Reklama

Siły zbrojne

Francuski Caracal rozbił się w Burkina Faso

Fot. Mass Communication Specialist Seaman Emily M. Blair/US Navy.
Fot. Mass Communication Specialist Seaman Emily M. Blair/US Navy.

Śmigłowiec EC725 Caracal należący do sił zbrojnych Francji rozbił się w czasie nocnego lotu w Burkina Faso. W katastrofie zginął żołnierz 4. Pułku Śmigłowców Sił Specjalnych.

Według komunikatu ministerstwa obrony Francji Caracal rozbił się około w sobotę 29 listopada około godziny 21 czasu francuskiego w trakcie wykonywania misji treningowej w Burkina Faso. W katastrofie zginął żołnierz francuskiego 4 Pułku Śmigłowców Sił Specjalnych, a dwóch kolejnych zostało rannych.

Jest to druga ofiara śmiertelna w szeregach francuskiej armii od rozpoczęcia operacji antyterrorystycznej pod kryptonimem Barkhane, prowadzonej w rejonie Sahelu przez siły zbrojne Francji od 1 sierpnia. Stanowi ona między innymi rozwinięcie działań realizowanych wcześniej w Mali w ramach operacji Serval.

Śmigłowce EC725 Caracal stanowią wyposażenie sił zbrojnych Francji i były używane bojowo między innymi w Afganistanie i w Mali. Są one oferowane w postępowaniu na wielozadaniowe wiropłaty dla Wojska Polskiego przez konsorcjum „Program EC725 Caracal Polska”, złożone z Airbus Helicopters i Heli Invest Sp. z o.o. W procedurze uczestniczą również spółka PZL Świdnik z wiropłatami AW-149 oraz konsorcjum Sikorsky International Operations Inc., Sikorsky Aircraft Corporation, Polskie Zakłady Lotnicze Sp. z o.o., oferujące maszyny Black Hawk.

Reklama

Mikrostan wojenny, Mad Max w Syrii - Defence24Week 102

Komentarze (10)

  1. gość

    Ciekawe artykuły mamy obok dotyczące Caracala w kontekście przetargu. Jeden zestrzelony przez handlarzy pewnie z kałacha, a drugi rozbija się w Burkinia Faso.

  2. Irek

    My chcemy zastąpić mi8 a BH są za małe

    1. sdfas

      są wtedy superhawki tego samego producenta

  3. Oj

    Po ostatnich rozmowach z pilotami i obsługą Mi8/17 stwierdzam, że te śmigła mogą sobie jeszcze długo polatać ( mają spory resurs ) gdyby nie fanaberia w MON-ie dyktowana przez naciski z "góry" a tych z kolei "duszą" ci z zachodu,że jak to NATO i ruski sprzęt. Pamiętajmy,że lata jeszcze spora ilość Mi-2 a są dużo starsze i nikt z zachodu się ich za bardzo nie czepia bo serwis ma AW i kasa płynie wiadomo gdzie. Dobrym rozwiązaniem było by w ramach interwencyjnych zakupów ( takowe już były ) nabyć pewną ilość Mi-8/17 wer. transport + pakiety a wersje specjalistyczne negocjować w ramach przetargu zachodniego ( wilk syty i owca cała ) tylko kto ma w rządzie takie cojones i na tyle oleju w głowie miast styropianu by to zrealizować....)))

    1. Silbermond

      10/10

    2. asdfas

      Też mi się wydaje uzasadnione utrzymywanie mi 17. Jednak kto ci podwiesi pod tę maszynę pociski hellfire czy zunifikuje elektronikę z natowskimi standardami. Będzie kosztować tyle że opłaci się bardziej kupić nowe śmigłowce to raz, drugie to to że jak przemysł obronny usa zwietrzy co próbujemy zrobić to utnie wszelkie szanse na zakup amunicji, elektroniki itd itp. Tzn takie przeczucie tylko amatora co za wiele nie wie

  4. marek

    Zal ofiar.......Wiecie, ze nie jestem entuzjasta i fanem "cywili" adoptowanych do celow wojskowych i mimo ze nie mam z tytulu tego zadnych korzysci - lobbuje za sprzetem Made in USA, (na pewno, co sie da bedzie robione w Rzeszowie...) Jedyne co w Polsce musieli bysmy zmienic - to taktyka uzycia Smiglowcow Black Hawk wraz z Apaczami i ciezkimi maszynami, ale i TO mozemy "podpatrzec" u Wielkiego Brata.....Hejt ma racje co do ilosci, wg moich szacunkow 70 szt BH w wersji "uniwersalnej" jest iloscia wystarczajaca, do tego nalezalo by dodac wersje wyspecjalizowane, bo Seahawk, to zupelnie inna maszyna....podobnie jest z tzw. zewnetrznym systemem podwieszen (te skrzydelka do wieszania zbiornikow i uzbrojenia) nie kazdy smiglowiec MUSI je miec. No i pamietajmy, ze BH moze byc platforma startowa dla nawet 16 Hellfajerkow, co pozwoli zaoszczedzic calkiem niezla kase na Apaczach i mysle, ze 30 starczylo by......ale to sa gdybania amatora (mysle o sobie)

    1. dfgd

      Trzeba patrzeć długofalowo na te zamówienia. Zamawiając teraz hawki będziemy mieli otwartą drogę do zamówienia ich następnych wersji, może już w technologii stealth itp. Taką samą sytuację mamy teraz z f16 a f35. Program f16 miał być otwarciem drzwi do f35 i wszystko ku temu zmierza. Trzeba zwrócić uwagę na to, iż sikorsky to znacznie większa firma od airbusa jeśli chodzi o zamówienia zbrojeniowe. Przez co kolejne wersje będą przygotowywane pod wyśrubowane wymagania amerykanów. A co będziemy w przyszłości od airbusa? Nie wiadomo, może coś dobrego... A MOŻE NIC. I tu jest główny gwóźdź do trumny caracali oraz aw. Aw można całkowicie zapomnieć jak otworzyli centrum serwisowe w rosji. Skorumpowane włochy są przeszyte siatką wpływów z wywiadu rosyjskiego. Tak samo ich gospodarka. Francuzi natomiast, jeśli byśmy dostali naprawdę ofertę nie do odrzucenia za te caracale to może nawet byłby sens. Tylko problem polega na tym, iż porównywane są różne klasy śmigłowców- caracal to ta klasa co superhawk, a to zupełnie inna para kaloszy jak blackhawki i battlehawki. Przez co nasz Mon sam pewnie nie wie jakie sikorsky ma śmigłowce poza blackhawkiem, ani też przez napalenie na airbusa raczej nie będą sie zastanawiać. Machanie szabelką uznaję za straszliwy błąd, bo to utrudni negocjacje z samym airbusem później jak sami odstrzelimy sikorskyego- po prostu będą mogli rządać czego chcą i nie dać nam nic w zamian. Sikorsky natomiast jest na straconej pozycji i kto wie, może coś ciekawego nam zaproponują aby powalczyć o kontrakt. Faktycznie ciekawe jest czy ostatecznie zostanie wybrany słabszy bojowo airbus z tigerem i caracalem ale technicznie (np gotowość bojowa tigerów) całkiem dobry, czy bojowo nie mający konkurencji duet apache-black/battlehawk ale technicznie ze względu na np gotowość bojową kulejący jak na nasze warunki.

  5. ABC

    No to może jednak D24 pokopie nieco głębiej i spróbuje przedstawić informacje na temat przyczyn i okoliczności katastrofy śmigłowca. Śmigłowiec w obszarze operacyjnym może zostać zestrzelony także w locie treningowym, albo rozbić się z powodu błędu załogi, lub w złych warunkach atmosferycznych. Takie informacje sa bardzo ważne w kontekście niektórych zamieszczonych komentarzy, zwłaszcza tych, które nawiązują do prowadzonego postępowania przetargowego.

  6. Obserwator

    Kupmy sobie Caracale - będzie kupa śmiechu i trochę poległych jak 70szt.spadnie w nocy.

    1. ktosiek

      Będziesz się śmiał?

  7. Marian

    Mam nadzieję że IU dodał do przetargu magiczne słowa:tylna rampa co sprawia że w przetargu może wziąć udział NH90 zamiast Caracala,AW101 zamiast AW149 i S92 zamiast UH60.

    1. Tyberios

      Od początku powinno być to w wymogu, no ale MONowcy są mundre inaczej.

  8. Hejt

    Black Hawki są najlepsze tylko zamiast 70 potrzebowalibyśmy 100 ale są też tańsze. Oby je wybrali ;)

    1. mojo

      To teraz proszę o dowody na "najlepsze". To maszyny konstruowane według innej filozofii i według różnych założeń. Porównywanie czegoś z czymś bo ma cechy ogólne (np. jest śmigłowcem) to dowód na niedojrzałość intelektualną porównującego.

    2. artur

      Czy najlepsze to nie wiem ale na pewno mają najlepszą reklamę.

  9. Moshe Schwantz

    A mówili, że Maciarewicz rozwalił polskie służby.... a tu proszę, przed podjęciem decyzji spada jeden z oferentów.

  10. Jam to

    Widzę, że przetarg na śmigłowce wchodzi w decydującą fazę :)

Reklama