Reklama

Siły zbrojne

Finlandia kupi nowe myśliwce. Alternatywą modernizacja Hornetów

Finowie zaczynają szukać następcy dla swoich Hornetów– fot. www.puolustusvoimat.fi
Finowie zaczynają szukać następcy dla swoich Hornetów– fot. www.puolustusvoimat.fi

Siły zbrojne Finlandii rozpoczęły działania na rzecz pozyskania samolotów myśliwskich nowej generacji, które mają w założeniu zastąpić posiadane maszyny F/A-18 Hornet.

Jak pisze agencja Yle Uutiset, siły zbrojne Finlandii prowadzą wstępne prace koncepcyjne nad wyborem nowej generacji samolotu myśliwskiego. W grę wchodzi także głęboka modernizacja posiadanych maszyn F/A-18 C/D Hornet, z uwagi na znaczny koszt pozyskania nowych myśliwców.

Wcześniej informowano, że siły powietrzne Finlandii rozpoczną wprowadzanie na uzbrojenie samolotów wielozadaniowych nowej generacji po 2024 roku. Do realizacji planów pozyskania myśliwców konieczne będzie najprawdopodobniej wydzielenie środków spoza budżetu ministerstwa obrony Finlandii, a łączny koszt programu szacowany jest na 5 do 6 mld euro.

Potencjalna konieczność zakupu samolotów wielozadaniowych za tak znaczną kwotę ponownie wywołała w Finlandii dyskusję, czy przyszły fiński system obrony budować wspólnie ze Szwecją, czy też poprzez połączenie się z NATO. Jak na razie powołano jedynie grupę ekspertów ds. lotnictwa, która rozważy przede wszystkim możliwość zastąpienia obecnie wykorzystywanych myśliwców typu F/A-18 Hornet. Sprawa jest o tyle pilna, że są one wykorzystywane w Finlandii od 1995 r. i ich modernizacja może nie być opłacalna.

Potencjalny wpływ na przyszłą fińską decyzję może wywrzeć wybór przez Norwegów samolotów wielozadaniowych F-35. To właśnie między innymi z tego powodu amerykańska konstrukcja zaprojektowana przez Lockheed Martin była wymieniana jako jeden z kandydatów do pozyskania przez Finlandię. Pojawia się przy tym coraz więcej głosów, że Hornety powinny zostać planowo wycofane z fińskich sił powietrznych.

Samoloty myśliwskie F/A-18C/D Hornet zostały wprowadzone na uzbrojenie sił zbrojnych Finlandii w 1995 roku. Montaż jednomiejscowych maszyn w wersji C odbywał się w fińskich zakładach Patria. Obecnie myśliwce przechodzą program modernizacji MLU2, obejmujący m.in. integrację z nową wersją pocisków AIM-120 AMRAAM, modyfikacje urządzeń służących do nawigacji i łączności oraz wdrożenie systemu wymiany danych Link 16. Maszyny są także integrowane z pociskami powietrze – ziemia AGM-158 JASSM.

Fińskie Hornety są używane m.in. do ochrony krajowej przestrzeni powietrznej, biorą także udział w międzynarodowych ćwiczeniach, jak np. JAWTEX 2014. W ostatnim czasie w Finlandii zwiększono liczbę lotów patrolowych z uwagi na agresywne działania lotnictwa Rosji w rejonach przygranicznych.

(MD)/(JP)

Reklama

Komentarze (5)

  1. Ulther

    Ich samoloty byly montowane na miejscu a nie przylecialy z USA? Niezle:)

    1. Tyberios

      Kilka jednomiejscowych i wszystkie dwumiejscowe przyleciały z macierzystych zakładów McDonnell Douglas a reszta jednoosobowych już składano w Finlandii. Dobre negocjacje oraz pakiet transferu technologi był tu istotnym czynnikiem w zakupie.

    2. Czesław

      Bajki eterku opowiadasz. Każdy konwerter hydrauliczny, a tu z takim mamy do czynienia, pracuje z poślizgiem czyli ma mniejszą sprawność od sprzęgła mechanicznego w manualnej skrzyni biegów. Poślizg ten powoduje zwiększone zużycie paliwa przez silnik sprzęgnięty ze skrzynią hydrauliczną. Tylko skrzynie automatyczne dwusprzęgłowe mają obecnie przewagę w zakresie zużycia paliwa nad manualami, ale tych w ciężarówkach raczej nie stosuje się.

    3. QVX

      I tu jest problem testu laboratoryjnego vs rzeczywiste warunki. Po prostu automat zapewnia powtarzalność niezależnie od warunków. A tutaj w terenie kierowca zajęty mnóstwem innych czynności nie jest w stanie optymalnie zmieniać przełożeń.

  2. Torrent

    Tak a propos, czy na polskich autostradach są DOL-e?

  3. satzujinken

    ... a ja tak sobie siedzę i myślę ... F18, F16, ta sama generacja, niezdolne do korzystania z lotnisk polowych amerykańskie "cuda techniki" w sam raz potrzebne do pilnowania przestrzeni powietrznej w czasie pokoju, w warunkach konfliktu sieciocentrycznego przy znacznej przewadze npla zostaną zniszczone w ciągu kilku godzina razem z bazami, Grippeny mogłyby korzystać z DOL i innych lotnisk polowych, byłyby zdolne do przebazowania, prawda jest taka, że nie mamy ŻADNEJ armii zdolnej do realnej walki, ale cóż Niemcy też nie mają SI VIS PACEM PARA BELLUM, w tym wypadku UE zdąża prosta drogą do samobójstwa

    1. Grom

      bzdury Pan wypisuje . F-16 bez problemu startuje z lotnisk polowych co udowodniono na Tajwanie w Korei czy w Pakistanie . I to wlasnie F-16 czy F/A-18 sa przeznaczone do walki z przeciwnikiem nowoczesnym a nie Gripen ktory nawet przeciw zacofanej Libi sobie nieporadził .( pierwsze wykozystanie bojowe Gripena mialo miejsce podczas interwencji wlasnie w Libi i odrazu nieudane)

  4. Tyberios

    Kolejny przetarg w którym SAAB może wygrać, grono odbiorców Grippena stale rośnie to i może bliska kooperacja Szwecja - Finlandia zaistnieje tutaj.

    1. jw.

      W kwietniu tego roku C. Haglund minister obrony Finlandii odrzucił pomysł zakupu samolotów Gripen NG. Stwierdził, że przy wyborze samolotu powinny decydować przede wszystkim jego wartości bojowe. Wystawił tym opinię o produkcie SAAB. Jeżeli Finlandia zdecyduje się na zakup nowego samolotu to wybór będzie między F-35 a F-18 ASH.

  5. 0x7fc00000

    ,,są one wykorzystywane w Finlandii od 1995 r. i ich modernizacja może nie być opłacalna" nie chce porownywac konkretnych samolotow, ale tak sobie siedze i mysle - ile to lat maja nasze Su i Migi?

Reklama