Siły zbrojne
Francuska marynarka odebrała pierwsze ulepszone ATL2
Francuska Generalna Dyrekcja Uzbrojenia (DGA - Direction générale de l’armement) poinformowała o odebraniu pierwszych morskich samolotów patrolowych Bréguet 1150 Atlantique 2 (ATL 2) w nowej specyfikacji.
Kontrakt na modyfikację 18 z użytkowanych obecnie 22 samolotów ATL 2 podpisano w październiku ubiegłego roku, podczas targów Euronaval. Dostawy samolotów w nowej specyfikacji zaplanowane są na lata 2019-2025. Osiągnięcie gotowości operacyjnej pierwszych sześciu maszyn zgodnie z harmonogramem ma nastąpić pod koniec roku 2021 - oznacza to dostawę tych samolotów, zakończenie procesu szkoleniowego załóg pierwszych samolotów oraz uruchomienie centrum szkoleniowego dla załóg i personelu naziemnego.
W modernizacji ATL2 uczestniczą zarówno podmioty publiczne jak i prywatne - prywatnymi są Naval Group, Thales i Dassault Aviation. Państwo reprezentuje Service Industriel de l’Aéronautique. Cały proces jest dwufazowy - w pierwszej fazie przedłużany jest resurs płatowców i usuwane są uszkodzenia związane z upływem czasu. W drugiej instalowane są ulepszenia związane z wymaganiami współczesnego pola walki.
Najważniejszą modyfikacją jest instalacja nowego radaru - Thales Searchmaster. Jest on zbudowany w oparciu o antenę z aktywnym skanowaniem wiązki (AESA) i korzysta z rozwiązań, które zostały użyte w samolotach Rafale. Jednakże zastosowane zostało na nim nowe, opracowane przez Naval Group, oprogramowanie zainstalowane na zbudowanych przez (SIAé) zmodernizowanych konsolach operatorów. W połączeniu z nowym systemem obróbki materiału zgromadzonego z boi sonarowych oraz nową głowicą elektrooptyczną Wescam MX-20 (znaną m.in. z amerykańskich samolotów P-8A Poseidon) pozwoliło to na stworzenie jakościowo nowego systemu zobrazowania sytuacji taktycznej oraz system planowania misji. Modyfikacji poddano też system kierowania ogniem, co pozwoli na jego dalsze modyfikacje w przyszłości, by mógł być dostosowywany do nowych rodzajów broni.
Atlantique to francuski samolot patrolowy (może też być używany do wsparcia operacji lądowych - zarówno do wskazywania celów jak i do bezpośredniego ich atakowania), zaprojektowany jako następca Lockheeda P-2V Neptune. Samolot zaprojektowano w biurze konstrukcyjnym Bréguet Aviation, ale za jego budowę odpowiedzialne było wielonarodowe konsorcjum Société d'Étude et de Construction de Breguet Atlantic. Pierwszy lot odbył w 1961 r., dostawy rozpoczęły się w 1965 r. Od 1984 r. produkowana była obecnie użytkowana wersja Atlantique 2, wyróżniająca się nową aparaturą oraz nowymi silnikami. Samolot użytkowany jest obecnie tylko we Francji (wszystkie maszyny stacjonują w bazie w Lann-Bihoué) - wcześniej użytkowany był także przez RFN (zastąpiony został przez przejęte z Holandii P-3C Orion), Włochy (tam zastąpiły go zmodyfikowane samoloty ATR-72), Holandii (zastąpiły go P-3C Orion) oraz Pakistan. Samolot napędzają dwa turbośmigłowe silniki Rolls-Royce RB.109 Tyne o mocy 6100 KM każdy, jego załoga liczy 12 osób (w tym piloci), w powietrzu może przebywać maksymalnie przez 18 godzin i przenosić do 3500 kg ładunku (boje sonarowe, torpedy, bomby głębinowe). Po zakończeniu obecnych modyfikacji ma być utrzymany w służbie nie krócej niż do 2030 r.
rezerwa 77r.
może to być szansa dla POLSKI ????? lub SZWEDZKI PROJEKT
Pim
Rządu Vichy nie pamięta, ale wiekowo jest zbliżony do B-52, TU-95, IŁ-38, Herculesa.
Davien
Adam liczy sie to co w srodku a nie wyglad. To maszyna ZOP znacznie ważnijsze jest wyposazenie niż opakowanie.
Pim
A uniesie? Atlantique a Bryza to dwa zupełnie inne samoloty.
Posgjkjb
Gonią tego Posejdona a tak 18h na Atlantyk to za mało
Adam S.
Wygląda jakby był dziadkiem B-52 i pamiętał rząd Vichy.
miras
Można by było zaadaptować go do naszej M 28 bryza