Siły zbrojne
Czarna Dywizja ćwiczy na planszy
![](https://cdn.defence24.pl/2023/06/22/800x450px/5fPLZ5j3LwiLe9VTrgUSveBDUVvmRGWS1fLxDrtT.6cld.jpg)
W 11. Lubuskiej Dywizji Kawalerii Pancernej podczas ćwiczenia Bóbr-23 oprócz działań z wojskami oraz działań sztabów rozgrywana jest po raz pierwszy wojenna gra planszowa. Tego rodzaju przedsięwzięcia są uznawane za przydatne w procesie szkolenia dowódców i stosowane przez wiodące armię NATO, na czele z armią amerykańską. O szczegółach mówi komunikat dywizji.
Jak informuje 11. Lubuska Dywizja Kawalerii Pancernej w swoim komunikacie, trwa kolejny dzień ćwiczenia z dowództwami Bóbr-23. Tym razem, oprócz realnie ćwiczących żołnierzy i rozwiniętych stanowisk dowodzenia, równolegle rozgrywana jest planszowa gra wojenna. Choć gra rozgrywana jest na mapie i przy użyciu znaczników (żetonów) oraz kostek, to zasady gry zostały stworzone w taki sposób, aby możliwie najpełniej oddać realizm pola walki.
![](https://cdn.defence24.pl/2023/06/22/580xpx/sjDVfJpneGJIpCvOitH7uw8JKERjhuvRqa4ZWyoR.oqlx.jpg, https://cdn.defence24.pl/2023/06/22/1920xpx/sjDVfJpneGJIpCvOitH7uw8JKERjhuvRqa4ZWyoR.q7fk.jpg 2x)
![](https://cdn.defence24.pl/2023/06/22/580xpx/FrT1XI5Vn2VfXDTZkBvgGJEj9XVG2Tyyc0mFc7B6.co43.jpg, https://cdn.defence24.pl/2023/06/22/1920xpx/FrT1XI5Vn2VfXDTZkBvgGJEj9XVG2Tyyc0mFc7B6.tdlm.jpg 2x)
Wykorzystanie planszowej gry wojennej na poziomie związku taktycznego stanowi element innowacyjny, a ćwiczenie w takiej formie w Czarnej Dywizji realizowane jest po raz pierwszy. Istotą użycia gry planszowej jest odzwierciedlenie pola walki a zmiana sytuacji na planszy prowadzi do zainicjowania procesu dowodzenia. Nie zapomniano tu również o elemencie losowości, rzut kostką ma wpływ na realizowane działania i decyduje o poszczególnych akcjach podczas tury.
Ponadto rzut kośćmi w trakcie gry odwzorować tzw. „czynnik ludzki" czyli, morale poszczególnych pododdziałów, doświadczenie dowódców, czy po prostu żołnierskie szczęście. W czasie gry niektóre czynności i procedury musiały zostać uproszczone na potrzeby zachowania płynności i mechaniki gry. W sytuacjach spornych, które nie zostały przewidziane w zasadach gry decydujący głos ma zespół arbitrów, czyli specjalistów różnych dziedzinach wojskowości.
![](https://cdn.defence24.pl/2023/06/22/580xpx/fbQYtS0C9UIZIri1wJpHWui4rFYc5I1pWFMnVjRk.o8zf.jpg, https://cdn.defence24.pl/2023/06/22/1920xpx/fbQYtS0C9UIZIri1wJpHWui4rFYc5I1pWFMnVjRk.c370.jpg 2x)
Treść mapy jest odzwierciedleniem rzeczywistego terenu, choć naniesiono na nią siatkę heksogalną w celu lepszego zobrazowania ruchu pododdziałów oraz aby, ułatwić kolejność i kierunki ataków w poszczególnych fazach gry. Natomiast użyte żeton odzwierciedlają rzeczywiste pododdział zgodny z strukturą i scenariuszem gry. O rzeczywistej sile jednostki jest decyduje jej liczbowy potencjał bojowy. Pododdziały logistyczne i wsparcia nie posiadają wartości potencjału bojowego, zamiast tego ich wartość jest określona na podstawie możliwości „przerobowych".
Źródło: 11 Lubuska Dywizja Kawalerii Pancernej
WIDEO: Polska pancerna pięść na straży Łotwy [WYWIAD]