Duńskie ministerstwo obrony przyznało General Dynamics European Land Systems-Mowag kontrakt na dostawę dla armii pojazdów wielozadaniowych Eagle V w wersji 4x4. Oprócz wersji podstawowych duńska armia po raz pierwszy armia otrzyma również wariant rozpoznawczy tego pojazdu.
Według oficjalnego komunikatu, w ramach podpisanej umowy duńska armia otrzyma 56 pojazdów Eagle V 4x4 w wersji podstawowej (patrol) oraz jeden egzemplarz prototypowego egzemplarza rozpoznawczego (reconnaissance open). Dostawy pojazdów mają się rozpocząc jeszcze w tym roku i zakończyć w 2022 roku. Wartość kontraktu oszacowano na 46 mln franków szwajcarskich (ok. 52 mln USD/192 mln PLN).
Podpisane zamówienie jest drugim w historii kontraktem z GDELS na dostawę pojazdów Eagle V i stanowi część umowy ramowej Armored Patrol Vehicle (APV) podpisanej w czerwcu 2017 roku. Wtedy po raz pierwszy Duńczycy zakupili 36 wozów w wersji patrolowej.
Czytaj też: Dania kupiła pojazdy wielozadaniowe Eagle
Najnowszy wariant Eagle V można określić jako wielozadaniowy, modułowy pojazd opancerzony oferowany zarówno w układzie 4x4 jak i 6x6. Obie wersje mają przede wszystkim zunifikowany system zawieszenia i stosowanego napędu. Dzięki temu osiągany jest poziom ponad 70% wspólnych części i podzespołów. Zapewnia to możliwość różnych zastosowań pojazdu. Takie podejście upraszcza samą produkcję oraz obniża koszty pozyskania i bieżącej eksploatacji (w tym również szkolenia kierowców i załóg).
Eagle V w wersji 4x4 ma masę własną 6 700 kg, natomiast całkowita masa pojazdu z wyposażeniem i czterema lub pięcioma przewożonymi żołnierzami wynosi 10 000 kg. Ładowność wynosi 3300 kg. Napęd zapewnia sześciocylindrowy silnik wysokoprężny Cummins ISB 6.7 E3 245 i mocy 184 kW (250 KM), spełniający normy Euro III.
Czytaj też: Dania prezentuje zmodernizowane Leopardy 2
Ochrona załodze zapewniana jest w dwojaki sposób. Pierwszy to stosownie ukształtowana, „pływająca” i opancerzona podłoga samochodu (układ podwójnego V). Jak wskazuje producent, w porównaniu do częściej spotykanego kształtu pojedynczego V – pozwala na obniżenie środka masy samochodu, kieruje energię potencjalnego wybuchu miny lub improwizowanego ładunku wybuchowego w środek i na zewnątrz samochodu, z dala od energochłonnych siedzisk żołnierzy, zmniejsza również powierzchnię narażoną na działanie eksplozji. Ochronę tradycyjną zapewnia stalowy kadłub o dodatkowo wzmocnionych bokach. Możliwe jest też montowanie opcjonalnych paneli opancerzenia modularnego na boki i dach samochodu, jak również montaż dodatkowych modułów ochronnych na elementy układu jezdnego.
"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie