Reklama

Siły zbrojne

Czarna Dywizja ćwiczy na planszy

Autor. 11 Lubuska Dywizja Kawalerii Pancernej

W 11. Lubuskiej Dywizji Kawalerii Pancernej podczas ćwiczenia Bóbr-23 oprócz działań z wojskami oraz działań sztabów rozgrywana jest po raz pierwszy wojenna gra planszowa. Tego rodzaju przedsięwzięcia są uznawane za przydatne w procesie szkolenia dowódców i stosowane przez wiodące armię NATO, na czele z armią amerykańską. O szczegółach mówi komunikat dywizji.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Jak informuje 11. Lubuska Dywizja Kawalerii Pancernej w swoim komunikacie, trwa kolejny dzień ćwiczenia z dowództwami Bóbr-23. Tym razem, oprócz realnie ćwiczących żołnierzy i rozwiniętych stanowisk dowodzenia, równolegle rozgrywana jest planszowa gra wojenna. Choć gra rozgrywana jest na mapie i przy użyciu znaczników (żetonów) oraz kostek, to zasady gry zostały stworzone w taki sposób, aby możliwie najpełniej oddać realizm pola walki.

Autor. 11 Lubuska Dywizja Kawalerii Pancernej
Autor. 11 Lubuska Dywizja Kawalerii Pancernej

Wykorzystanie planszowej gry wojennej na poziomie związku taktycznego stanowi element innowacyjny, a ćwiczenie w takiej formie w Czarnej Dywizji realizowane jest po raz pierwszy. Istotą użycia gry planszowej jest odzwierciedlenie pola walki a zmiana sytuacji na planszy prowadzi do zainicjowania procesu dowodzenia. Nie zapomniano tu również o elemencie losowości, rzut kostką ma wpływ na realizowane działania i decyduje o poszczególnych akcjach podczas tury.

Reklama

Czytaj też

Ponadto rzut kośćmi w trakcie gry odwzorować tzw. „czynnik ludzki" czyli, morale poszczególnych pododdziałów, doświadczenie dowódców, czy po prostu żołnierskie szczęście. W czasie gry niektóre czynności i procedury musiały zostać uproszczone na potrzeby zachowania płynności i mechaniki gry. W sytuacjach spornych, które nie zostały przewidziane w zasadach gry decydujący głos ma zespół arbitrów, czyli specjalistów różnych dziedzinach wojskowości.

Autor. 11 Lubuska Dywizja Kawalerii Pancernej

Treść mapy jest odzwierciedleniem rzeczywistego terenu, choć naniesiono na nią siatkę heksogalną w celu lepszego zobrazowania ruchu pododdziałów oraz aby, ułatwić kolejność i kierunki ataków w poszczególnych fazach gry. Natomiast użyte żeton odzwierciedlają rzeczywiste pododdział zgodny z strukturą i scenariuszem gry. O rzeczywistej sile jednostki jest decyduje jej liczbowy potencjał bojowy. Pododdziały logistyczne i wsparcia nie posiadają wartości potencjału bojowego, zamiast tego ich wartość jest określona na podstawie możliwości „przerobowych".

Źródło: 11 Lubuska Dywizja Kawalerii Pancernej

Czytaj też

Reklama
Reklama

Komentarze