Siły zbrojne

F-16 lecą na Słowację. Pentagon złożył zamówienie

F-16C/D Block 70 Super Viper. Fot. US DoD/Lockheed Martin
F-16C/D Block 70 Super Viper. Fot. US DoD/Lockheed Martin

Lockheed Martin otrzymał od Departamentu Obrony USA kontrakt na produkcję i dostawy 14 myśliwców wielozadaniowych F-16C/D Fighting Falcon Block 70 dla Sił Powietrznych Słowacji w ramach procedury FMS.

Umowa o wartości blisko 800 mln USD na dostawę 12 jednomiejscowych F-16C Block 70 i 2 dwumiejscowych F-16D Block 70 ma zostać zrealizowana do 31 stycznia 2024 roku w zakładach Lockheed Martin w Greenville w Południowej Karolinie (wcześniej przed przeniesieniem znajdowała się w Fort Worth). Zakup ten jest wynikiem poszukiwania przez Słowację następców przestarzałych sowieckich myśliwców MiG-29, które zbliżają się do końca swojej służby z powodu wyczerpania resursów. Decyzję o wyborze tej konstrukcji podjęto w czasie szczytu NATO w lipcu 2018 roku po dogłębnej analizie samej konstrukcji i stosunku koszt-efekt, w której F-16 miał okazać się najlepszym wyborem.

30 listopada 2018 roku ministerstwo obrony Słowacji podpisało z amerykańskim rządem umowę na dostawy myśliwców F-16 wraz ze szkoleniem, uzbrojeniem lotniczym i wsparciem logistycznym dla sił powietrznych tego państwa za kwotę blisko 1,8 mld USD. Z powodu wewnętrznych rozgrywek politycznych w słowackich władzach kontrakt nie został od razu zatwierdzony przez ministra finansów, co opóźniło jego realizację. Ostatnie zamówienie, złożone przez Pentagon (tak jak zawsze w trybie FMS) dotyczy samych samolotów, a wyposażenie dodatkowe i wsparcie będzie kontraktowane w ramach oddzielnych umów.

Słowackie siły powietrzną nabędą najnowszą wersję myśliwców wielozadaniową o nazwie Super Viper, która powstała na podstawie wersji F-16IN z myślą o Indiach. W skład elementów zainstalowanych w tych maszynach wchodzą: nowe silniki General Electric F110 lub Pratt & Whitney F100, radar AESA Northrop Grumman AN/APG-83 SABRE, sensor podczerwieni IRST, modułowy komputer misji oraz terminal Link-16 (MIDS-JTRS), celowniki nahełmowe Joint Helmet Mounted Cueing System, zasobniki nawigacyjno-celownicze AN/AAQ-33 Sniper, system nawigacji LN260 EGI Embedded GPS INS, systemy samoobrony AN/ALQ-213 EWMS i AN/ALQ-211 AIDEWS, pociski powietrze-powietrze AIM-120C7 i AIM-9X oraz bomby kierowane Paveway II i JDAM. Słowacja jest drugim odbiorcą eksportowym tej wersji po Bahrajnie.

Komentarze (5)

  1. DSA

    "Ostatnie zamówienie, złożone przez Pentagon (tak jak zawsze w trybie FMS) dotyczy samych samolotów, a wyposażenie dodatkowe i wsparcie będzie kontraktowane w ramach oddzielnych umów." Opublikowane w necie zamówienie jest dość lakoniczne. Fragment odnoszący się do powyższego zdania brzmi: "This contract provides for the production and support of 14 Slovak Republic F-16 block 70 aircraft.". Czyli wsparcie jest zakontraktowane pytanie tylko co wchodzi w jego skład. Tak czy siak wychodzi 57 mln USD za F-16 Super Viper bez uzbrojenia i dodatkowego wyposażenia (np: zasobniki SNIPER). Trzeba będzie poczekać na opublikowanie kolejnych 2 kontraktów (podpisano 3 LoA) aby dowiedzieć się ile i za co ostatecznie zapłacą. Według mnie na pozostałe 2 składa się szkolenie pilotów i uzbrojenie. Teoretycznie za 1 mld USD. Gdybyśmy my kupowali teraz F-16 to koszty szkolenia u nas byłby zupełnie inne. Mamy instruktorów i na czym szkolić.

    1. Davien

      Panie DSA ta cena dotyczy zakupu przez Departament Obrony USA, ile mozna tłumaczyc. Słowacja płaci za F-16 ok 1,8mld usd, wiec teraz przelicz sobie zamiast bawic się w kiepskie manipulacje.

  2. NAVY

    ...w oczekiwaniu na F35 nie mogliśmy się podpiąć do Słowacji i zamówić dla nas kolejny dy-on eFów ? Wg mnie Polska powinna mieć około 150- 200 samolotów w swej dyspozycji do obrony terytorium i powinno się odbudować Lotnictwo Marynarki Wojennej !

    1. Danisz

      powinniśmy też mieć z 300 X-wing'ów i odbudować lotnictwo kosmiczne!

    2. anakonda

      nie pitol 150 maszyn jest w naszym zasięgu i sa nam potrzebne i od tego trzeba zaczynać każdą konfigurację wojska z podziałem na ilość sprzetu.Samoloty prócz przewagi powietrznej to sa też oczy dla systemów oraz mobilna OPL trudną do zestrzelenia przez opl naziemną ( lub zupełnie bez możliwości - dystans oraz wysoka manewrowość ) mogąca też razić newralgiczne punktu naziemne przeciwnika otwierajac drogę naszym jednostkom lądowym .Lotnictwo i artyleria to podstawa ,nie umniejszajac marynarce to jest ona prawie na końcu listy potrzeb ( co wykazała 2 WŚ ) .OP ? sonary na bojach skutecznie moga wskazac cel naszym samolotom jak i kutrom rakietowym czy innym środkom celu do zniszczenia czy odgonienia przeciwnika .

  3. KOSA

    Wielka szkoda że nasz Mon nie podjął takiej decyzji i nie kupili chociaż jednej eskadry 16 sztuk dla zastąpienia naszych migów. Gdyby to zrobili mądrze wraz z modernizacją obecnych maszyn do do wersji Block 70. To mogliby mieć już sporą bazę Pilotów przeszkolonych i gotowy do szkoleń na f35. A tak mamy wielkie nic.

    1. oko

      Jedna eskadra F-35 u nas ma zastapić SU-22 , druga natomiast jedna eskadre MIG-29, z tą różnicą , że bedziemy utrzymywać cały czas jedną eskadrę MIG'ów do około 2030 roku, więc Migi z zastąpionej eskadry przez F-35 bedą dostawcami części dla reszty. A , ktora baza zostanie na starych Migach, to raczej wiadomo...

    2. Fencer

      F-35 będą "przychodzić" etapami przez kilka lat (5-7 lat?), jest mało prawdopodobne aby obie eskadry (32 szt.), osiągnęły pełną gotowość bojową do roku 2030...raczej tylko jedna eskadra.

    3. Gts

      Jedna eskadra... na razie jej nie ma i nie będzie do 2026, bo wejście w kontrakt turecki na razie jest bajką. Dostawy wobec harmonogramu dla nowych zamawiających są od 2026r, pewnie po 2 szt na rok. Jeśli pis będzie zamawiał drugą eskadrę po 2026r - jeśli będa u władzy i beda mieli forse, to te przylecą w 2030r, albo później. Migi... a znajdziesz chetnych pilotów na latanie tymi trumnami? Myślę, że tak samo jak chętnych na T-72. F-16 w ilości 3 eskadr mogłyby być do 2025. Poza tym zdaje mi się, że po wyborach okaże się, że F-35 nie będzie tak jak i fortu Trump, który i tak okazał się koszarami dla logistyków i ich rodzin. Napewno przed wyborami usłyszymy jeszcze kilka obietnic. Już nie będę pisał o gotowości, dostepności części do F-35 bo naprawdę z eskadry dostępnych będzie 8 szt, biorąc pod uwagę tylko braki w częściach. Znając jednak naszych kombinatorów dostępnych będzie pewnie 4-6. Przeciwnik tarza się ze śmiechu patrząc na to co robimy.

  4. dropik

    W pakiecie uzbrojenia pierwotnie miały być : thirty (30) AIM-120C7 air-to-air missiles, one hundred (100) AIM-9X air-to­ air missiles; twelve (12) AIM-9X Captive Air Training Missiles, two (2) AIM-120C7, twenty-four (24) AIM-9X additional guidance units; two hundred twenty-four (224) each Computer Control Groups and Airfoil Groups for GBU-12 Paveway II 5001b Guided Bomb Kits; twenty (20) Enhanced Computer Control Groups for Enhanced Paveway II (GBU-49); one hundred fifty (150) KMU-572F/B Guidance Kits for Joint Direct Attack Munition (JDAM) 5001b Guided Bomb (GBU-38); sixty (60) LAU-129 Guided – Missile Launchers; thirty-six (36) MK-82 or BLU-111 500 lb Inert Fill Bomb; four hundred (400) MK-82 or BLU-111 500 lb Bomb Bodies; four hundred (400) FMU-152 Joint Programmable Fuzes; and six (6) AN/AAQ-33 Sniper Pods. Also included are fourteen (14) Joint Helmet Mounted Cueing System II; fourteen (14) AN/ALQ-213 Electronic Warfare Management Systems; sixteen (16) AN/ALQ-211 Advanced Integrated Defensive Electronic Warfare Suites; sixteen (16) AN/ALE-47 Countermeasure Dispensers; Advanced Identification Friend or Foe (AIFF), Secure Communications and Cryptographic Appliques; Joint Mission Planning System (JMPS); ground training device (flight simulator); Electronic Combat International Security Assistance Program (ECISAP) support; software and support; facilities and construction support; spares and repair/replace parts; personnel training and training equipment; publications and technical documentation; missile containers; DSU-38A/B Illuminated Target Detector (GBU-54); munition support and test equipment; aircraft and munition integration and test support; studies and surveys; U.S. Government and contractor technical, engineering and logistical support services; and other related elements of logistics and program support. zaledwie 30 aim120!!!! po 2 na samolot. ciekawe jakia będzie koncowa cena i wielkość zamówienia bo zaczynało się ono od 2,9mld a skonczyło się na bodaj 1,7 mld

    1. Davien

      Beda pewnie latali w konfiguracji :2AIM-120C + 4AIM-9X

    2. Gts

      Wiadomo było, że będą ciąć koszty. To samo będzie w Bułgarii.

  5. KOSA

    Na migi powinniśmy szukać kupca tak jak zrobili to Węgrzy !!! Już nie inwestować tylko utrzymać w sprawności . A Pilnie pozyskać jedna eskadrę nowych maszyn bo na F 35 TROCHE POCZEKAMY . A Pomysł by te IG 29 Utrzymać do 2030 roku to jakaś porażka!!! czy tam nie myślą?