Reklama
  • Wiadomości

Czy śmigłowiec Mi-14PS ponownie trafi do produkcji?

Koncern Russian Helicopters rozważa uruchomienie - po 29 latach przerwy - produkcji śmigłowców morskich Mi-14PS. Unowocześnioną wersją śmigłowca-amfibii w wersji ratowniczej mają być zainteresowani „klienci cywilni i siły zbrojne” ze względu na duży udźwig i zdolność do lądowania na wodzie. 

Fot. Archiwum BLMW
Fot. Archiwum BLMW

Śmigłowiec morski Mi-14 powstał na bazie wszechstronnej rodziny Mi-8/17. od której odróżnia go charakterystyczny kadłub w kształcie łodzi umożliwiający lądowanie na wodzie, pozostawanie na morzu przez 30 minut i ponowny start. Pierwotnie maszyna MI-14 powstała jako morski śmigłowiec ZOP, jednak w 1974 r. rozpoczęto prace nad wersją poszukiwawczo-ratowniczą Mi-14PS. Reaktywację produkcji śmigłowca właśnie w tym ostatnim wariancie rosyjski producent ogłosił przy okazji trwającego właśnie 7. Międzynarodowego Salonu Wojskowo-Morskiego w Petersburgu.

Brak jest informacji na temat zakresu planowanej modernizacji oraz potencjalnych odbiorców, jednak należy przyjąć, że nowy Mi-14, o ile powstanie, będzie korzystał z podzespołów obecnie produkowanych maszyn MI-8AMTSz i Mi-171, a jego awionika i systemy poszukiwawczo-ratownicze zostaną zmienione na współczesne.

Maszyny Mi-14PS były eksploatowane przez siły zbrojne i służby ratownicze Bułgarii, Kuby, Wietnamu, NRD, Jemenu, Libii, Syrii, Etiopii i Jugosławii. Również Polska posiadała cztery maszyny ratownicze typu Mi-14PS, których eksploatacja, ze względu na wyczerpanie resursów, zakończyła się w 2010 r. Obecnie ich zadania realizują śmigłowce W-3RM „Anakonda” i dwa śmigłowce Mi-14PŁ/R, będące polska modyfikacją Mi-14PŁ do zadań SAR, wyposażoną w nowocześniejsze przyrządy nawigacyjne, radar, reflektory i wyciągarkę.

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama