Reklama
  • Wiadomości

Oblot pierwszego seryjnego Gripena E dla Szwecji

Pierwszy JAS 39 Gripen-E z fabrycznej serii przeznaczonej dla szwedzkich sił powietrznych wystartował z lotniska fabrycznego Saab w Linköping w Szwecji.

Pierwszy lot Gripena E dla szwedzkich sił powietrznych. Fot. Marcus Wandt/Saab AB
Pierwszy lot Gripena E dla szwedzkich sił powietrznych. Fot. Marcus Wandt/Saab AB

Lot trwał 33 minuty, za sterami samolotu siedział jeden z oblatywaczy Försvarets Materielverk (FMV, Administracja Wyposażenia Obronnego) Henrik Wänseth. W pierwszym locie potwierdzono skuteczność działania systemów tlenowych, łączności i oprogramowania. Zakończył się powodzeniem. Samolot wykonywał lot w brązowo-zielonym malowaniu określanym jako "pola i łąki", stosowanym już w szwedzkich siłach powietrznych w czasach zimnej wojny.

Gripen E to najnowsza specyfikacja tego samolotu wielozadaniowego produkowanego w Szwecji. Od wcześniejszych wersji odróżnia go m.in. zastosowanie nowego radaru AESA, przystosowanie do operowania w środowisku sieciocentrycznym (czego przykładem ma być np. łącze przekazujące informacje na temat stanu samolotu, zapasu paliwa i uzbrojenia do innych maszyn tego typu) czy nowe systemy walki elektronicznej. Samolot dysponuje 10 punktami podwieszeń na których może przenosić uzbrojenie, dodatkowe zbiorniki paliwa lub zasobniki celownicze i radarowe Litening, Reccelite, DJRP i MRPS.

image
Możliwości przenoszenia uzbrojenia przez Gripena E/F. Ilustracja: Saab AB

Szwecja zamówiła 60 samolotów w jednoosobowej wersji E (dostawy mają się zakończyć do 2026 r.), a Brazylia 28 w wersji E i 8 w dwuosobowej F (dostawy w latach 2021-2024), obydwa kraje zastrzegają sobie jednak możliwość skorzystania z prawa opcji.

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama