Reklama

Siły zbrojne

DSEI 2015: BAE Systems testuje hełm do lotów w nocy

Podczas DSEI 2015 firma BAE Systems zaprezentowała zaawansowany hełm z wyświetlaczem typu Striker II, dedykowany do lotów nocnych. Zdaniem przedstawicieli konsorcjum to najbardziej zaawansowane tego typu urządzenie na świecie. Hełm ma mieć możliwość płynnego przełączania się z trybów dziennego i nocnego podczas porannych oraz wieczornych misji. W wykonywaniu zadań w nocy pilotów będzie wspierać specjalna kamera z cyfrowym zoomem zapewniająca wysokiej jakości obraz. Druga tura testów systemu z myśliwcami Eurofighter Typhoon jest zaplanowana jeszcze na ten rok.   

Podczas DSEI 2015 firma BAE Systems zaprezentowała zaawansowany hełm z wyświetlaczem typu Striker II, dedykowany do lotów nocnych. Zdaniem przedstawicieli konsorcjum to najbardziej zaawansowane tego typu urządzenie na świecie. Hełm pracuje w rozdzielczości 1280x1024, odbierając sygnał ze specjalnej nocnej kamery rejestrującej obraz w wysokiej rozdzielczości 1600x1200 i wyposażonej w cyfrowy zoom i zaawansowaną redukcję szumów. Jest ona zamontowana z przodu hełmu, a  obraz do wyświetlacza ma być przekazywany bez opóźnień. Dzięki temu system zapewni załodze bardzo precyzyjną możliwość śledzenia celów oraz orientacji w przebiegu zadania zarówno pod względem nawigacji, jak i ataków na cele powietrzne oraz naziemne.

Zastosowanie hełmu Striker II ma umożliwić zmniejszenie przeciążenia działającego na głowę i kręgosłup pilota, w stosunku do przeciążeń występujących w razie stosowania ciężkich gogli noktowizyjnych, dodatkowo ograniczających możliwości manewru w kabinie myśliwca. Hełm BAE Systems ma również unikatową zdolność płynnego przełączania się pomiędzy trybami dziennym i nocnym podczas misji porannych i wieczornych. Hełm wyposażony jest także w zintegrowany system ochrony oczu pilotów, a także zaawansowany system audio. Obecnie trwają prace nad pełnym zintegrowaniu oprogramowania obrazującego najistotniejsze dane dotyczące parametrów lotu, zidentyfikowanych maszyn własnych, neutralnych i przeciwnika, oraz danych na temat uzbrojenia.

Firma BAE Systems zapowiada przeprowadzenie drugiej serii testów hełmów Striker II z samolotami Eurofighter Typhoon jeszcze w tym roku. Ich celem będzie udowodnienie kompatybilności na zasadzie „plug and play” z najnowszymi europejskimi myśliwcami, a także rozpoczęcie programu  prób nocnych lotów. Hełm Striker II był testowany nie tylko na myśliwcach Typhoon, ale również na śmigłowcach bojowych i wielozadaniowych. Rozwiązanie to jest również oferowane użytkownikom samolotów Gripen i Gripen NG.

Reklama

Komentarze (1)

  1. heh

    ha ha 1280x1024 - jako najbardziej zaawansowane urządzenie, cywilny Oculus ma 2160 x 1200 a planują właśnie 4k http://www.vg247.com/2013/10/19/oculus-rift-4k-headset-in-development-new-developer-kits-to-probably-run-android-says-carmack/ i 4k ma sens jeżeli ma zastępować wzrok gdyż w 1280x1024 znacznie oddalone obiekty będą miały mniej jak jeden piksel!

    1. hehehe

      Są i inne zabawne rzeczy: takie ustrojstwa miały pomagać w lądowaniu we mgle itd. Ale lotniska poszły "na ekologię" i zaczęły masowo wymieniać lampy do oświetlania pasów na LEDowe. I okazało się, że tych LEDowych w takich hełmach nie widać!

    2. Sx

      Dlatego będzie kamera z powiększeniem. W większej rozdzielczości będą miały 4 piksele i co z tego? I tak nie zobaczysz. Większa rodzielczość przydaje się tylko do lepszego wygładzania krawędzi w grach. Bez danych typu ppi i odległosci od oka i tak nie wiadomo czy ta rodzielczość nie jest nawet za duża. To co przydaje się w grach nie koniecznie w wojsku. Dla przykłądu - dlaczego w satelitach są komputery ze 128MB ram i procesorem o częśtotliwości 33MHh, choć każdy z nas ma szybszy nawet w telefonie?

Reklama