Reklama
  • Ważne
  • Wiadomości

Cztery Bieliki przylecą z belkami do uzbrojenia

Podczas posiedzenia Sejmowej Komisji Obrony Narodowej poświęconego bezpieczeństwu w siłach powietrznych poruszono również temat samolotów szkolno-treningowych M-346 Bielik (Master). - Mamy osiem tego typu maszyn a kolejne cztery są zamówione – oświadczył Wojciech Skurkiewicz, dodając interesująca informację - warto zauważyć, że te pierwsze osiem to są typowo szkolne maszyny a cztery zamówione są już z belkami do podwieszania uzbrojenia. W tej koncepcji dalsze również będą z belkami do podwieszania uzbrojenia.

Fot. J.Sabak
Fot. J.Sabak

Wiceminister odnosi się w tej wypowiedzi do odrzutowych maszyn szkolno-treningowych M-346 Master (polskie oznaczenie „Bielik”) produkowanych przez włoski koncern Leonardo (dawniej Alenia Aermacci), które w lutym bieżącego roku weszły oficjalnie do służby w Polskich Siłach Powietrznych. Samoloty stacjonują na stałe w 41. Bazie Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie i należą do 4. Skrzydła Lotnictwa Szkolnego. Obecnie jednak stacjonują w 31. Bazie Lotnictwa Taktycznego Poznań-Krzesiny. 

Do dnia dzisiejszego (4 października 2018 r. – przyp.red) w Siłach Zbrojnych RP na tych samolotach wylatanych jest 966 godzin i 14 minut w tym roku. W związku z tym, że jest realizowany remont lotniska w Dęblinie, decyzją Dowódcy Generalnego, zgodnie z sugestią Inspektora Sił Powietrznych Bieliki (M346 – przyp.red.) realizują loty w Krzesinach, celem podniesienia poziomu wyszkolenia taktycznego instruktorzy wykonują loty razem z samolotami F-16. […]
M-346 ma możliwość symulowania sytuacji taktycznej i wspólnego przesyłania informacji z samolotami F-16. Dzięki temu, posiadają możliwość podgrywania przeciwnika dla samolotów F-16, nie musimy więc angażować dodatkowych F-16 do szkolenia taktycznego. Jest to benefit dla pilotów.

Gen. Dyw. Pil. Jan Śliwka, zastępca Dowódcy Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych

Generał podkreślił, że szkolenie pilotów-instruktorów samolotów M-346 Bielik przebiega bardzo intensywnie, w celu jak najszybszego rozpoczęcia kształcenia na nich pilotów-podchorążych z Dęblina. Obecnie 15 spośród 16 pilotów przeszkolonych na ten tym samolotów prowadzi regularne loty. Jeden z nich jest jednak ze względu na chorobę czasowo niezdolny do służby.

Jak poinformował wiceminister obrony narodowej Wojciech Skurkiewicz, cykl szkolenia podchorążych na M-346 rozpocznie się najpóźniej na początku 2019 roku. Podkreślił również, że zamówiono kolejne 4 samoloty, tym razem w konfiguracji z belkami do przenoszenia uzbrojenia, oraz pozyskanie czterech kolejnych zawarto w opcji. Wszystkie mają stacjonować w 41. Bazie Lotnictwa Szkolnego.

W perspektywie mogą one posłużyć nie tylko do kształcenia polskich pilotów, ale jak zalążek międzynarodowego centrum. Jak jednak powiedział gen. Śliwka, zastępca dowódcy DGRSZ - Co do studentów zagranicznych na M-346 to można o tym myśleć w perspektywie pięciu kolejnych lat. Już na chwile obecną duże jest zainteresowanie krajów które u nas chciałyby szkolić pilotów, ale koncentrujemy się na tym, aby przygotować naszych podchorążych 4. i 5. roku, do jak najszybszego szkolenia na samolotach F-16.

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama