Reklama

Siły zbrojne

Czesi na Święcie Marynarki Wojennej w Gdyni [FOTO]

Czeski Mi-171Sz opuszcza linę do zaczepienia żołnierzy Jednostki Wojskowej Formoza.
Czeski Mi-171Sz opuszcza linę do zaczepienia żołnierzy Jednostki Wojskowej Formoza.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl

W każdą ostatnią niedzielę czerwca obchodzone jest Święto Marynarki Wojennej. Tak było oczywiście i w tym roku. 30 czerwca w Basenie Prezydenta gdyńskiego portu miały miejsce pokazy z niecodziennymi uczestnikami.

W pokazach wzięły udział dwa czeskie śmigłowce Mi-171Sz. Maszyny o numerach taktycznych 9799 i 9825 należą do 222. Dywizjonu Śmigłowców 22. Bazy Śmigłowców Czeskich Sił Powietrznych (Vzdušné síly Armády České republiky). Numery śmigłowców są końcówkami rosyjskich numerów fabrycznych, czyli odpowiednio 59489619799 i 59489619825.

Reklama

Obie maszyny są przystosowane do działań specjalnych. Wyposażono je m.in. w głowice optoelektroniczne oraz wielolufowe karabiny maszynowe. Są one zamontowane w lewych drzwiach śmigłowca razem z rękawami do bezpiecznego odprowadzania łusek z wystrzelonych naboi. W czasie pokazu z obu śmigłowców prowadzony był ostrzał jednostki pływającej właśnie z tej broni, czemu towarzyszył charakterystyczny dźwięk.

Jednostkę pływającą zajętą przez wroga imitował polski okręt ratowniczy ORP „Piast” (281). Na jego pokład z dwóch łodzi weszła grupa szturmowa z Jednostki Wojskowej Formoza. Po zakończonej akcji 6 żołnierzy Formozy pozostało na okręcie i zostało z niego zabranych przez czeski śmigłowiec na linie w formie tzw. winogron.

Czytaj też

Czeska 22. Baza Śmigłowców stacjonuje w miejscowości Náměšť nad Oslavou. Obecnie w jej skład wchodzą 221. i 222. Dywizjon Śmigłowców. Do niedawna 221. Dywizjon wyposażony był w radzieckie śmigłowce Mi-24W i Mi-35, a obecnie na uzbrojenie wchodzą zakupione w USA śmigłowce AH-1Z Viper. Natomiast w 222. Dywizjonie wciąż służą rosyjskiej produkcji Mi-171Sz w liczbie 15 szt. Teraz jednostka otrzymuje amerykańskie UH-1Y Venom.

Z 10 zamówionych AH-1Z w Czechach są już pierwsze 4 śmigłowce, o numerach taktycznych od 0486 do 0489. Z kolei z 12 zamówionych UH-1Y dostarczono już 8 pierwszych, o numerach taktycznych od 0490 do 0497.

Udział czeskiego lotnictwa w Święcie Marynarki Wojennej w Gdyni był dużą niespodzianką, a przede wszystkim ogromną atrakcją dla widzów. Rzadko się zdarza okazja obejrzenia namiastki czeskiego lotnictwa morskiego.

Czytaj też

W lewych drzwiach ładunkowych zamocowany jest wielolufowy karabin maszynowy. Na zdjęciu zaznaczono wypadające łuski od wystrzelonych nabojów.
W lewych drzwiach ładunkowych zamocowany jest wielolufowy karabin maszynowy. Na zdjęciu zaznaczono wypadające łuski od wystrzelonych nabojów.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Czeski Mi-171Sz prowadzi ostrzał zajętej przez wroga jednostki pływającej.
Czeski Mi-171Sz prowadzi ostrzał zajętej przez wroga jednostki pływającej.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Czeski Mi-171Sz.
Czeski Mi-171Sz.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Czeski Mi-171Sz.
Czeski Mi-171Sz.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Dwa czeskie Mi-171Sz krążące nad ORP Piast (281).
Dwa czeskie Mi-171Sz krążące nad ORP Piast (281).
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Reklama
W prawych drzwiach ładunkowych czeskiego Mi-171Sz widoczny strzelec-obserwator.
W prawych drzwiach ładunkowych czeskiego Mi-171Sz widoczny strzelec-obserwator.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Widoczny gatling w lewych drzwiach ładunkowych i głowica optoelektroniczna.
Widoczny gatling w lewych drzwiach ładunkowych i głowica optoelektroniczna.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Czeski Mi-171Sz.
Czeski Mi-171Sz.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Czeski Mi-171Sz.
Czeski Mi-171Sz.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Czeski Mi-171Sz.
Czeski Mi-171Sz.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Reklama
Czeski Mi-171Sz.
Czeski Mi-171Sz.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Czeski Mi-171Sz nadlatuje nad pokład rufowy ORP Piast.
Czeski Mi-171Sz nadlatuje nad pokład rufowy ORP Piast.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Sześciu żołnierzy Jednostki Wojskowej Formoza zabieranych jest z pokładu ORP Piast.
Sześciu żołnierzy Jednostki Wojskowej Formoza zabieranych jest z pokładu ORP Piast.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Efektowne winogrono.
Efektowne winogrono.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Efektowana całość czyli czeski śmigłowiec i polskie winogrono.
Efektowana całość czyli czeski śmigłowiec i polskie winogrono.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (6)

  1. Bren2

    Jeden szczegół: eskadra śmigłowców 222 nie ma UH 1Y, a jedynie Mi 171ŠM, czyli zmodernizowany typ Š (kombinacje liter takie jak Sz, Cz itp., które są powszechne w języku polskim, nie były używane w czeski język od początku XV w.). Wszystkie maszyny systemu H1 (AH 1Z i UH 1Y) są używane wyłącznie przez 221 eskalátory.. Około 2030 roku Mi 171ŠM powinien zostać zastąpiony nowym ciężkim helikopterem, prawdopodobnie CH 47F. Poza tym czeskie Mi 171ŠM to prawdopodobnie najlepiej wyposażony stojący typ Mi 17-171 na świecie.

    1. Tani2

      Chyba nie ,najlepsza to ruska wersja do zadań specjalnych opracowana razem z Chińczykami z tym ruska ma znacznie nowocześniejsze silniki czyli mocniejsze bo do klimatu gorącego.opròcz pukawek ma i ròżne rakiety o ktòrych pepikom nawet się nie śniło.

  2. Remov

    To znaczy że polskie Mi-17 są już w Ukrainie

    1. Bren2

      Niekoniecznie, oznacza to raczej, że polski Mi 17 nie może dorównać czeskiemu Mi 171ŠM, zwłaszcza we wsparciu sił specjalnych.

    2. Davien3

      To nic nie znaczy wbrew temu co ci się wydaje:)

  3. Essex

    Zlom latajacy nad zlomem

    1. Bren2

      Polskie Mi 17 może idą na złom, ale te czeskie to stosunkowo nowe maszyny i zdecydowanie najlepiej wyposażone śmigłowce serii Mi 17/171 na świecie. Specjalnie zaprojektowany do wspierania sił specjalnych, w szczególności 601. grupy sił specjalnych generała Moraveca z Prostějova. Jedna z najlepszych jednostek sił specjalnych, jeśli nie na świecie, to na pewno w Europie.

  4. ginawa

    Czeska tęsknota za morzem! Ahoj i na KraLOVEc !!!

    1. Bren2

      Masz tu mały błąd, poprawnie po czesku brzmi to tak: Víítejte v Královci. Przypadki gramatyczne są w języku czeskim fundamentalnie ważne.

  5. Chyżwar

    Czają się na Królewiec? Bardzo dobrze. Przybędzie jeszcze jedna linia szybkich kolei przez Polskę prowadząca z Królewca do Czech ;)

    1. Bren2

      Jasne, ale korytarz transportowy, to nie będzie tylko linia kolejowa, ale i autostrada, będzie eksterytorialna. Czesi z pewnością nie przejmują się polską koleją ani polską policją drogową podczas swoich wycieczek do czeskiej Královci. :-)

  6. Orangutan

    To je krasny ;)

Reklama