting things when flying against the Swedish Gripens. With the F-16, we can out-maneuver the Gripen, thanks to our more powerful engine." Dodam, że nasze F-16C mają lepszy stosunek mocy do masy niż Norweskie F-16AM.

    1. abecadło

      a ten dalej swoje.

  2. niktważny

    Fajnie się rozwijają. Brazylia z Argentyną kupuje, Węgrzy i Czesi leasingowali, Turcy myśleli o współpracy.

    1. Grom

      Argentyna nie kupi Gripena . Brytyjczycy sie na to nie zgadzaja

    2. xyz

      i to wszystko? no to teraz porównaj listę państw kupujących od Amerykanów.....Turcy myśleli i wymyslili efa

  3. Trzcinsky

    F16 za dwa lata i...... koniec. Podczas ogłoszenia przetargu to bedzie konstrukcja mało konkurencyjna z innymi. F35 drogi, Typhoon także o Rafale nie wspomnę. Gripen idzie w dobrym kierunku, a biorąc pod uwagę ewentualną współpracę z Saab-em FAWORYT. b3rs, DOL ma dobrze opanowany prosty i szybki a to podstawa w czasie ewent. konfliktu (ROsja) amerykanie maja samoloty zbudowane pod siebie. Przewaga w powietrzu, start z dobrego lotniska, atak na cele naziemne. My będziemy w innej sytuacji! I panowie Bzdura! Sami sobie przeczycie. Gripen będzie tańszy od w/w samolotów z wyjątkiem efa16! Pozdrawiam

    1. b3rs

      F-16 startuje z DOLi... Ba! Lądował nawet podczas burz piaskowych!

    2. ja

      Kolego daruj sobie. Arabowie kupują F-16 block 60 z awioniką wyjętą z F-22 Raptor. To co Polsce oferowano to Gripen wersja ze starym silnikiem i konstrukcją przenoszącą połowę uzbrojenia z F-16. Brak możliwości atakowania celów naziemnych. de facto to nie był myśliwiec wielozadaniowy tylko.....sam nie wiem co. Dziś upgrade byłby niemożliwy a nawet jeśli to wiazałby się z ogromnymi kosztami. Porównujecie to co dziś jest wypuszczane z tym co było kilkanaście lat temu.

  4. poznaniak

    Pozwolę się wtrącić w dyskusję.Wyobrażmy sobie ,że wybucha potencjalny konflikt zbrojny Polski z kimś tam.Obojętnie,czy będą to zielone ludki,czy klasyczna armia na pewno pierwsze atakują polskie lotnictwo i lotniska.Prawdopodobnie nastąpi atak bombą e.I wtedy co-nasze piękne efy stoją i nie mogą wystartować,bo pas startowy jest zabrudzony i elektronika cała im siadła,a z resztą cała wojna schodzi na poziom kałachów,artylerii holowanej ,prostych czołgów i miga 29.Takie moje wyobrażenie.

    1. b3rs

      Gripen bez elektroniki i pasa startowego też nie poleci...

    2. 12345

      i przestańcie powielać bzdury o sterylnym pasie dla f-16 bo to już nie jest nawet zabawne. Proponuję sobie poczytać jak wyglądała eksploatacja gripena i f16 w afryce

  5. miecio

    i pewnie dlatego program nazywał się "Joint Strike Fighter"... teraz weź słownik i zobacz co oznacza słowo "strike"

  6. niktważny

    Fajnie się rozwijają. Brazylia z Argentyną kupuje, Węgrzy i Czesi leasingowali, Turcy myśleli o współpracy.

  7. pytam

    Czyli ta wersja Gripena bije z takim systemem F16V i Eurofightery pomimo, że te mają większe możliwości jako samolot wielozadaniowy?

    1. Tyberios

      Pakiet modernizacyjny V zawiera jedynie radar AESA, F-16 w żadnej wersji nie posiada IRST.

    2. 12345

      Gripen nikogo nie bije na głowę..

    3. Eagle

      Eurofightery... hehe... chyba z 1 Transzy w możliwościach A/G... ale w niczym innym. Najnowsze EF z AESA, to w zasadzie twice the plane w stosunku do Gripena.

  8. pytam

    Jaka jest różnica pomiędzy Gripenem E, a wersją NG o której ten portal niedawno pisał? E będzie wersją nowszą czy po prostu zmodernizowaną? Jakie są też koszty jednostkowe egzemplarzy przy zakupie np. 100 sztuk wraz z offsetem, szkoleniem, budową infrastruktury itd? Mam tu na myśli odzwierciedlenie naszych F16.

    1. Qba

      E i NG to to samo. Brazylia płaci po 151 mln $ za sztukę.

    2. gazek

      Dzisiaj, jak mielibyśmy wybrać między F-16 i Gripenem, to pewnie wybralibyśmy Gripena, bo F-16 jest schyłkowy, jeśli chodzi o jego dalszy rozwój/produkcję, a Gripen zrobił postęp przez te 12 lat. Ale dzisiaj jest F-35, który bije na głowę nie tylko Gripena, ale całą konkurencję. Więc dzisiaj powinniśmy kupić F-35, a nie Gripena.

    3. Qba

      Dla porównania nasze F-16 C/D Block 52+ kosztowały po 72 mln $. ZEA za F-16 E/F Block 60 płaciły po 100 mln $.

  9. ryszard56

    My powinniśmy sie zainteresować,tym bardziej że mamy bardzo mało samolotow roznego typu

    1. Vvvv

      Czego ma mało? Czym sie interesować? Kłamiesz jęzorem bez podstawowej wiedzy! Gripen do naszego F-16block52 to jak tramwaj do lokomotywy. Druga sprawa ze jest to system jest dla samolotów grippen a nie F-16.

    2. GDJkfbkdk

      Zasobniki celownicze Sniper XR również mają funkcje IRST

    3. b3rs

      Zróżnicowana flota to większe koszty utrzymania.

  10. Sarak

    pewnie je nabędziemy, gdyż rafale i eurofightery są poza zasięgiem finansowym (zwłaszcza utrzymanie) a 5 generacja za 20 lat jako następcy f-16 sie pojawią

    1. Qba

      Prędzej F-16 E/F gdyż są tańsze w zakupie i eksploatacji.

  11. pytam

    Nie uważacie, że Gripen będzie chyba dużo tańsza i bardziej optymalną konstrukcją niż F35? F35 ze względu na technologię i koszty zarówno samych maszyn jak i eksploatację strach będzie posłać na polę bitwy, a Gripen rozwija się przy dużo niższych funduszach na produkcję oraz technologię w bardzo szybkim tempie.

    1. cynik

      Ale Saab nie ma takich kosztów lobbingowych jak LM. Dodatkowo Szwecja jest krajem o jednym z najniższych poziomów korupcji na świecie a zobacz w ile afer łapówkarskich jest umoczony LM. Łapówki też kosztują...

    2. Qba

      Gripen to po prostu taki odpowiednik F-16

    3. gazek

      Tańszą to na pewno, ale optymalną to nie. My potrzebujemy samolotów, które będą w stanie zniszczyć rosyjską OPL. Tego Gripenami nie zrobisz. Nie ma alternatywy wobec F-35, tym bardziej, że znacznie staniał i jest w cenie Rafale. Chyba, że ktoś uważa, że mamy mieć "prowizoryczne lotnictwo", jak mają Czechy, czy Słowacja. To tak, wtedy Gripen jest optymalny.

  12. gazek

    F-35 oprócz całej reszty walorów ma sensory na podczerwień, które pozwalają mu obserwować całą przestrzeń wokół siebie na bardzo duże dystanse i we wszystkich kierunkach. Dla F-16 są zasobniki z IR. A ostatnio dodano do nich funkcję pracy w sieci.

  13. Anty Rusek

    I bardzo dobrze, że Polska kupiła F16. Pomimo tego, że konstrukcja F16 jest faktycznie starsza od Gripena to i tak F16 jest lepszym samolotem. Chociaż faktycznie Gripen E w tym momencie może górować nad naszymi F16.

    1. Eagle

      Po 15 prawie latach... Tylko, że Gripen NG, to praktycznie nowy samolot, nowy płatowiec, nowe bebechy... z wersją C oferowaną nam w przetargu ma wspólną tylko nazwę tak po prawdzie... A nasze C/D Bl. 52+ zawsze można zupgreadeować (chociażby jako MLU) do E/F, który to znowu góruje nad Gripenem...

    2. vvvv

      W czym moze sie równać? F-16 to nie nazwa ale liczy sie wersja. Obecna block52 jest o niebo lepsza niz najnowszy grippen który jest nazywany myśliwcem na czas pokoju. Nie znam sie a wypowiem sie!

  14. Tyberios

    No i konstrukcja się stabilnie rozwija... a R&D F-16 został zamknięty. Ehhhh...

    1. kk

      Szkoda ze to nie polskie gripen e

    2. ZWTP

      Bredzicie towarzyszu, wracajcie do Moskwy!

    3. Qba

      Nie bardzo, bo powstały wersje Block 60, 61, 62

  15. rechot

    I co z "niewidzialności" F-22? Przy czym jak F-22 ma być "niewidzialny" to nie może używać radaru. A wtedy jest ślepy, w przeciwieństwie do myśliwców z IRST (którego F-22 nie ma)! Ponowie rację miał dr.C.Kopp który twierdził, że IR będzie podstawowym zmysłem myśliwców 5 generacji, bo radary będą mało przydatne i od czasów wojny Yom-Kippur myśliwce unikają włączania radarów by się nie demaskować i włączają je praktycznie tylko wtedy, gdy mają pewność skutecznego otwarcia ognia! :D

    1. jw.

      Tylko, że Kopp jest gorącym zwolennikiem F-22, a jednocześnie opublikował wiele artykułów i dokumentów krytykujące wybór F-35 dla Royal Australian Air Force (RAAF), pomimo że ten ostatni jest naszpikowany sensorami na podczerwień.

    2. Grom

      Twoja wiedza o radarach ( szczegolnie o tzw radarach szepczacych stosowanych w F-22) jest znikoma

    3. Eagle

      Nie masz pojęcia o czym piszesz... naprawdę... męczące są już te posty napalonych na dyrdymały wypisywane przez Koppa... poczytaj sobie więcej o awionice F-22 i możliwościach AN/ALR-94, w tym odpalenia Amraamów bez włączonego AN/APG-77, przy czym RWR ma istotnie większy zasięg niż AN/APG-77. Projektowanie płatowca uwzględniało minimalizację nagrzewania się powierzchni, więc nie liczyłbym na równie skuteczne wykrywanie sygnatury cieplnej F-22 co latającego pieca, aka Miga-25/31. Warto dodać, że LM pracuje nad rozwojem AN/AAR-56 tak aby pełnił on w przyszłości również funkcję IRST... Nie mówię, że F-22 to idealny samolot, bo borykał się z różnymi bolączkami, program ATF nie był doskonały. Niemniej jednak ta maszyna dalece przewyższa jakikolwiek myśliwiec opracowany, lub też będący w trakcie opracowania. Można być fanem europejskich czy rosyjskich konstrukcji, ale próba negowania zaawansowania technicznego tej maszyny to po prostu wystawianie się na śmieszność.

  16. fx

    Nasze F-ki śą o klasę lepsze :)

    1. Trzcinsky

      Nie wiesz o czym mówisz.