- Wiadomości
F-35 startuje ze starej autostrady
Amerykańscy marines wykonali szybkie lądowanie samolotem F-35B na starej autostradzie w południowej Kalifornii, tankując i przezbrajając samolot. który następnie wykonał prawidłowy start. Piechota morska przygotowuje się na ewentualne przyszłe operacje na Pacyfiku – pisze The Drive.

Autor. Selshevneren/Twitter
Amerykańskie siły zbrojne muszą być przygotowane na wiele różnych scenariuszy zwłaszcza w rejonie Indo-Pacyfiku, gdzie prowadzenie operacji wojskowych nie będzie łatwe, ze względu na trudne warunki. Dlatego też amerykańscy marines muszą ciągle ćwiczyć przygotowując się na ewentualne niezwykłe scenariusze działań.
Do przećwiczenia scenariusza lądowania samolotu F-35B pk: "Obsidian Iceberg", w sytuacji braku lotniska doszło w południowej Kalifornii. Tam na odcinku starej autostrady, będącej kiedyś częścią Pacific Coast Highway o szerokości 15 m, a wykorzystywanej także - jak zwraca uwagę The Drive - jako ćwiczebne lądowisko dla Harrierów, wylądował wspomniany samolot. Zadanie nie było zbyt proste, ponieważ wzdłuż drogi znajdują się linie energetyczne i rowy, a w odległości kilku metrów biegnie czynna linia kolejowa.
Interesting story...except where the F35 landed and is being serviced si Brand NEW Concrete, while the helicopters are on an old roadway.
— M Nesbitt🇨🇦🔥 (@Dusty186) August 3, 2023
F-35B Just Touched Down On The Old Pacific Coast Highway https://t.co/x8VT4EU55v pic.twitter.com/gecLKSxADe
Dlatego też lądowanie samolotu F-35B r, po czym jego tankowanie, a następnie przezbrojenie w osiem bomb GBU-53/B II/Stormbreaker, a także dwa pociski powietrze-powietrze AIM-120. stanowiło niemałe wyzwanie. Operację wspierały dwa śmigłowce VMX-1 UH-1Y. Śmigłowce były wykorzystywane do nadzoru i komunikacji. Dodatkowego wsparcia udzielał także MQ-9 Reaper. Pod koniec szkolenia na południowym krańcu autostrady wylądował MH-60R Marynarki Wojennej, który zatankował paliwo i został uzbrojony w torpedę treningową MK-46.
Ćwiczenie było o tyle ciekawe, że samoloty rodziny F-35 powszechnie uważa się za wymagające rozbudowanego wsparcia logistycznego. Marines udowadniają jednak, że - przynajmniej dla wersji bardzo krótkiego startu i pionowego lądowania - pewien zakres działań w warunkach polowych jest możliwy. Ciekawostką jest fakt, że myśliwce F-35 w wersji A (standardowej dla sił powietrznych i zamówionej m.in. dla Polski, Niemiec czy Danii) kupiła niedawno także Finlandia, której siły powietrzne powszechnie wykorzystują drogowe odcinki lotniskowe i według dostępnych informacji nie zamierzają z tego rezygnować. Czy zatem F-35A będą startować z dróg na północy Europy? Przekonamy się za kilka lat.
WIDEO: Ile czołgów zostało Rosji? | Putin bez nowego lotnictwa | Defence24Week #133