Reklama

Siły zbrojne

Gripen E wykryje cele w podczerwieni

Koncern Selex ES otrzymał kontrakt na dostawę systemów wykrywania i śledzenia celów w podczerwieni (IRST) typu Skyward-G dla myśliwców Gripen E, przeznaczonych na wyposażenie sił powietrznych Szwecji.

Zakres umowy obejmuje dostarczenie 60 systemów Skyward-G dla obecnie zakontraktowanych maszyn Gripen E. Zgodnie z komunikatem Selex ES, urządzenia tego typu umożliwiają wykrywanie celów powietrznych, naziemnych i nawodnych poza zasięgiem widzialności wzrokowej.

Fot. Selex ES.

Wykorzystanie pasywnego sensora działającego w podczerwieni może pozwolić na prowadzenie rozpoznania bez włączania własnej stacji radiolokacyjnej. W takiej sytuacji nie ma możliwości wykrycia statku powietrznego przez systemy ostrzegające o opromieniowaniu wiązką radarową, używane przez potencjalnego przeciwnika.

Służby prasowe Selex ES podkreślają, że Skyward-G może również być używany we współpracy z innymi systemami pokładowymi wykorzystywanymi przez Gripeny E, w celu zwiększenia dokładności prowadzonego rozpoznania na dalekich odległościach.

Szwecja zakontraktowała do chwili obecnej 60 myśliwców Gripen nowej generacji. Dostawy mają rozpocząć się w 2018 roku. W maju ubiegłego roku, w świetle kryzysu na Ukrainie komisja obrony szwedzkiego parlamentu zarekomendowała zwiększenie docelowej liczby maszyn tego typu na wyposażeniu sił powietrznych do 70.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (16)

  1. b3rs

    2005 Combat Aircraft, Vol. 6, No.5, Page 37: An Norwegian pilot of F-16 declared: "During the winter exercise last year, we learned some interesting things when flying against the Swedish Gripens. With the F-16, we can out-maneuver the Gripen, thanks to our more powerful engine." Dodam, że nasze F-16C mają lepszy stosunek mocy do masy niż Norweskie F-16AM.

    1. abecadło

      a ten dalej swoje.

  2. niktważny

    Fajnie się rozwijają. Brazylia z Argentyną kupuje, Węgrzy i Czesi leasingowali, Turcy myśleli o współpracy.

    1. Grom

      Argentyna nie kupi Gripena . Brytyjczycy sie na to nie zgadzaja

    2. xyz

      i to wszystko? no to teraz porównaj listę państw kupujących od Amerykanów.....Turcy myśleli i wymyslili efa

  3. Trzcinsky

    F16 za dwa lata i...... koniec. Podczas ogłoszenia przetargu to bedzie konstrukcja mało konkurencyjna z innymi. F35 drogi, Typhoon także o Rafale nie wspomnę. Gripen idzie w dobrym kierunku, a biorąc pod uwagę ewentualną współpracę z Saab-em FAWORYT. b3rs, DOL ma dobrze opanowany prosty i szybki a to podstawa w czasie ewent. konfliktu (ROsja) amerykanie maja samoloty zbudowane pod siebie. Przewaga w powietrzu, start z dobrego lotniska, atak na cele naziemne. My będziemy w innej sytuacji! I panowie Bzdura! Sami sobie przeczycie. Gripen będzie tańszy od w/w samolotów z wyjątkiem efa16! Pozdrawiam

    1. b3rs

      F-16 startuje z DOLi... Ba! Lądował nawet podczas burz piaskowych!

    2. ja

      Kolego daruj sobie. Arabowie kupują F-16 block 60 z awioniką wyjętą z F-22 Raptor. To co Polsce oferowano to Gripen wersja ze starym silnikiem i konstrukcją przenoszącą połowę uzbrojenia z F-16. Brak możliwości atakowania celów naziemnych. de facto to nie był myśliwiec wielozadaniowy tylko.....sam nie wiem co. Dziś upgrade byłby niemożliwy a nawet jeśli to wiazałby się z ogromnymi kosztami. Porównujecie to co dziś jest wypuszczane z tym co było kilkanaście lat temu.

  4. poznaniak

    Pozwolę się wtrącić w dyskusję.Wyobrażmy sobie ,że wybucha potencjalny konflikt zbrojny Polski z kimś tam.Obojętnie,czy będą to zielone ludki,czy klasyczna armia na pewno pierwsze atakują polskie lotnictwo i lotniska.Prawdopodobnie nastąpi atak bombą e.I wtedy co-nasze piękne efy stoją i nie mogą wystartować,bo pas startowy jest zabrudzony i elektronika cała im siadła,a z resztą cała wojna schodzi na poziom kałachów,artylerii holowanej ,prostych czołgów i miga 29.Takie moje wyobrażenie.

    1. b3rs

      Gripen bez elektroniki i pasa startowego też nie poleci...

    2. 12345

      i przestańcie powielać bzdury o sterylnym pasie dla f-16 bo to już nie jest nawet zabawne. Proponuję sobie poczytać jak wyglądała eksploatacja gripena i f16 w afryce

  5. miecio

    i pewnie dlatego program nazywał się "Joint Strike Fighter"... teraz weź słownik i zobacz co oznacza słowo "strike"

  6. niktważny

    Fajnie się rozwijają. Brazylia z Argentyną kupuje, Węgrzy i Czesi leasingowali, Turcy myśleli o współpracy.

  7. pytam

    Czyli ta wersja Gripena bije z takim systemem F16V i Eurofightery pomimo, że te mają większe możliwości jako samolot wielozadaniowy?

    1. Tyberios

      Pakiet modernizacyjny V zawiera jedynie radar AESA, F-16 w żadnej wersji nie posiada IRST.

    2. 12345

      Gripen nikogo nie bije na głowę..

    3. Eagle

      Eurofightery... hehe... chyba z 1 Transzy w możliwościach A/G... ale w niczym innym. Najnowsze EF z AESA, to w zasadzie twice the plane w stosunku do Gripena.

  8. pytam

    Jaka jest różnica pomiędzy Gripenem E, a wersją NG o której ten portal niedawno pisał? E będzie wersją nowszą czy po prostu zmodernizowaną? Jakie są też koszty jednostkowe egzemplarzy przy zakupie np. 100 sztuk wraz z offsetem, szkoleniem, budową infrastruktury itd? Mam tu na myśli odzwierciedlenie naszych F16.

    1. Qba

      E i NG to to samo. Brazylia płaci po 151 mln $ za sztukę.

    2. gazek

      Dzisiaj, jak mielibyśmy wybrać między F-16 i Gripenem, to pewnie wybralibyśmy Gripena, bo F-16 jest schyłkowy, jeśli chodzi o jego dalszy rozwój/produkcję, a Gripen zrobił postęp przez te 12 lat. Ale dzisiaj jest F-35, który bije na głowę nie tylko Gripena, ale całą konkurencję. Więc dzisiaj powinniśmy kupić F-35, a nie Gripena.

    3. Qba

      Dla porównania nasze F-16 C/D Block 52+ kosztowały po 72 mln $. ZEA za F-16 E/F Block 60 płaciły po 100 mln $.

  9. ryszard56

    My powinniśmy sie zainteresować,tym bardziej że mamy bardzo mało samolotow roznego typu

    1. Vvvv

      Czego ma mało? Czym sie interesować? Kłamiesz jęzorem bez podstawowej wiedzy! Gripen do naszego F-16block52 to jak tramwaj do lokomotywy. Druga sprawa ze jest to system jest dla samolotów grippen a nie F-16.

    2. GDJkfbkdk

      Zasobniki celownicze Sniper XR również mają funkcje IRST

    3. b3rs

      Zróżnicowana flota to większe koszty utrzymania.

  10. Sarak

    pewnie je nabędziemy, gdyż rafale i eurofightery są poza zasięgiem finansowym (zwłaszcza utrzymanie) a 5 generacja za 20 lat jako następcy f-16 sie pojawią

    1. Qba

      Prędzej F-16 E/F gdyż są tańsze w zakupie i eksploatacji.

  11. pytam

    Nie uważacie, że Gripen będzie chyba dużo tańsza i bardziej optymalną konstrukcją niż F35? F35 ze względu na technologię i koszty zarówno samych maszyn jak i eksploatację strach będzie posłać na polę bitwy, a Gripen rozwija się przy dużo niższych funduszach na produkcję oraz technologię w bardzo szybkim tempie.

    1. cynik

      Ale Saab nie ma takich kosztów lobbingowych jak LM. Dodatkowo Szwecja jest krajem o jednym z najniższych poziomów korupcji na świecie a zobacz w ile afer łapówkarskich jest umoczony LM. Łapówki też kosztują...

    2. Qba

      Gripen to po prostu taki odpowiednik F-16

    3. gazek

      Tańszą to na pewno, ale optymalną to nie. My potrzebujemy samolotów, które będą w stanie zniszczyć rosyjską OPL. Tego Gripenami nie zrobisz. Nie ma alternatywy wobec F-35, tym bardziej, że znacznie staniał i jest w cenie Rafale. Chyba, że ktoś uważa, że mamy mieć "prowizoryczne lotnictwo", jak mają Czechy, czy Słowacja. To tak, wtedy Gripen jest optymalny.

  12. gazek

    F-35 oprócz całej reszty walorów ma sensory na podczerwień, które pozwalają mu obserwować całą przestrzeń wokół siebie na bardzo duże dystanse i we wszystkich kierunkach. Dla F-16 są zasobniki z IR. A ostatnio dodano do nich funkcję pracy w sieci.

  13. Anty Rusek

    I bardzo dobrze, że Polska kupiła F16. Pomimo tego, że konstrukcja F16 jest faktycznie starsza od Gripena to i tak F16 jest lepszym samolotem. Chociaż faktycznie Gripen E w tym momencie może górować nad naszymi F16.

    1. Eagle

      Po 15 prawie latach... Tylko, że Gripen NG, to praktycznie nowy samolot, nowy płatowiec, nowe bebechy... z wersją C oferowaną nam w przetargu ma wspólną tylko nazwę tak po prawdzie... A nasze C/D Bl. 52+ zawsze można zupgreadeować (chociażby jako MLU) do E/F, który to znowu góruje nad Gripenem...

    2. vvvv

      W czym moze sie równać? F-16 to nie nazwa ale liczy sie wersja. Obecna block52 jest o niebo lepsza niz najnowszy grippen który jest nazywany myśliwcem na czas pokoju. Nie znam sie a wypowiem sie!

  14. Tyberios

    No i konstrukcja się stabilnie rozwija... a R&D F-16 został zamknięty. Ehhhh...

    1. kk

      Szkoda ze to nie polskie gripen e

    2. ZWTP

      Bredzicie towarzyszu, wracajcie do Moskwy!

    3. Qba

      Nie bardzo, bo powstały wersje Block 60, 61, 62

  15. rechot

    I co z "niewidzialności" F-22? Przy czym jak F-22 ma być "niewidzialny" to nie może używać radaru. A wtedy jest ślepy, w przeciwieństwie do myśliwców z IRST (którego F-22 nie ma)! Ponowie rację miał dr.C.Kopp który twierdził, że IR będzie podstawowym zmysłem myśliwców 5 generacji, bo radary będą mało przydatne i od czasów wojny Yom-Kippur myśliwce unikają włączania radarów by się nie demaskować i włączają je praktycznie tylko wtedy, gdy mają pewność skutecznego otwarcia ognia! :D

    1. jw.

      Tylko, że Kopp jest gorącym zwolennikiem F-22, a jednocześnie opublikował wiele artykułów i dokumentów krytykujące wybór F-35 dla Royal Australian Air Force (RAAF), pomimo że ten ostatni jest naszpikowany sensorami na podczerwień.

    2. Grom

      Twoja wiedza o radarach ( szczegolnie o tzw radarach szepczacych stosowanych w F-22) jest znikoma

    3. Eagle

      Nie masz pojęcia o czym piszesz... naprawdę... męczące są już te posty napalonych na dyrdymały wypisywane przez Koppa... poczytaj sobie więcej o awionice F-22 i możliwościach AN/ALR-94, w tym odpalenia Amraamów bez włączonego AN/APG-77, przy czym RWR ma istotnie większy zasięg niż AN/APG-77. Projektowanie płatowca uwzględniało minimalizację nagrzewania się powierzchni, więc nie liczyłbym na równie skuteczne wykrywanie sygnatury cieplnej F-22 co latającego pieca, aka Miga-25/31. Warto dodać, że LM pracuje nad rozwojem AN/AAR-56 tak aby pełnił on w przyszłości również funkcję IRST... Nie mówię, że F-22 to idealny samolot, bo borykał się z różnymi bolączkami, program ATF nie był doskonały. Niemniej jednak ta maszyna dalece przewyższa jakikolwiek myśliwiec opracowany, lub też będący w trakcie opracowania. Można być fanem europejskich czy rosyjskich konstrukcji, ale próba negowania zaawansowania technicznego tej maszyny to po prostu wystawianie się na śmieszność.

  16. fx

    Nasze F-ki śą o klasę lepsze :)

    1. Trzcinsky

      Nie wiesz o czym mówisz.

Reklama