Reklama

Siły zbrojne

Druga misja włoskich Eurofighterów w Polsce dobiegła końca

Dwa z czterech włoskich Eurofighterów bazujących do niedawna w 22 BLT.
Dwa z czterech włoskich Eurofighterów bazujących do niedawna w 22 BLT.
Autor. Andrzej Nitka/Defence24.pl

29 lipca w 22. Bazie Lotnictwa Taktycznego (22 BLT) w Malborku, z udziałem gen. dyw. pil. Ireneusza Nowaka - inspektora Polskich Sił Powietrznych, odbyła się uroczystość pożegnania włoskich lotników z Task Force Air 4nd WingWhite Eagle II, którzy stacjonowali w Polsce od połowy lutego br.

Kontyngent włoskich Sił Powietrznych (Aeronautica Militare) składał się z czterech wielozadaniowych samolotów myśliwskich Eurofighter EF-2000 Typhoon oraz 150 żołnierzy i oficerów, zaś ich dowódcą był płk Gianluigi Colucci. Do Polski skierowany został personel służący w 4. Stormo (Skrzydle) stacjonującym na co dzień w bazie Grosseto (Toskania), 36. Stormo z bazy lotniczej Gioia del Colle (Apulia), 37. Stormo bazującego na lotniku Trapani-Birgi (Sycylia) oraz 51. Stormo z bazy lotniczej Treviso-Istrana (Wenecja Euganejska).

Włoskie Typhoon stacjonowały w Malborku przez ostatnie miesiące w ramach natowskiej operacji Enhanced Air Policing, czyli rotacyjnej obecności kontyngentów lotniczych państwo członkowskich sojuszu na wschodniej flance NATO. Realizowana od 2016 r. misja jest jedną z form odpowiedzi Paktu Północnoatlantyckiego na aneksję Krymu przez Rosję i wojnę na Ukrainie.

Jeden z samolotów Task Force Air 4nd Wing podczas lotu w polskiej przestrzeni powietrznej.
Jeden z samolotów Task Force Air 4nd Wing podczas lotu w polskiej przestrzeni powietrznej.
Autor. Andrzej Nitka/Defence24.pl

Czytaj też

Reklama

To właśnie dzięki tej operacji, w 22 BLT bazują czasowo maszyny wielozadaniowe różnych państw Sojuszu. Podstawowym ich zadaniem jest wsparcie kontyngentów lotniczych stacjonujących w państwach bałtyckich w ramach operacji Baltic Air Policing. W przypadku tej ostatniej obecność samolotów państw sojuszniczych ma charakter ciągły. Wynika to z tego, że siły powietrzne tych krajów nie są zdolne do obrony własnej przestrzeni powietrznej.

Po raz pierwszy włoskie Eurofightery stacjonowały w 22 BLT w drugiej połowie 2022 r. Po nich z Malborka operowały wielozadaniowe myśliwce piątej generacji F-35A Lightning II -najpierw Niderlandów (1 tura), a następnie Włoch (2 tury). Z informacji przekazanych przez Aeronautica Militare wynika, że podczas ostatniej misji włoskie maszyny startowały około 30 razy w celu przechwycenia rosyjskich samolotów lecących w kierunku granic powietrznej NATO z wyłączonymi transponderami oraz bez zgłoszenia planu lotu. Czas spędzony w naszym kraju przez włoskich lotników został również wykorzystany na szkolenie powietrzne z polskimi i sojuszniczymi pilotami.

Ponadto, przez pewien czas z 22. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Malborku operował jeden z dwóch posiadanych przez Aeronautica Militare samolotów wczesnego ostrzegania i dowodzenia Gulfstream G550 CAEW. Jego pobyt w Malborku związany jest zapewne ze wzrostem napięcia między Rosją a NATO do którego doszło w wyniku wojny na Ukrainie. Po rozpoczęciu pełnoskalowej agresji samoloty te prowadziły swoje misje związane z tym konfliktem głównie nad Rumunią i Bułgarią startując z baz na Półwyspie Apenińskim. Tymczasowe przebazowanie jednego z nich do 22 BLT pozwoliły na prowadzenie ich również nad terytorium Polski i państw bałtyckich.

Samolot wczesnego ostrzegania i dowodzenia Gulfstream G550 CAEW podchodzący do lądowania w Malborku.
Samolot wczesnego ostrzegania i dowodzenia Gulfstream G550 CAEW podchodzący do lądowania w Malborku.
Autor. Andrzej Nitka/Defence24.pl
Reklama
Reklama
Reklama

Komentarze