Reklama
  • Wiadomości

Dania: nowe transportery i pojazdy patrolowe. Integracja BMS

Ministerstwo obrony Danii poinformowało o odebraniu pierwszej partii seryjnych pojazdów Piranha V, następców transporterów opancerzonych M113, służących w armii tego państwa od 55 lat. Wraz z opancerzonymi wozami patrolowymi Eagle V będą one stanowić trzon dwóch duńskich brygad.

Fot. Forsvarsministeriet
Fot. Forsvarsministeriet

Dania kupiła ogółem 309 transporterów opancerzonych Piranha V, ich dostawy potrwają do pierwszych miesięcy 2023 r. Duńskie siły zbrojne otrzymają te wozy w sześciu wersjach - kołowego transportera opancerzonego, wozu dowodzenia, pojazdu zabezpieczenia technicznego, pojazdu inżynieryjnego, ewakuacji medycznej oraz wsparcia ogniowego.

Umowę na dostawę pojazdów, produkowanych przez General Dynamics European Land Systems, podpisano w styczniu 2018 r. Całkowitą cenę zakupu określono na 4,5 mld koron duńskich (ok. 660 mln USD), obejmuje ona też wieloletnie wsparcie w okresie służby pojazdów.

Uzupełnieniem nowych transporterów będą opancerzone wozy patrolowe Eagle V tego samego producenta, dotychczas odebrano 36 pojazdów tego typu. Duńczycy zamierzają jednak zastąpić nimi w przyszłości wszystkie posiadane pojazdy tego typu wcześniejszej wersji - Eagle IV. W duńskich siłach zbrojnych służy ok. 90 wozów tego typu, których część zostanie obecnie przesunięta do zadań szkoleniowych.

Eagle V zaprezentowano po raz pierwszy w 2010 r., duńskie siły zbrojne umowę na dostawę pojazdów tego typu podpisały w czerwcu 2017 r. Wśród 36 zamówionych i dostarczonych samochodów opancerzonych znajdują się, między innymi, wozy w wersji patrolowej i walki elektronicznej. Masa duńskich Orłów to ok. 7 ton, samochód może przewozić do czterech pasażerów plus kierowcę, dysponuje silnikiem Cumminsa o mocy 250 KM i napędem na cztery koła. Producent zapewnia, że pojazdy Eagle V zapewniają ochronę balistyczną i antyminową na poziomie, jaki przed ich wprowadzeniem na rynek spotykany był wyłącznie w pojazdach o  znacznie większej masie własnej.

W obu typach pojazdów zamontowano wyposażenie pozwalające wykorzystywać duński system zarządzania walką Afsiddet Battle Management System.

Piranha V została zaprojektowana z założeniem uzyskania wysokiego poziomu ochrony balistycznej i przeciwminowej, integralną część pojazdu stanowi modułowy system opancerzenia. Według producenta może on zapewniać ochronę również przeciwko pociskom klasy EFP.

Napęd transportera stanowi silnik MTU Scania o mocy 600 KM, a jego masa bojowa jest szacowana na około 30 ton (maksymalna masa do 33 ton). Pojazd posiada architekturę pozwalającą na rozbudowę systemów elektronicznych, a w trakcie projektowania uwzględniono również możliwość przyszłego montażu aktywnego systemu ochrony (ASOP).

Dostarczone egzemplarze pojazdów Piranha V, wraz z wcześniej wyprodukowanymi siedmioma egzemplarzami przedseryjnymi, posłużą do szkolenia załóg i obsługi. Wejście do służby liniowej przewidywane jest na przyszły rok.

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama