Reklama

Siły zbrojne

Francja zmodernizuje transportery Kataru

Kołowy transporter opancerzony VAB Mk.3
Kołowy transporter opancerzony VAB Mk.3
Autor. Arquus

Podczas targów Eurosatory 2024 francuski koncern Arquus podpisał kontrakt z firmą Barzan Holdings na modernizację 54 kołowych transporterów opancerzonych rodziny VAB należących do katarskich wojsk lądowych.

Podpisany kontrakt stanowi kontynuację dotychczasowego procesu modernizacji katarskich kołowych transporterów opancerzonych rodziny VAB, który rozpoczęto w 2018 roku. Dotychczas prace te były wykonywane przez Francuzów i dotyczyły 126 egzemplarzy z łącznie posiadanych przez Katar 186 wozów (w tym czterech pojazdów w wersji samobieżnego moździerza kal. 120 mm). Teraz jednak z racji na utworzenie w Katarze linii produkcyjnej, większość procesów modernizacyjnych zostanie przeprowadzona na miejscu za sprawą wspomnianego Barzan Holdings.

W zeszłym roku katarskie zakłady odwiedził francuski minister obrony Sébastien Lecornu, podkreślając potencjał lokalnej produkcji pojazdów opancerzonych. Przeprowadzono także szkolenie 25 katarskich pracowników w zakresie prac serwisowych zmodernizowanych VAB-ów, półroczne szkolenie miało miejsce we Francji. Katar używa kołowych transporterów opancerzonych rodziny VAB od 1982 roku i przez cały ten czas są one wspierane w eksploatacji przez francuską firmę.

Katarski VAB Mk.3 podczas produkcji w zakładach należących do Barzan Holdings.
Katarski VAB Mk.3 podczas produkcji w zakładach należących do Barzan Holdings.
Autor. Arquus
Francuski minister obrony Sébastien Lecornu podczas wizyty w katarskim zakładzie odpowiedzialnym za produkcję transporterów opancerzonych VAB.
Francuski minister obrony Sébastien Lecornu podczas wizyty w katarskim zakładzie odpowiedzialnym za produkcję transporterów opancerzonych VAB.
Autor. Arquus

VAB to rodzina francuskich kołowych transporterów opancerzonych w układzie 4x4 lub 6x6 opracowana przez firmę GIAT Industriers i produkowany w zakładach Renault Trucks Defence (obecnie Arquus) od drugiej połowy lat 70. XX wieku. Łącznie z linii produkcyjnych zjechało ponad 5000 egzemplarzy, z czego blisko 4000 trafiło do francuskiej armii. Jednostkę napędową pojazdu stanowi silnik wysokoprężny Renault MIDS o mocy 220/255 KM (wariant 4x4) lub 340 (wersja 6x6) lub Caterpillar C7 o mocy 370 KM przeznaczony wyłącznie dla wersji 6x6. Bezpośredni dostęp do silnika i skrzyni biegów umożliwia wykonanie do 90% wszelkich czynności obsługowych bez konieczności wyjmowania podzespołów czy innych systemów wchodzących w skład wyposażenia tego wozu. Pojazd jest zdolny do osiągnięcia prędkości maksymalnej 110 km/h, przy masie własnej/bojowej wynoszącej 9300/13 600 kg dla wersji 4x4 lub odpowiednio 10 500 kg i 14 800 kg dla wariantu 6x6. Załogę wozu stanowią dwie osoby, zaś przewożony desant może wynosić do 10 osób.

Reklama

Uzbrojenie VAB 4x4 stanowi wielkokalibrowy karabin maszynowy M2 kal. 12,7 mm lub uniwersalny kaem AA-52 kal. 7,62 mm umieszczony w obrotnicy lub zdalnie sterowanym module bojowym. Może być on jednak (podobnie jak wariant 6x6) uzbrojony także w armaty umieszczone w ZSMU np. kal. 20 mm, czy wyrzutnie ppk. Pancerz bazowy zapewnia załodze ochronę przed odłamkami pocisków artyleryjskich i moździerzowych oraz amunicją kal. 7,62 mm. Istnieje możliwość integracji pojazdu z dodatkowymi osłonami kompozytowymi. Obecnie wozy rodziny VAB używane są przez armie m.in. takich krajów jak Francja, Ukraina, Maroko, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Cypr, Włochy czy Liban.

Czytaj też

Transporter VAB Mk 3 z wieżą CPWS.
Transporter VAB Mk 3 z wieżą CPWS.
Autor. John Cockerill/Arqus
Reklama

Komentarze

    Reklama